• Anonym (mamma)

Tioåring med dålig andedräkt..

Jag upplever att min son, på tio år, har en väldigt dålig andedräkt. Hans tänder är noga skötta och där är inga hål, och nu undrar jag om någon har en idé om vad man kan göra?

Kan det ha att göra med att han väldigt nyligen har tappat fyra tänder kanske?

Tacksam för era svar!

• Svar på tråden Tioåring med dålig andedräkt..
  • Vos

Min son som är sex år nu har alltid haft dålig andedräkt.
    Det är så man får backa ibland
    Jag vet inte varför han har det och vi borstar alltid jättenoga, även tungan och han får flourtabletter med smak men ingenting hjälper....
    Så jag är oxå väldigt tacksam för tips.
    Nån tandläkare kanske som hänger här på fl

• PrettyGirl

Ja det kan vara så. Hur ser hans tunga ut då? Titta efter beläggningar på tungan! Det kan vara bakterier som gör att det luktar.

• Anonym (mamma)

PrettyGirl skrev 2009-01-03 20:28:59 följande:

Ja det kan vara så. Hur ser hans tunga ut då? Titta efter beläggningar på tungan! Det kan vara bakterier som gör att det luktar.
    Vi borstar alltid tungan också. Det har vi gjort sedan alltid...Den där tandläkaren vill vi gärna ha hit till tråden

Anonym för att sonen ofta springer förbi min dator och jag vill inte att han ska känna att jag pratar bakom hans rygg om honom...
  • Anonym (mamma)

Puff

• Anonym (mamma)

Försöker igen.

• lillymore

kan ju vara magen som bråkar =)

eller beläggningar på tungan, testa att be han skölja med flour som inte är så starkt.
    (alltså inte listerine haha)

Hur ser det ut i andra ändan? Luktar det ofta illa där så kan det ju var någon mat han inte bör han.

Socker av olika slag när ju många bakterier. Dra ner på det så gott det går en vecka eller så och se om det blir bättre.
    Lite tips - ingen vetenskap =)

Kan ju vara sånna gaser med som kan bildas i munnen.

hmmm

www.folktandvarden.se kanske?

• gröna hönan

Min son har också i perioder hemsk andedräkt. Han tål inte för mycket mjölk. Dessutom har han i perioder bara andats genom munnen och då är andedräkten förfärlig på morgonen. Nu har han tandställning sen 1,5 år tillbaka och kan stänga munnen, vilket gjort att problemet är mindre.

• Piaf

lillymore skrev 2009-01-04 01:52:12 följande:

kan ju vara magen som bråkar =) eller beläggningar på tungan, testa att be han skölja med flour som inte är så starkt.(alltså inte listerine haha)Hur ser det ut i andra ändan? Luktar det ofta illa där så kan det ju var någon mat han inte bör han.Socker av olika slag när ju många bakterier. Dra ner på det så gott det går en vecka eller så och se om det blir bättre.Lite tips - ingen vetenskap =)Kan ju vara sånna gaser med som kan bildas i munnen. hmmmwww.folktandvarden.se kanske?
    Mm jag har funderat i dom banorna, att det faktiskt sitter i magen och inte i munnen. Mjölk dricker han knappt alls, så då är det något annat. Ska fundera vidare i de banorna. Tack!
  • Piaf

Tja... nu är jag inte anonym längre... tydligen
    Men det kan ju kvitta, det var för att han inte skulle behöva läsa om sig själv här... Ska hålla honom undan bara...

• Anonym

Otroligt många personer tror att dålig andedräkt enbart kommer genom dålig munhygien. Men det är fel. Dålig andedräkt kan komma från magen också. Själv har jag emellanåt väldigt mkt magsyra som tränger upp och ger mig dålig andedräkt. Prata med tandläkaren om saken så kan de ge dig tips om vad göra

Anonym (mamma) skrev 2009-01-03 20:24:30 följande:

Jag upplever att min son, på tio år, har en väldigt dålig andedräkt. Hans tänder är noga skötta och där är inga hål, och nu undrar jag om någon har en idé om vad man kan göra? Kan det ha att göra med att han väldigt nyligen har tappat fyra tänder kanske? Tacksam för era svar!
  • Anonym

Otroligt många personer tror att dålig andedräkt enbart kommer genom dålig munhygien. Men det är fel. Dålig andedräkt kan komma från magen också. Själv har jag emellanåt väldigt mkt magsyra som tränger upp och ger mig dålig andedräkt. Prata med tandläkaren om saken så kan de ge dig tips om vad göra

Anonym (mamma) skrev 2009-01-03 20:24:30 följande:

Jag upplever att min son, på tio år, har en väldigt dålig andedräkt. Hans tänder är noga skötta och där är inga hål, och nu undrar jag om någon har en idé om vad man kan göra? Kan det ha att göra med att han väldigt nyligen har tappat fyra tänder kanske? Tacksam för era svar!
  • Piaf

gröna hönan skrev 2009-01-04 11:16:44 följande:

Min son har också i perioder hemsk andedräkt. Han tål inte för mycket mjölk. Dessutom har han i perioder bara andats genom munnen och då är andedräkten förfärlig på morgonen. Nu har han tandställning sen 1,5 år tillbaka och kan stänga munnen, vilket gjort att problemet är mindre.
    Ok... ja detta är första ggn som jag märkt det på honom. Vad säger du till din son, OM du säger något?
  • Piaf

Anonym skrev 2009-01-04 11:47:32 följande:

Otroligt många personer tror att dålig andedräkt enbart kommer genom dålig munhygien. Men det är fel. Dålig andedräkt kan komma från magen också. Själv har jag emellanåt väldigt mkt magsyra som tränger upp och ger mig dålig andedräkt. Prata med tandläkaren om saken så kan de ge dig tips om vad göraAnonym (mamma) skrev 2009-01-03 20:24:30 följande:
    Jo jag vet... Ska kolla upp det!
  • Bast

Vår dotter har också haft riktigt dålig andedräkt i perioder, och vi har valt att prata om det, och hon kan även påpeka för oss att vi har dålig morgonandedräkt. Heller att vi säger det till henne än att nån i skolan backar undan och hon inte förstår varför.
    Jag upplever att min dotters andedräkt kommer nerifrån magtrakten, ofta i samband med att hon inte är helt kry, plus att hon är en tjej med känslig mage där riktigt regelbundna mål är A och O för hela henne.

