• Rondellen

Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?

En jurist och en snickare,
    en läkare och en elektriker,

kortfattat:
    Förhållande mellan två männsikor med helt olika sociala bakgrunder och utbildningsnivå,
    en akademiker och en arbetare.

Funkar det?

• Svar på tråden Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?
  • Kajee

Min egen erfarenhet är att det är svårt. Men jag tror inte att det är en omöjlighet.

• Rondellen

Vad jobbar ni med?

Vickan I skrev 2009-01-03 18:19:31 följande:

För oss har det funkat iaf .
  • Rondellen

Varför funkade det inte?

Kajee skrev 2009-01-03 18:19:15 följande:
    Min egen erfarenhet är att det är svårt. Men jag tror inte att det är en omöjlighet.
  • Peztis

Varför skulle det inte funka! Det borde det göra, i alla fall.
    Alla är väl människor med samma värde...

• Kajee

I mitt/vårt fall var det nog att vi hade så olika grundvärderingar i många frågor. Vi hade för olika åsikter om livet helt enkelt, vilket jag tror berodde på att vi hade så olika bakgrund. Men det var så det var för mig/oss. Kan säkert fungera annars.

Rondellen skrev 2009-01-03 18:21:16 följande:
    Varför funkade det inte?
  • Rondellen

Jag tror också att det kan funka, givetvis har alla samma värde. Jag funderade bara kring vad andra tycker i frågan. Jag är själv statsvetare medan min sambo är snickare, och jag märker att det är många som reagerar på att vi tillhör olika "klasser".

Själv ser jag inget problem, utan det är snarare stimulerande att ha någon som sysslar med något så extrem annorlunda från det jag själv gör.

Men jag märker att många reagerar!

Frågan kanske borde ställas; varför upplever vissa detta som något som inte fungerar?

Peztis skrev 2009-01-03 18:21:55 följande:
    Varför skulle det inte funka! Det borde det göra, i alla fall.Alla är väl människor med samma värde...
  • Rondellen

Det kanske föreligger en risk, men det behöver ju inte nödvändigtvis bli så.

Kajee skrev 2009-01-03 18:23:55 följande:
    I mitt/vårt fall var det nog att vi hade så olika grundvärderingar i många frågor. Vi hade för olika åsikter om livet helt enkelt, vilket jag tror berodde på att vi hade så olika bakgrund. Men det var så det var för mig/oss. Kan säkert fungera annars.
  • Hannah76

Förstår inte varför det inte skulle funka?
    Lever vi verkligen i ett samhälle som reagerar på sånt?

• Kajee

Precis vad jag menar.

Rondellen skrev 2009-01-03 18:28:38 följande:
    Det kanske föreligger en risk, men det behöver ju inte nödvändigtvis bli så.
Svar på tråden Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?