Inlägg från: MsBeauty |Visa alla inlägg
  • MsBeauty

Födelsedagar

Ja, det är det. Om jag ska länka svar så kommer det ta en stund att hitta det och det har jag inte tid med just nu, så för tillfället skriver jag bara anledningarna, utan källa.

För muslimer finns bara 2 återkommande högtider, Eid al Fitr och Eid al Adha. Om jag minns rätt så betyder Eid just "återkommande högtid". Andra högtider som firas är giftemål och ett barns födelse, men det är alltså inte återkommande högtider som man firar varje år.

Profeten (SAWS) firade inte sin födelsedag. Han är muslimernas förebild i alla avseenden. Om han inte firade sin egen födelsedag eller andras födelsedagar, varför ska då vi göra det?

Att fira sin födelsedag är alltså inget som kommer från Islam och all innovation till Islam är förbjuden. Vi ska inte efterlikna icke muslimer i vare sig högtidsfirande, klädsel, beteende m.m.

Hoppas någon annan kan bidra med svar från hadith m.m.

• MsBeauty

visst finns det hadith där profeten (SAWS) säger att man inte ska fira annat än Eid. Då gäller det så klart både födelsedagar/påsk/alla hjärtans dag och alla kommande högtider som inte ens är påtänkta nu.

det är haram att tillföra nya saker till Islam, att fira Profetens födelsedag (och även sin egen) är verkligen att tillföra något nytt, då det inte finns i Islam.

• MsBeauty

Men det är ju bara så dumt att jämföra det med saker som är till för att förenkla vardagen. Är födelsedagar ett hjälpmedel? Det finns ju hadith som säger att vi muslimer endast har två Eid (dvs. återkommande högtider) och det är Eid al Fitr och Eid al Adha. Alltså kan man inte tillföra fler eid. Det blir i så fall bida' (osäker på stavningen) och det är haram. Men en högtid och en uppfinning är inte samma sak, det finns inget som säger att det är förbjudet att använda sig av hjälpmedel för att underlätta ett arbete t.ex.

• MsBeauty

i länken står där endast 2 Eid, precis som jag säger.

• MsBeauty

så en muslim som dricker, stjäler, begår mord osv. lever efter Islam, bara för att han kallar sig för muslim?

• MsBeauty

men synderna som personen begår är inte att leva efter Islam. Då lever personen efter Islam på vissa sätt, men inte på alla.

• MsBeauty

fast frågan var väl inte om en sån person är muslim? frågan var väl om den följer islam? annars har jag missförstått.

• MsBeauty

Håller med Haraaz till 100%. Kan tillägga att varken min man, hans syskon eller många av mina väninnor firat sina födelsedagar (inte heller som barn) och ingen av dem är olyckliga för det.

• MsBeauty

Om man ser vad de lärda, som studerat Islam i så gott som hela sitt liv, säger om saken, så är de väl överrens om att födelsedagar inte är något som hör till Islam? Om man nu känner att det är svårt att hitta texter om det och själv ta ställning alltså...

Svar på tråden Födelsedagar