• Justess

Smart sänglösning med förvaring mm (snedtak vid huvugaveln alternativt längs ena sidan)?

Vill ha en smart sänglösning med förvaring och gärna skydd för tapeten så att inte madrassen går emot och det blir fettfläckar. Sängen är 90 x 200 och ska antingen stå längs kortsidan med snedtak eller med huvudgavlen mot snedtaket.

Det är ett barnrum.

Här är förutsättningarna:

Rummet har snedtak. Från golv upp till takets lägsta punkt är det ca 88 cm.

Mot fönster 600.jpgVägg mot trapp copy 600.jpg
    (Klickbara)

Färgerna ovan är inte helt autentiska.

Någon som har en kreativ lösning på lager? Gärna en som inte kräver alltför mycket snickerier. Visst kan vi kapa skivor och dra skruvar, men inte mer än så.

Lär dig digi-scrappa: www.digitess.blogspot.com/
  • Svar på tråden Smart sänglösning med förvaring mm (snedtak vid huvugaveln alternativt längs ena sidan)?
  • gubealol

typ precis sådär ser vårat sovrum ut! Mittemot är det ett likadant rum.. med fönstret längst åt vänster.

• gubealol

och på andra sidan av huset har vi två likadana rum till.. fast förut var det ett stort allrum.

Dåligt med smarta förvaringar.. sonen har en vanlig säng står efter långsidan, med huvudet bredvid fönstret.

• gubealol

Mm.. stora sonen har en säng från ikea med stege.. men snedtaket är liiiite ivägen..

• Justess

JAg funderade på Ikeas Odda-serie, sängavel med förvaring och sängram med kant, så det blir som en dagbädd. Det kan funka ändå, men det blir lite distans mellan väggen och sängen pga snedtaket.

• dotson

Hmm, man kanske ska skriva innan man klickar på Posta inlägg...

Jag hade ställt sängen under snedtaken. Längs med sängsidan som står mot snedtaksväggen hade jag byggt en hylla i höjd med sängen. Detta för att sängen ska kunna komma ut en bit. På hyllan som kan du ställa böcker, väckarklocka och lite sådant. Sängen hade jag ställt så att den som sover ser dörren. Under snedtaket kan köpa tex IKEAs Pax väggskåp. De är 50 eller 100 breda och finns i två djup, 35 och 60. Ovanför skåpen kan du köpa en skiva och lägga om du vill och får då bra avställningsyta. Funkar även utan skiva. Om du väljer skåpen med mindre djup kan du ställa de på rakväggen. Två meter skåp, 35 djupa ger massor av förvaring och du slipper se allt bakom skåpsdörrarna. Men om du ha skåpen så skynda då de utgår inom kort på IKEA. Själv shoppade jag upp 3 skåp häromdagen då jag ska ha samma lösning på vårt snedtaksrum.

• Justess

Det där med sängen förstod jag men resten hängde jag inte riktigt med...

Om sängen står längs med snedtaket finns ju ingen plats för skåp?

Jag är nog lite trög idag...

• dotson

Det är jag som inte kan läsa ritningar Tänkte att snedtakent var den långa vägen på 3,80 men nu ser jag att det är tvärtom. Sorry!

Svar på tråden Smart sänglösning med förvaring mm (snedtak vid huvugaveln alternativt längs ena sidan)?