• Moadja

hög feber länge...

Min son (19månader) har varit sjuk till o från i 6 veckor nu. Skit är det verkligen!!

Vi var hos doktorn igår och han sa att det är en virusinfektion,
    problemet är bara den där jäkla febern! Den ger ju inte med sej, sonen har haft hög feber sedan den 30:e.
    Det är 4 dagar nu, förut vid 15 tiden var han uppe och han var glad o skojade. Sen kom feberfrossan och nu har han 40.5.-- igen! Han ligger i sin säng nu.

Vad *f gör man egentligen?? Är det fler som har barn som haft feber länge?

• Svar på tråden hög feber länge...
  • Onjisen

Min dotter har haft mellan 39-40 graders feber sen julafton nu... Va feberfri två dagar och sen kom det tillbaka... Hon är snorig och har hosta och när vi va på jourcentralen så sa dom att det var en virusinfektion... Dom tog inget blodprov på henne, bara svajlprov... Börjar bli redigt nervös nu för vad det kan vara... Hon är 20 månader imon och jag tycker det känns lite overkligt att hon ska ha feber så länge... varje dag dessutom... Läkaren sa att ja kunde fortsätta med alvedon i 4-5 dagar till och detta va i förrgår... :S

• Flickan och kråkan

Tycker ni får konstigt bemötande av sjukvården. Vår ettåring hade riktigt hög feber (mellan 40-41-grader). När den gick riktigt högt runt dag två åkte vi in till akutmottagningen på kvällen. De tog sänka, urinprov och kollade öron och svalg samt lyssnade på lungor. Eftersom sänkan var låg och inget annat visade något så trodde de på virus. Febern gav inte med sig så vi var inne dag 4 också. Samma procedur igen. Sänka etc. visade fortfarande inte på några bakterier.

För oss visade det sig vara just virus och tredagarsfeber som höll i sig lite längre. MEN de var väldigt noga med att poängtera att vi gjort rätt som åkt in med honom, även andra gången. När febern inte ger med sig är det viktigt att kolla upp att det inte är bakterier som ställer till något som måste behandlas. Urininfektion, öroninflammation och lunginflammation sa de till oss var det de huvudsakligen kollade efter. Liksom streptokocker i svalg.

Hoppas alla små och sjuka kryar på sig snart. Det är inte roligt med sjuka barn. Dessutom ska ni prata med era läkare om doseringen av framför allt alvedon. Läkarna säger helt andra saker än bipacksedeln eftersom de går mer exakt efter vikt. Vi skulle ta mellan dubbelt och tredubbelt så hög dos som bipacksedeln sa. Vår ettåring väger strax över 9 kg och vi gav alvedonsupp för barn mellan 5-10 kg = 60 mg. Enligt läkarna vi träffade var doseringen 15-20 mg/kg vilket för vår pojke på 9 kg innebär 135-180 mg.

• vil70

Min lilla 14 månaders dotter, fick kraftig förkylning o hosta under veckan innan jul. Strax innan nyår kom feber, 40 grader så fort Ipren eller alvedon slutat verka. Djup otäck hosta, fruktansvårda nätter.
    Var till närakut i förrgår, fick bricanyl och skulle fortsätta med febernedsättare, natten till igå var hemsk.
    Under gårdagen frossade hon, blev blå runt munnen och om händer o fötter, in till barnakuten.
    Hon hade dålig syresättning, sänkan går uppåt och mycket rossel, så hon fick inhalera innan röntgen, då blev syresättning något bättre, lungröntgen visade på lunginflammation, vänster fullt ut och höger till hälften. Böjade med antibiotika igår, i natt skakade hon av feber och svettades, men nu under dagen har febern äntligen börjat ge vika, penicillinet verkar yck och lov.
    Vi gick på allmänntillståndet, hon hade skyhög feber i 4 dagar innan vi åkte in.

• minilinuz

min dotter är 5 månader (precis idag) och har haft mellan 39-40.5 i 3 dygn nu... kan ju inte göra annat än att ge alvedon 2,5ml / 4-6 timme..men nu måste jag höra med er, hönsmamma somman är om det finns nå mera jag kan göra förrutom att ge vätska, alvedon och få henne att sova... blir faktist tokig snart. och värst är det på nätterna tycker jag, precis som moadja säger så fasar jag inför ännu en natt med mycket skrick och gnäll och en supervarm tjej...

