• mrskensington

bästa fotoboken?

Vilken webbshop erbjuder den bästa (snyggaste, flest valmöjligheter, bäst resultat) fotoboken? Jag är inte intresserad av den billigaste eftersom jag vill ha bra resultat och man får vad man betalar för.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 10:19
    Det har blivit mycket ot-trams i den här tråden, så ni som verkligen är intresserade av fotoböcker kanske får mer ut av att leta någon annanstans :)

• Svar på tråden bästa fotoboken?
  • mrskensington

Ja, men den ser snarare ut att vara ett häfte än en bok. Jag letar efter ett fullgott alternativ till ett riktigt fotoalbum.

• aihpoz
    mrskensington skrev 2009-01-03 14:09:23 följande:
    Ja, men den ser snarare ut att vara ett häfte än en bok. Jag letar efter ett fullgott alternativ till ett riktigt fotoalbum.
    Ok..jag tyckte den såg helt ok ut,får väl se när den väl kommer hem.Men testa kan du ju göra..
    ~* BF 11/3-09 *~
  • mrskensington

"www.mypix.com tycker jag har mycket att välja på..."

Brr, därifrån skulle jag aldrig beställa. Sidan ser ruskigt oseriös ut.

Jag var kanske otydlig i ts, jag är intresserad av att veta vad folk som beställt fotoböcker tycker om resultatet. Jag kan googla och hitta alternativ själv, men hur fotoböckerna blir vet jag inget om. Det är det jag vill veta.

• lejonkungen

Min kompis har beställt en på www.printlife.se och den var jättefin tycker jag. Jag har också varit osäker på vilken jag ska välja att beställa från... har inte sett någon annan än denna, så jag har väl egentligen inget att jämföra med, men jag var nöjd med det jag såg Sparar denna tråd i favoriter så kan jag se vilka tips du får...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Leo ♥¸.?°´¯) ♥
  • Sestret

Men guuud - det tycker jag var lite väl häftig reaktion från din sida måste jag säga!!! Jag har beställt ett flertal fotoböcker som presenter därifrån och har varit väldigt nöjd med resultatet. De jag har valt har haft hårda pärmar, man kan välja mellan vit eller svart bakgrund samt layouten på sidorna och antalet sidor. Helt ok och mycket bra printkvalitet.

Det skulle aldrig falla mig in att rekommendera någonting jag inte har provat själv, det kanske jag borde ha varit tydligare med, men jag hade verkligen inte väntat mig en sådan skarp kommentar när man försöker att hjälpa till? Ohyfsat till max.

Jag jobbar dessutom professionellt med foto och fotoproduktion, så har även lite erfarenhet att lägga bakom min rekommendation. Men strunt i det om du tycker att det var ett så oseriöst förslag! Helt otroligt vilka gensvar man kan få här ibland när man försöker hjälpa till...

Att påstå att jag bara har googlat och kastat in ett svar... Allvarligt talat. Vad skulle det tjäna till? Varsågod så mycket för tipset förresten.

mrskensington skrev 2009-01-03 19:34:44 följande:
    "www.mypix.com tycker jag har mycket att välja på..." Brr, därifrån skulle jag aldrig beställa. Sidan ser ruskigt oseriös ut. Jag var kanske otydlig i ts, jag är intresserad av att veta vad folk som beställt fotoböcker tycker om resultatet. Jag kan googla och hitta alternativ själv, men hur fotoböckerna blir vet jag inget om. Det är det jag vill veta.
  • LinaP

Jag fick beställa och göra en fotobok från fujifilm via buzzador för nån månad sen. Nu var den gratis så jag vet inte vad den kostar. Men jag tycker det var både väldigt snygg och hur enkel som helst att göra. 

• mrskensington

Sestret: Jag var uppenbarligen också otydlig. "Brr, därifrån skulle jag aldrig beställa. Sidan ser ruskigt oseriös ut." var svar på din länk. Min reaktion på sidan står jag för och reaktionen har inte med dig att göra utan med vilket intryck jag får av sidan.

Resten av inlägget skulle jag lagt som en uppdatering i ts, för det var menat som ett förtydligande om de råd och tips jag är ute efter. Det var inte riktat till dig personligen.

Det var inte menat som en skarp kommentar, bara en kommentar, men det blir lätt missuppfattningar på internet.

Din eventuella professionalitet med foto och fotoproduktion vet jag inget om och det har faktiskt inte med trådens ämne att göra.

Mitt inlägg var inte menat som en förolämpning mot dig, det var synd att du tog det på det sättet. Det var enbart en reaktion - först på din länk och sedan som en gardering mot framtida inlägg. På fl får man ofta en lista med länkar som någon har googlat fram utan att det ger svar på ts.

