Hur stavar du till...
... det lilla bordet som står bredvid sängen? Det som börjar på "natt..." du vet. Har sett så många olika varianter genom åren, hur stavar/säger DU?
... det lilla bordet som står bredvid sängen? Det som börjar på "natt..." du vet. Har sett så många olika varianter genom åren, hur stavar/säger DU?
när jag pratar blir det dock en form utav 'nattuggsbod'
sv.wikipedia.org/wiki/Nattduksbord
Enligt Wikipedia så kan man kalla det påde nattduksbord och nattygsbord..
Både**
attduksbord (även nattygsbord eller sängbord) är en låg möbel vid sidan om sängen. Det är avsett för sådant som man vill använda innan man somnar och då man vaknar, som väckarklocka, böcker eller glasögon. Nattduksbord finns som tillbehör i samma träslag och design som sängen, eller som helt fristående möbel med samma funktion. De kan ha en eller flera draglådor eller också bara bestå av ett enkelt hyllplan.
Det är en vanligt spridd missuppfattning,[källa behövs] spridd bl.a. via NE, att termen "nattduk" syftar på en broderad duk som man placerade sina toalettsaker på. I själva verket är "nattduksbord" en förvanskning av "nattygsbord", som syftade på "nattyg", dvs saker man använder till natten.[källa behövs] Tyg syftar alltså inte på textil utan på "utensilier". Jämför militärens "tygförråd" där allmän militär utrustning förvaras, snarare än bara textiler.
Stavar nattduksbord, men säger "nattuksbord", eller sängbord för den sakens skull, och trodde länge att det egentligen hette nattygsbord
Sängbord
Helt ärligt, VARFÖR heter det nattduksbord??
aldrig hört nattygsbord förut hehe lärde man sig något nytt!
Enligt de allvetande på Språkrådet:
Den helt dominerande formen är nattduksbord. Men båda används och måste godkännas. Båda formerna återfinns också i ordböckerna. Man kan förstås också säga sängbord.
Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde ?toalettbord?. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i en nattduk.
Under 1700-talet uppstod så nattygsbord genom association till ordet nattyg, som betydde saker som ?nattdräkt?, ?nattmössa?. Tyg förr kunde betyda ?saker?, ?don?, jfr verktyg.
Wirra skrev 2009-01-02 18:12:56 följande:
nattduksbord
Nattygsbord
Jag tror att det är första gången jag skriver ordet!;)
Nattduksbord
nattduksbord när jag skriver men jag säger nog nattygsbord
Nattduksbord...
Jag kallar det för sängbord
Om jag måste välja mellan nattygsbord och nattduksbord, så blir det nattygsbord.
Tack för era svar! Har läst så många roliga stavningar av just det ordet genom åren... men ni verkar ha koll. Kanske just därför ni vågade svara.
Nattduksbord