• Pyssilullan

Min 1 åring, sprutande diarré och ingen aptit sedan en vecka! Vad göra?

Jag blir tokig på dessa magsjukor!
    Började på Julafton då JAG blev magsjuk.. Sedan ngn dag efter började vår 1 åriga dotter bli otroligt lös i magen och gnällde och vägrade äta..
    Resten av familjen fick efter ngn dag samma sjuka och kräktes och fick diarré
    Vår 1 åring kräktes natten till Nyårsdan och hon har fortfarande sprutande diarré och ingen matlust, hon har levt på välling i 1 vecka Morgon middag kväll! Det är det enda hon accepterat förutom ngn enstaka kall korv eller ngt kex..

Bör man bli orolig? Ska man söka hjälp hos doktor eller är det ingen fara? Vad kan jag örja ge henne för mat?
    Det säger bara Sprutt som i morse så bajsade hon så det rann längs benen trots blöjan, läckte igenom hela pyjamasen!

Hur gör vi?

• Svar på tråden Min 1 åring, sprutande diarré och ingen aptit sedan en vecka! Vad göra?
  • Baglady

Är hon allmänpåverkad? Får hon i sig dryck ordentligt? Kan du inte ringa BVC om du är orolig?
    Banan och blåbär är tex. stoppande vet jag. Det gav jag min dotter när hon var magsjuk i början av december.
    Inte roligt när barnen är sjuka!!
    Kram

• happy2

Usch usch ,, Ja håll ut,, Ge henne överkokt ris, risvälling/majsvälling,Skonsamt för magen,, Proviva ska bra oxå,, Ge henne mycket vätska/vätskeersättning,, isglass och isbitar att sulta på,,Undvik mjölkprodukter de irreterar mer i slemhinnorna,

De kanta lång tid innan de åter får sin aptit efter magsjuka, men de är inte de viktigaste,, de viktigaste är att hon dricker vätska o kissar regelbundet så inte njurar kollapsar eller blir uttorkad,,

• Josefine85

Vår son fick diarré fagen efter julafton, bajsade så det rann längs benen flera ggr/dag. Han fick inte behålla någonting. På måndagen var vi in till barnakuten.
    Se till att få i henne vätskeersättning. Ge henne majsvälling.. absolut inte fullkorn! Efter en vecka är Loke återställd i magen igen.

Han hade inte heller någon aptit alls.

• Pyssilullan

Hon dricker mkt vätska ändå tycker jag, ej allmänpåverkad alls förutom lugnare än vanligt! Hon somnar lättare än vanligt osv.

Hmmm, jag har ju som sagt var kört med HAvrevällingen nu fullkorn, då bör jag alltså byta den idag! Ska testa!
    Blåbär och banan ska inhandlas!

Är så svårt att veta om dom får i sig ngt, tycker faktiskt hon kissar MINDRE än vanligt, men det kan ju vara för man inte märker det för man byter bajsblöja..

• Josefine85

Pyssilullan skrev 2009-01-04 10:00:29 följande:

Hon dricker mkt vätska ändå tycker jag, ej allmänpåverkad alls förutom lugnare än vanligt! Hon somnar lättare än vanligt osv.Hmmm, jag har ju som sagt var kört med HAvrevällingen nu fullkorn, då bör jag alltså byta den idag! Ska testa!Blåbär och banan ska inhandlas!Är så svårt att veta om dom får i sig ngt, tycker faktiskt hon kissar MINDRE än vanligt, men det kan ju vara för man inte märker det för man byter bajsblöja..
    Loke kissade mindre.. Men det var ju för att det rann rätt igenom honom och kom ut bakvägen. Blåbär och banan hjälpte ej här. Men prova du, det är värt ett försök.
    Loke hade inte magsjuka iaf har vi fått konstaterat.. Då borde vi, min mamma och andra vi träffat blivit sjuka.. Men INGEN blev smittad. Förmodligen så hade han en väldigt ovälkommen bakterie i tarmarna :(
    Så jävkla jobbigt när det blir sådär!
  • SaramedM

Sluta ge henne välling öht, finns inget som är så tufft mot magsjukamagar som det

Så länge hon inte är allmänpåverkad mycket så är det inget man kan göra inom sjukvården heller

Ge henne skonkost, kokt ris, kokt fisk, vit bröd

• lihuto

Ge barnet vad barnet äter är mitt tips. Välling är inte bra men om alternativet är ingen dryck alls, ge välling! Prova avslagen läsk också, julmust, cola osv. Ger ungarna vad de vill ha när de är sjuka, försöker undvika stekt mat och mjölkprodukter men vem vill äta kokt fisk och ris???!
    Viktigt med allmäntillståndet för barnet vid kraftig diarre. Åk in om barnet blir håglöst och mycket slött, då kan det vara vätskebrist och då går det fort.

• Pyssilullan

SaramedM skrev 2009-01-04 10:46:43 följande:

Sluta ge henne välling öht, finns inget som är så tufft mot magsjukamagar som detSå länge hon inte är allmänpåverkad mycket så är det inget man kan göra inom sjukvården hellerGe henne skonkost, kokt ris, kokt fisk, vit bröd
    Men hon vägrar ju äta nå annat Hon skriker o viftar!! de ända hon gråter efter är välling, känns som man vill ge de då så hon får i sig ngt,,
  • Pyssilullan

Pyssilullan skrev 2009-01-04 14:26:00 följande:

SaramedM skrev 2009-01-04 10:46:43 följande:
    Men hon vägrar ju äta nå annat Hon skriker o viftar!! de ända hon gråter efter är välling, känns som man vill ge de då så hon får i sig ngt,,
    Menade ju O ingen togklad gubbe
Svar på tråden Min 1 åring, sprutande diarré och ingen aptit sedan en vecka! Vad göra?