Trots att jag upplever att lukten kommer längre nerifrån så provade vi SB12 (finns på Apoteket) att skölja munhålan med och jag tycker att den har hjälpt hennes andedräkt massor! Vi har kört den i perioder, och sen behövs den inte på ett tag, men så kan vi få lov att köra den nån vecka igen.

• Piaf

Sen kanske jag agerar lite väl hysteriskt i mina känslor för detta. Han kanske bara har en halsinfektion eller något... Som sagt, han brukar aldrig ha dålig andedräkt och nu har jag känt det i ett par dagar och kanske inte behöver agera pronto .

• Piaf

Bast skrev 2009-01-04 11:55:24 följande:

Vår dotter har också haft riktigt dålig andedräkt i perioder, och vi har valt att prata om det, och hon kan även påpeka för oss att vi har dålig morgonandedräkt. Heller att vi säger det till henne än att nån i skolan backar undan och hon inte förstår varför.Jag upplever att min dotters andedräkt kommer nerifrån magtrakten, ofta i samband med att hon inte är helt kry, plus att hon är en tjej med känslig mage där riktigt regelbundna mål är A och O för hela henne.Trots att jag upplever att lukten kommer längre nerifrån så provade vi SB12 (finns på Apoteket) att skölja munhålan med och jag tycker att den har hjälpt hennes andedräkt massor! Vi har kört den i perioder, och sen behövs den inte på ett tag, men så kan vi få lov att köra den nån vecka igen.
    Ok, men nu är det här så kort tid och det är jullov så jag ska nog avvakta lite med att prata med honom.

Men, tänk om hon tycker det blir jobbigt att prata framför folk då, om hon vet att hon luktar illa. Jag menar också sen när hon inte luktar illa.
  • Bast

Piaf skrev 2009-01-04 11:59:40 följande:

Bast skrev 2009-01-04 11:55:24 följande:
    Ok, men nu är det här så kort tid och det är jullov så jag ska nog avvakta lite med att prata med honom.Men, tänk om hon tycker det blir jobbigt att prata framför folk då, om hon vet att hon luktar illa. Jag menar också sen när hon inte luktar illa.
    Jo, jag har också funderat på om det skulle kunna hämma henne, men vi har haft så bra hjälp av SB12 atta vi lugnt kan säga att det inte luktar längre.
    Sen är det ju förståss så att vi inte säger att hon skulle kunna använda sina andedräkt till att rensa ogräs (även om den nässtan skulle kunna göra det när den varit som värst!) utan vi säger bara att det inte luktar smultron och så gurglar hon.

Sen tänkte jag på det där med att han tappat fyra tänder, nog är det nåt som skulle kunna ge lite dålig lukt, ifall det kanske samlats nåt litet i nån ficka där tänderna suttit!
  • Piaf

Bast skrev 2009-01-04 12:04:04 följande:

Jo, jag har också funderat på om det skulle kunna hämma henne, men vi har haft så bra hjälp av SB12 atta vi lugnt kan säga att det inte luktar längre. Sen är det ju förståss så att vi inte säger att hon skulle kunna använda sina andedräkt till att rensa ogräs (även om den nässtan skulle kunna göra det när den varit som värst!) utan vi säger bara att det inte luktar smultron och så gurglar hon. Sen tänkte jag på det där med att han tappat fyra tänder, nog är det nåt som skulle kunna ge lite dålig lukt, ifall det kanske samlats nåt litet i nån ficka där tänderna suttit!
    Ha ha, du är rolig du...
    Jo, jag har tänkt på det där med att det kan ha samlat sig under tanden/tänderna, innan de föll ut. Men nu är ju alla ute och borde ju ha slutat lukta tycker man.
  • Piaf

Bast skrev 2009-01-04 12:04:04 följande:

Jo, jag har också funderat på om det skulle kunna hämma henne, men vi har haft så bra hjälp av SB12 atta vi lugnt kan säga att det inte luktar längre. Sen är det ju förståss så att vi inte säger att hon skulle kunna använda sina andedräkt till att rensa ogräs (även om den nässtan skulle kunna göra det när den varit som värst!) utan vi säger bara att det inte luktar smultron och så gurglar hon. Sen tänkte jag på det där med att han tappat fyra tänder, nog är det nåt som skulle kunna ge lite dålig lukt, ifall det kanske samlats nåt litet i nån ficka där tänderna suttit!
    Jag minns en gång när jag var tio år och vi satt i bilen ner till Jugoslavien, hela familjen. Så säger min syster, till mig, att "du har dålig andedräkt så du behöver väl inte andas rakt i ansiktet på mig".
    Det var första ggn jag hörde någon säga det till mig och jag blev helt nojig efter det... Trodde alltid jag luktade illa och har nog sedan dess varit noga med att aldrig stå en liten bit ifrån... Trams kanske..
  • Piaf

Kan lägga till att det var perioden av tänder som lossnade som skapade lukten. Han är tillbaka med sin rena fina andedräkt och det vara bara någon dag efter att alla tänder fallit ut som det var i sin ordning.

Tack för tipsen!

Svar på tråden Tioåring med dålig andedräkt..