Svar på #2
Jag håller HELT med dig angående att könsrollerna är socialt konstruerade! Själv är jag hyfsat könsneutralt uppfostrad (mina föräldrar var ganska medvetna med sitt första barn

). Jag fick olika typer av leksaker att leka med - både dockor, bilbana, lego och knallpulverpickadoller

- och blev peppad att göra det jag gillade. Att mina fritidsintressen var teater och dans stämde nog väl med min personlighet, men antagligen påverkade det mig mer än jag fattar.
Frisyren är just nu rätt neutral; halvlångt och tist (måååste klippa mig snart!), men jag har haft riktigt "pojkiga" frisyrer och då har jag faktiskt blivit uppfattad som lesbisk av trångsynta gubbar och killar på krogen (gud, så tröttsamt! Som om det hade med frisyren att göra).
Faktum är att jag nog har gått in en hel del för att utmana könsrollerna. När jag var 20 började jag snusa (innan de s.k. "tjejsnus"-soterna kom), nästan enbart som en form av protest. "Det är så fult med tjejer som snusar". Men vad fan, det är väl inte snyggt när killar gör det heller! OK, det var ju definitivt en dålig grej att göra oavsett och jag har slutat nu.
Sen har jag även medvetet gått in för att bli tagen på allvar av killar på t.ex. krogen. En av mina kompisar gick in för att (verkade det som alltså) vara så våpig som möjlgt. Hon svängde med sitt långa hår, bystade upp sig och skrattade åt alla killars skämt. Så jag tror att jag dessutom försökte väga upp det hela.
Jag känner mig trygg i min egen sexualitet - hetero f.ö. trots allt, haha!

- och känner mig snarare stärkt av att ibland utmana omgivningen genom att t.ex. inte raka benen en sommar (även om det är sjukt svårt att inte känna av trycket!) eller liknande.
Det där att du på nåt sätt skulle "välja den lätta vägen" genom att välja att vara feminin, det tror jag faktiskt har en viss poäng. Kanske skulle du utmana dig själv?