• g a f f e l

Protestant till katolik, hur gor jag?

Jag ar protestant och min pojkvan katolik och nu vill vi gifta oss. For mig ar kyrkan inte sa viktig men for honom ar den viktig och han vill gifta sig i en kyrka.

Jag gissar att jag maste konvertera innan jag far gifta mig i en katolsk kyrka sa ar det nagon som vet hur jag gar till vaga for att konvertera mig?

• Svar på tråden Protestant till katolik, hur gor jag?
  • Frk Svår

Om han är katolik hör väl han till en kyrka du kan vända dig till?

• g a f f e l

Det ar inte sa att han gar i kyrkan varje sondag sa han hor inte till en sarskild forsamling, men han hade en katolsk uppfostran och gick i katolsk skola (han ar fransk).

Jag skulle givetvis kunna fa tag pa nagon har som kan svara pa min fraga men jag tankte att det kanske fanns nagon har som hade gjort detta.

• Sfinxen

Du behöver inte konvertera för att gifta dig med en katolik i en katolsk kyrka. Min make är odöpt och det var en massa pappersarbete innan vigseln eftersom vi behövde dispens från biskopen, men är du döpt protestant behövs bara dispens från hans församlingspräst. Ni måste gå en äktenskapskurs/förberedande samtal innan vigseln. Det enklaste är att han börjar med att ta kontakt med sin församlingspräst.

• dio

Du behöver inte konvertera till en katolsk kyrka, däremot är det en fördel att du är döpt. Ser nu att eld och is har besvarat det mesta

I was an atheist until I realized that I am God
  • g a f f e l

Is och eld: Tack for ditt svar. Jo, jag ar dopt men ej konfirmerad. Vad skont att det ar sa, det skulle kannas falskt att masta konvertera eftersom jag inte ar troende, det skulle ju vara att ljuga. Visst ,det ar kanske inte sa tjusigt att gifta sig i en kyrka da heller men eftersom det ar viktigt for honom sa gor jag det.

• dio

dessutom tar det ett år att konvertera till Katolicism. Det är lite mer seriöst än att gå med i de flesta andra kyrkor/samfund.

• g a f f e l

Dio: Tack for ditt svar med.

• dio

och dessutom, en katolsk vigsel går lite annorlunda till. Först är det föräktenskapliga samtal med prästen, och under själva vigselakten kommer prästen fråga om ni är där av fri vilja, vilket ni båda måste svara på. Sen frågar han om ni lovar att uppfostra era barn i katolsk lära och det behöver bara din blivande make göra. Slutligen frågar han något i stil med att ni lovar varann trohet tills döden skiljer er åt. En katolik får bara gifta sig en gång

Svar på tråden Protestant till katolik, hur gor jag?