• Sestret

Nå, en ursäkt var kanske för mycket att hoppas på. Du kanske ska tänka till lite nästa gång och inte bara utgå ifrån att folk som svarar inte är seriösa. Du kunde till exempel ha börjat med att fråga om jag hade erfarenhet av sidan. Det hade varit ganska enkelt att undvika missförstånd på det sättet.

Det är synd att en sådan reaktion som din gör att folk som enbart vill hjälpa till kanske tänker efter en och två gånger innan de lägger in tips i fortsättningen. Jag är inte på FL på grund av mitt yrke, men när jag ser någonting jag kan hjälpa till med gör jag det. Att sedan säga att min professionalitet inte har med tråden att göra är lite konstigt. Du säger ju att du är ute efter bra kvalitet. Är det då inte relevant att jag är fotograf själv? Det låter lite motsägelsefullt.

Jag gjorde en hel del efterforskningar innan jag beställde första gången från mypix och bor inte heller i Sverige, utan tittade mer på europeiska företag och de olika omdömen de fått i olka undersökningar tillsammans med rekommendationer från kollegor. Min erfarenhet av flertalet beställningar från mypix har enbart varit god, både kvalitetsmässigt och servicemässigt. Att avfärda en webbsida för att den ger ett "oseriöst" intryck kan man naturlitvis göra, men själv anser jag att en seriös rekommendation är värd mer än ett första intryck som man kastar ur sig utan att ens ha kollat upp vad sidan erbjuder.

För vad det är värt tar jag det inte som en förolämpning mot mig, däremot tyckte jag att mitt inlägg inte förtjänade en sådan otrevlig kommentar. Jag tycker ofta att det kan vara värt att påpeka när folk är ohyfsade i sociala sammanhang. Må vara att det här är ett forum på internet, men man kan ändå tänka lite på hur man uttrycker sig. Speciellt när det svar man får uppenbarligen inte är skrivet med någon sorts maliciös underton, utan med syfte att hjälpa till med frågan ställd i TS. Jag lade bevisligen inte in en lista med googlade länkar, utan en länk som jag rekommenderade.

Hoppas att du lyckas hitta en sida som ger ett nog seriöst intryck och att du uppdaterar oss här i tråden om vad du har hittat!

• mrskensington

"Nå, en ursäkt var kanske för mycket att hoppas på."

För att jag skrivit på ett sätt som du missuppfattade?

"Du kanske ska tänka till lite nästa gång och inte bara utgå ifrån att folk som svarar inte är seriösa."

Du spenderar uppenbarligen inte lika mycket tid på fl som jag gör :) och dit allra första svar gav intryck av att vara oseriöst. Det blir lätt så när man avslutar med "..." vilket ger ett vagt och obestämt intryck.

"Du kunde till exempel ha börjat med att fråga om jag hade erfarenhet av sidan."

Det tycker jag är underförstått i ts att jag ville ha reda på just det.

"Är det då inte relevant att jag är fotograf själv?"

Som jag skrev i mitt förra svar så vet jag inget om dig som fotograf, du kan mycket väl vara väldigt duktig på det du gör. Min reaktion kommer av att jag träffat på alltför många människor som kallar sig fotografer bara för att de har köpt en kamera de tycker om att lattja med. Trots det så handlar ts fortfarande om var man kan få den bästa fotoboken gjord, inte om ditt cv. Någon som aldrig har arbetat som fotograf kan också ha fullvärdiga åsikter om vad som är ett bra resultat eller inte.

"själv anser jag att en seriös rekommendation är värd mer än ett första intryck som man kastar ur sig utan att ens ha kollat upp vad sidan erbjuder."

Som jag nämner ovan så verkade inte ditt inlägg seriöst. Den består av en vag mening som faktiskt verkar vara inkastad halvt om halvt på måfå. Det behövs dock ingen ursäkt för att du skrivit på ett sätt som gjorde att jag missuppfattade dig :)

"Jag tycker ofta att det kan vara värt att påpeka när folk är ohyfsade i sociala sammanhang."

Ja, folk som ska tala om för andra hur de bör bete sig finns överallt. Mest förvånande är att du lagt så mycket energi på min tråd och mig när du så uppenbarligen inte tycker jag är vatten värd :)

"Jag lade bevisligen inte in en lista med googlade länkar, utan en länk som jag rekommenderade."

Det har jag inte heller sagt att du gjorde, det var en allmän reflektion om många inlägg på fl och har inte med ditt inlägg att göra. Det ser du om du läser mitt förra svar.

• appletalk

iPhoto är väl självskriven vinnare tycker då jag iaf.

• mrskensington

"iPhoto är väl självskriven vinnare tycker då jag iaf."

Om man har Mac kanske :) Eller funkar det med pc också?

Svar på tråden bästa fotoboken?