• Nyfiken gul

Firar du Tjugondag knut?

I diverse trådar av mig själv och andra hojtas det högt om att man inte "kan" ta bort julpyntet förrän tjugondag knut har varit.

Då kommer ju den naturliga följdfrågan - FIRAR du tjugondag knut?? Är det festligheter, god mat och släkt som gäller då??

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Firar du Tjugondag knut?
  • lövet2

Vi har ett litet internt firande. Hjälps åt med att ta bort julpynt och gardiner, och sedan fikar vi av julkakorna som är kvar och ungarna får dela på överblivet julgodis.

• Michisen

Annat - i byn där jag växte upp så firade vi alltid Tjugondag Knut med maskerad och lekar på torget i samband med julgransplundringen, men numera så "firar" jag bara genom att vänta tills tjugondag knut innan jag tar ner julpyntet, eftersom vi inte har julgran alls här hemma så blir det ju inte riktigt samma sak.

• Saskia

Nej, har julpynt och gran kvar av andra skäl : eftersom jag tycker det är trevligt med traditioner!

• LAV0LINA

Har aldrig lyckats uthärda julen ända fram till tjugondan... Den försvinner redan i helgen mest troligt.

• Atamon

Nej, jag har aldrig firat tjugondag Knut, inte ens som barn. Nu som vuxen brukar julpyntet försvinna vid nyår. Möjligtvis någon ljusstake kvar, bara för att det är lite mysigt med ljus i fönstren

• Cecese

Annat: Vi firar inte men barnen far runt till folk och sopar ut julen. Då klär barnen ut sig, tar en sopborste med och sopar hos folk samt kanske sjunger en sång eller säger: tjugondeaknut sopas julen ut. Så får barnen godis. När jag var liten kunde vi få en hel matkasse med godis, som tur är får inte mina barn så mycket.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Mikkel räv

Släktmiddag har jag inte, men väl utkastning av granen och godispåse och mer eller mindre ceremoniellt sönderslagande av pepparkakshuset!

Svar på tråden Firar du Tjugondag knut?