• Anonym
    Äldre 4 Jan 12:02
    74875 visningar
    40 svar
    40
    74875

    Mina tänder går sönder... Hjälp!

    Jag har haft problem med mina tänder länge, mycket hål och så. Men nu sista året har flera tänder gått sönder, en fick jag dra ut det lilla som var kvar av, en annan har lossnat nästan hela tanden. Och igår lossnade en bit av en hörntand. Jag vågar snart inte träffa folk för att jag har så fula tänder! Kan inte skratta med öppen mun längre... Jag skäms så över mina fula tänder, men har inte råd att gå till tandläkaren och fixa dom. Tycker det är fruktansvärt pinsamt också att komma till tandläkaren med dessa dåliga tänder. Jag är bara 34 år, varför blir det såhär??

    Finns det någon som har det likadant, och vad har ni i så fall gjort åt saken? Vad kan det bero på att tänderna lossnar bit för bit?

  • Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!
  • Anonym (mig med)
    Äldre 4 Jan 12:05
    #1

    Har precis samma problem,,, o jag e bara 27 :( vet inte varför de händer, e extremt nogrann med mina tänder

  • Äldre 4 Jan 12:06
    #2

    Hur ser din kost ut?
    Mycket godis, läsk mm?

    Du måste ju gå till tandläkaren, tro mig dom har ALLTID sett VÄRRE saker än man tror.

  • Äldre 4 Jan 12:07
    #3

    Har haft bekymmer med mina tänder men fått hjälp av tandläkare. Gå till tandläkaren är prio. Det finns hjälp att få.

  • Äldre 4 Jan 12:08
    #4

    Sedaan vet jag inte om du vet om att man ska borsta sina tänder i varmt vatten? inte i kallt som många gör, för det ger "sprickor" i emaljen.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:08
    #5

    JAG är BÄST skrev 2009-01-04 12:06:24 följande:


    Hur ser din kost ut?Mycket godis, läsk mm?Du måste ju gå till tandläkaren, tro mig dom har ALLTID sett VÄRRE saker än man tror.
    Problemet är att jag inte har råd att gå till tandläkaren... Vet inte om det finns någon ekonomisk hjälp man kan söka? Jag har inte ens råd att göra en vanlig undersökning hos tandläkaren.
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 4 Jan 12:10
    #6

    Antagligen har dina tänder en dålig densitet+dåligt med kalcium. Om du har mycket hål och får inflammationer lätt så tror jag att det är din saliv de inte står riktigt rätt till med.

    Jag har inga som hellsta prblem med mina tänder *peppar peppar* och har aldrig haft ett hål och är 26, medans sambon är 24 och har redan dragit ut tänder, har massor med hål och hans tänder mer eller mindre ruttnar. Ändå så sköter han dom jättenoga, men dom har det så hela familjen att dom har problem med tänderna och i hans fall så är saliven en av orsakerna.

    Tyvärr så kan du inget annat göra än att gå till tandläkaren och försöka få bukt med det.

  • MikPel
    Äldre 4 Jan 12:11
    #7

    Du får gå till tandläkaren.

    Att tänder lossnar beror på karies och Parodontit

    Och när det handlar om pengar så kan du ju prova söka socialbidrag till behandlingen

  • Äldre 4 Jan 12:13
    #8

    TS

    Du kan söka via soc.

  • Äldre 4 Jan 12:13
    #9

    Pysselgalningen skrev 2009-01-04 12:10:26 följande:


    Antagligen har dina tänder en dålig densitet+dåligt med kalcium. Om du har mycket hål och får inflammationer lätt så tror jag att det är din saliv de inte står riktigt rätt till med.Jag har inga som hellsta prblem med mina tänder *peppar peppar* och har aldrig haft ett hål och är 26, medans sambon är 24 och har redan dragit ut tänder, har massor med hål och hans tänder mer eller mindre ruttnar. Ändå så sköter han dom jättenoga, men dom har det så hela familjen att dom har problem med tänderna och i hans fall så är saliven en av orsakerna.Tyvärr så kan du inget annat göra än att gå till tandläkaren och försöka få bukt med det.
    det finns inget som tyder på arvsanlag och dålig saliv.Menat inget illa,men sköter man inte sin mun som man ska,och även då matintag,så får man sådan mun som din gubbe har.
  • Anonym (frisk­)
    Äldre 4 Jan 12:18
    #10

    Anonym skrev 2009-01-04 12:08:12 följande:


    JAG är BÄST skrev 2009-01-04 12:06:24 följande:
    Problemet är att jag inte har råd att gå till tandläkaren... Vet inte om det finns någon ekonomisk hjälp man kan söka? Jag har inte ens råd att göra en vanlig undersökning hos tandläkaren.
    Problemet är ju att ju längre man väntar dessto dyrare blir det hos tandläkaren också!
    Det är en dålig prioritering att inte sköta sina tänder och leder p sikt till stóra problem som inte bara rör munnen utan resten av kroppen också. I dåliga tänder kan infektioner börja gro och dessa infektioner är av någon anledning speciellt farliga för hjärtat. Det är inte alls ovanligt med svåra hjärtsjukdomar hos dem som har struntat i sina tänder. Utan tänder tuggar man maten dåligt. Ofta får folk med dåliga tänder, eller tandlösa stora problem även med mage, värk mm Det ena ger det andra.

    Mitt råd till dig är att prioritera om. Jag vet inte vilken livssituation du befinner dig i om du använder tobak sluta med det, bor du lite för dyrt för din ekonomi byt ner dig, ta ett extra arbete. Tandläkarbesök är kostsamma för alla men det handlar om prioriteringar och kloka beslut.
Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!