vårdnadsbidraget och lite smått och gott
Tänk på att det är 250 uttagna SGI-dagar som gäller! Bank ID är samma sak som e-legitimation ja..
Tänk på att det är 250 uttagna SGI-dagar som gäller! Bank ID är samma sak som e-legitimation ja..
Klart du kan kolla det själv, det står ju på din sida på fk men varför jag skrev att det är SGI dagar det gäller är för att det har blivit missförstånd. Vissa kommuner har inte skrivit ut fullständig info på hemsidan. På Stockholms kommun stod det först 250 uttagna föräldrapenningsdagar..inte exakt vilka dagar det gällde. Nu har de ändrat så det står rätt men det är ju lite trist att först tro att det är 250 dagar..inte att det bara gäller de med SGI.
När jag ringde fk för att be dem skicka intyget för mitt yngsta barn (då hade jag tagit ut 250 dagar, både SGI och lägsta nivå blandat), då säger hon att jag har 39 SGI dagar kvar att ta ut innan jag kan ansöka om vårdnadsbidraget.
MEN jag fick rätt till slut, kommunen erkände att de inte lämnat ut fullständig information och min ansökan gick igenom ändå! Tur för dom det..
Så nu är jag hemma med vårdnadsbidraget med mina två små busungar!
Lycka till!
För två barn får man 6000..
Man måste ha tagit ut 180 SGI dagar innan man får börja ta av lägsta nivå-dagarna. Om du tar ut en lägsta nivå dag så får du bara ut 180 kronor om dagen. Inte mycket men om man blandar ut med SGI-dagar så funkar det ju oftast.
Hur gammalt är ditt barn? Hur länge ska du ansöka om vårdandsbidraget? Se till att du läser på om ALLT som gäller innan du ansöker (det är många kriterier som måste uppfyllas), så du inte sitter där med långnäsa sen..
Efter att du loggat in, gå in på Mina sidor (tror det heter så) så kommer allt upp, hur många dagar du har tagit ut etc..etc.
Du får leta dig fram..
challe..
Men hur många dagar stod det att du tagit ut på hemsidan? På intyget kommer det bara att stå antal SGI-dagar du tagit ut, så du vet.