• challe 1

vårdnadsbidraget och lite smått och gott

ja så är det. jag tänkte ansöka om vårdnadsbidrag. men jag skulle behöva lite hjälp med lite frågot. hur fixar man e-legitimation? kan man göra det hemmifrån. för visst är det, det man ska ha för att kunna logga in på FK hemmifrån? och sen. vad är det för intyg man ska ha för att kunna ansöka om vårdnadsbidraget. något intyg från försäkringskassan att man använt 250 dagar. men vad heter intyget? och sista. orkar man plugga på distans samtidigt som man är hemma förälder?

• Svar på tråden vårdnadsbidraget och lite smått och gott
  • challe 1

himmelsflickan. jag har en dosa. tada! men hittade inget på swedbank om e-legitimation. något ID tjofräs hittade jag. är det samma sak?

• challe 1

men om man har e-legitimation kan man väl kolla själv om det är 250sgi dagar man har tagit ut?

hammarby skrev 2009-01-03 22:56:24 följande:
    Tänk på att det är 250 uttagna SGI-dagar som gäller! Bank ID är samma sak som e-legitimation ja..
  • challe 1

nu har jag fixat e-legitimation. jag blev inte mycket klokare av det där.

• challe 1

vad mysigt. får man dubbel summa för två barn eller hur är det där? vad är skillnaden på SGI och lägstanivån? när jag skrev in min begäran i februari nångång så fick jag tillbaka den för att jag hade skrivit i fel. man behövde ta ut 180 av något innan man kunde använda det andra. så då skrev jag hela min period med det.

hammarby skrev 2009-01-03 23:13:08 följande:
    Klart du kan kolla det själv, det står ju på din sida på fk  men varför jag skrev att det är SGI dagar det gäller är för att det har blivit missförstånd. Vissa kommuner har inte skrivit ut fullständig info på hemsidan. På Stockholms kommun stod det först 250 uttagna föräldrapenningsdagar..inte exakt vilka dagar det gällde. Nu har de ändrat så det står rätt men det är ju lite trist att först tro att det är 250 dagar..inte att det bara gäller de med SGI. När jag ringde fk för att be dem skicka intyget för mitt yngsta barn (då hade jag tagit ut 250 dagar, både SGI och lägsta nivå blandat), då säger hon att jag har 39 SGI dagar kvar att ta ut innan jag kan ansöka om vårdnadsbidraget. MEN jag fick rätt till slut, kommunen erkände att de inte lämnat ut fullständig information och min ansökan gick igenom ändå! Tur för dom det.. Så nu är jag hemma med vårdnadsbidraget med mina två små busungar! Lycka till!
  • challe 1

får väl skylla på två glas vin. men jag var inne på Fk med mitt lösenord och blev inte klokare.

himmelsflickan skrev 2009-01-03 23:23:48 följande:
    challe 1 skrev 2009-01-03 23:21:31 följande: går du in på fk hemsida nu så loggar du in där med ditt lösen bara :)
  • challe 1

ja nu har jag hittat intyget iaf. beställde hem det. vi får se när det kommer hem vad det står där. jag och Fk är inte överens om mycket. sambon har varit pappaledig sen första november. han har fortfarande inte fått en kr. vi ringde och konfronterade dom. deras svar på detta var att dom handlägger detta den 10 januari.

• challe 1

hmm stod att jag hade 173 dagar kvar att ta ut.

Svar på tråden vårdnadsbidraget och lite smått och gott