• Zeraphia

Köttfärs - hur krydda?

Min son som är sex månader ska snart få sin första proteinsmakis, hade tänkt mig att ge köttfärs. Jag har ett recept där det stor "stor sats, 400 g köttfärs, 4-5 dl vatten och dill eller persilja". MEN hur mycket dill eller persilja? Finns det någon "därute" som har något tips på hur man kryddar färsen? Det bör ju inte vara för starkt eftersom det är första gången han kommer i kontakt med just kött...

Tacksam för tips och svar!

/Emma

• Svar på tråden Köttfärs - hur krydda?
  • ahlcec

Smaka av!

Annars kan du ju ha i lite vad som helst för kryddor och färska örter. Bara inte salt.

• Jennie Brunflo

Jag kryddade med oregano jag, det tycker jag är godare.

Jag har ju inte dill i min köttfärsås så....

Recept finns i min press.

Köttfärs, vatten så det precis täcker, 1 klick smör eller rapsolja, 1 vitlöksklyfta delad på mitten, 1 tsk oregano...koka till köttfärsen är genomkokt...mixa till det ser bra ut.

• Zeraphia

tack jennie! jag klurade också på antingen oregano eller kanske basilika. dill och persilja låter ju inte direkt som någon hit.

gillar så små barn vitlök förresten? och ditt recept, hur mycket köttfärs baseras det på?

• Villevonka

Jag brukar ha färsk timjan i min köttfärs, det blir jättegott.

• Zeraphia

tackar tackar :)

alla tips är välkomna, jag kommer ju inte göra likadant varje gång (omväxling förnöjer, som det ju heter)...

• KarinN80

Spännande ska också prova köttfärs snart....

• ahlcec

Och ja, vitlök brukar vara en succé! Och senap, har jag hört.

Svar på tråden Köttfärs - hur krydda?