• hammarby
    minilinuz skrev 2009-01-04 20:20:44 följande:
    min dotter är 5 månader (precis idag) och har haft mellan 39-40.5 i 3 dygn nu... kan ju inte göra annat än att ge alvedon 2,5ml / 4-6 timme..men nu måste jag höra med er, hönsmamma somman är om det finns nå mera jag kan göra förrutom att ge vätska, alvedon och få henne att sova... blir faktist tokig snart. och värst är det på nätterna tycker jag, precis som moadja säger så fasar jag inför ännu en natt med mycket skrick och gnäll och en supervarm tjej...
    Ha inte så mycket kläder på barnet. Använd inget tjockt täcke.
    Om du är orolig, ring vårdguiden eller din vårdcentral. Vårdguiden kan du ringa dygnet runt!
    EDDIE 060913 DANTE 071019
  • vil70

Minilinuz gå på allmänntillståndet, men vi ringde sjukvupplysningen på 4:e dygnet, besökte närakut och dagen efter barnakuten. Då gjordes röntgen etc. nu börjar vår lilla bli bättre, febern ligger på 38,5 och hon frossar inte längre, den djupa hostan är kvar men bättre. Har tagit antibiotika i 2½ dygn nu.

• vil70

TS hur har det gått för din son?

• minilinuz

jagh ar ringt jukvårdsrådgivningen nu och väntar på att dom ska ringa upp snart. ringde dom då febern plötsligt låg på 40 grader försat dagen och dom sa att det antgligen var 3 dagars feber... men det ger sig ju inte så vi får hoppas på att dom kan ge nå bättre svar nu.
    allmäntillståndet ja... hon är ju inte direkt slö men hon sover hela tiden och ä-r lessen hela tiden. hon är ju inte det goa och glada tjejen som jag är van att ha hemma...
    men vi får se..!

• Flickan och kråkan

minilinuz skrev 2009-01-05 11:38:01 följande:

jagh ar ringt jukvårdsrådgivningen nu och väntar på att dom ska ringa upp snart. ringde dom då febern plötsligt låg på 40 grader försat dagen och dom sa att det antgligen var 3 dagars feber... men det ger sig ju inte så vi får hoppas på att dom kan ge nå bättre svar nu. allmäntillståndet ja... hon är ju inte direkt slö men hon sover hela tiden och ä-r lessen hela tiden. hon är ju inte det goa och glada tjejen som jag är van att ha hemma... men vi får se..!
    Kan vara tredagarsfeber ändå.....här låg febern på mellan 40-41 grader i 4 dagar innan den gav med sig. Gick sedan ner snabbt och han blev prickig och såg ut som en salami ett par dagar . Ändå bra att träffa läkare för att utesluta andra saker om febern håller i sig. Typiskt för tredagarsfeber är just enbart feber. Vår pojke hade enbart hög feber, ingen snuva, eller hosta eller liknande. Verkade inte ha ont någonstans....
  • Flickan och kråkan

Slö var inte vår pojke heller direkt...inte på det sättet....feberslö mer. Han sov väldigt mycket och hade ingen lust att göra något....bara bli runtburen helst, och så ledsen.

• Storasyter

Här är vi inne på dygn 6 med äldsta killen, 3 i april. Feber mellan 38-40, hosta, snor och rejält hängig då sömnen är si så där... Var till VC igår och dom lyssnade och tittade, klämde och stack på ställen som detta ska göras. Men inget... Virus är det. Men det är ju rejält besvärligt för honom. Ingen fast mat äter han. Tur han äter välling.

Dag 4 är det för vår 5månaders. Fast ingen feber idag, "bara" en hosta som blivit mer rå...

Dag 6 även för mig/mamman... Tror kanske att det håller på att vända för mig.

Ipren, Alvedon, Mollipect och nässpray. Dryck i mängder. Vad kan man mer göra.

• hammarby
    Storasyter skrev 2009-01-06 14:18:09 följande:
    Här är vi inne på dygn 6 med äldsta killen, 3 i april. Feber mellan 38-40, hosta, snor och rejält hängig då sömnen är si så där... Var till VC igår och dom lyssnade och tittade, klämde och stack på ställen som detta ska göras. Men inget... Virus är det. Men det är ju rejält besvärligt för honom. Ingen fast mat äter han. Tur han äter välling.Dag 4 är det för vår 5månaders. Fast ingen feber idag, "bara" en hosta som blivit mer rå...Dag 6 även för mig/mamman... Tror kanske att det håller på att vända för mig.Ipren, Alvedon, Mollipect och nässpray. Dryck i mängder. Vad kan man mer göra.
    Oj då. Låter jobbigt. Krya på er!!
    EDDIE 060913 DANTE 071019
Svar på tråden hög feber länge...