• jessapessa

Nokia N95 8 GB-trasig men får inte lämna in på lagning?!

Hallå!

Jag har en nokia N95 8 gb, som jag köpte december 2007 (har ett år kvar på garantin)
    Den gick sönder för ett halvår sedan och jag lämnade in den för lagning,
    NU får jag tillbaka den, och papper på att den varit inne.
    Det gick tydligen inte att laga, och det står:
    "Undersökt, men endast normalt slitage" (på ena papperet)
    "Ej reparabel pga yttre åverkan. Retur utan reparation" (andra papperet)

Nu undrar jag: hur kan jag få den lagad? Skicka den till Nokia themself och klaga?
    Det som är fel är: Displayen upträder konstigt, när man slår på telefonen så är lite av displayen är svart, och resten är en massa sträck i olika riktningar och färger (som laser-strålar!)

Vet ni?

• Svar på tråden Nokia N95 8 GB-trasig men får inte lämna in på lagning?!
  • Bispan

Displayen på min sambos mobil såg ut som efter din beskrivning, efter att han kastat den i väggen.

• c0ol

Vad menar du med att du har ett år kvar på garantin? en garanti är ett frivilligt åtagande som säljaren kan ge, brukar för det mesta vara ett år, sedan har man 3 års reklamationsrätt på sådant som är fabrikationsfel, det verkar som du har lämnat in den för att få den fixad för något sånt, men att det inte är det och du har fått tebax telefonen pga det. Ja du kan ju kontakta nokia, men dom kommer bara hänvisa dig till företaget som sköter reparationerna. Men såklart kan du få telefonen lagad, men då får du räkna med att betala själv.
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=125

• Bispan

Öh, va sjutton fick jag det ifrån då. Min MANS mobiltelefon handlar det om.. inte min sambos..

• jessapessa

Bispans: hehe, så ni är inte sambos då?

Ja, här har i alla fall inga telefoner kastas i väggen, vad ska dem där och göra?
    Hade den i jackfickan, och tog upp den för att ringa, och då såg den ut så.
    Mycket möjligt att jag kommit åt fickan mot något när jag varit ute, men inte fasiken visste jag att displayen är SÅ känslig?

Har en Nokia N95 (den som kom innan 8GB:aren) och den displayen har tålt fall i backen, kladdiga och klämmiga barnfingrar.. ja you name it. Still going strong så att säga...

cOOl: det står så på mina papper, att det är två års garanti.
    Men resten vet jag, reklamationsrätt osv... =)

• Trasig Udda Strumpa

tycker det låter som om dom tycker att du har själv åstadakommit felet och därför inte lagat den

• c0ol

Ja det är ju bra, men tyvärr så verkar som som strumpan säger ansett att det är en yttre åverkan och då gäller inte garantin, det du kan göra är att kontakta konsumetvägledare i din komun och be om hjälp, men med mobiler är det sällan lönt.

jessapessa skrev 2009-01-04 00:36:30 följande:
    Bispans: hehe, så ni är inte sambos då? Ja, här har i alla fall inga telefoner kastas i väggen, vad ska dem där och göra? Hade den i jackfickan, och tog upp den för att ringa, och då såg den ut så. Mycket möjligt att jag kommit åt fickan mot något när jag varit ute, men inte fasiken visste jag att displayen är SÅ känslig? Har en Nokia N95 (den som kom innan 8GB:aren) och den displayen har tålt fall i backen, kladdiga och klämmiga barnfingrar.. ja you name it. Still going strong så att säga... cOOl: det står så på mina papper, att det är två års garanti. Men resten vet jag, reklamationsrätt osv... =)
  • Bispan

jessapessa skrev 2009-01-04 00:36:30 följande:

Bispans: hehe, så ni är inte sambos då? Ja, här har i alla fall inga telefoner kastas i väggen, vad ska dem där och göra?Hade den i jackfickan, och tog upp den för att ringa, och då såg den ut så.Mycket möjligt att jag kommit åt fickan mot något när jag varit ute, men inte fasiken visste jag att displayen är SÅ känslig?Har en Nokia N95 (den som kom innan 8GB:aren) och den displayen har tålt fall i backen, kladdiga och klämmiga barnfingrar.. ja you name it. Still going strong så att säga...cOOl: det står så på mina papper, att det är två års garanti.Men resten vet jag, reklamationsrätt osv... =)
    Haha, ja visst är jag surrig. Hmm, jo vi är nog sambos också, och delsbos.. haha

Jo, med mitt inlägg menade jag att de nog tror du/ni har orsakat skadan själva.. jag menade inte att du/ni hade varit lika.. hmm.. ja.. något som min man är ibland.. frustrerad kanske..

Har också funderat över varför telefoner åker i väggen...

För övrigt så hade min systerson en sån telefon. Den tålde absolut inte nånting sa han. Tror han hade den på sig och blev lite svettig en gång = lite lite fukt i telefonen och mikrofonen la av.

Lycka till med din "fån"!
Svar på tråden Nokia N95 8 GB-trasig men får inte lämna in på lagning?!