Vad ska jag göra med allt älgkött
Vi har fått jätte mycket älgkött. Vad ska vi göra med det?
Någon som har nåt bra recept på tex någon gryta eller så? Eller andra tips?
Vi har fått jätte mycket älgkött. Vad ska vi göra med det?
Någon som har nåt bra recept på tex någon gryta eller så? Eller andra tips?
Kokköttet kan du göra köttsoppa av. Stekköttet kan du antingen skava halvfruset och steka eller låta det tina och skära i skivor. Jag bara saltar och pepprar, sätter i en gryta med lite sky, låter det puttra i 10 minuter och häller på lite grädde före servering. Potatis i någon form till.
Men ååååå så överlycklig du borde vara!!!! Vet du vad kilopriset är för älgfärs i Stockholm??? Hutlöst mycket
Vi har aldrig annat kött i frysen än älg och vi äter väl samma mat som alla andra.
Vi änvänder allra mest färs , älgfärs är helt super. Jag får alltid massor med beröm för mina köttbullar tex.
Sätt in i ugnen och gör en stek eller så. Kanske lergrytan.
grytor av alla de slag med vad man tycker passar i funkar oxå.
Det man måste tänka på är ju att älgköttet behöver en längre koktid för att bli riktigt mört.
Vill du göra nåt snabbt med älg så rekomenderar jag älgskav. Både vi och barnen älskar det.
Skär så tunna skivor av älgköttet du kan (köttet bör vara fryst för att få riktigt tunna skivor). Fräs i smör för att få lite färg , häll på rikligt med grädde , smaksätt och låt koka ca 5-10 min. sen är det klart. Man kan smaksätta med allt möjligt men jag brukar göra det enkelt och det är allas favvo. Salt och peppar med under kokningen. Sen alldeles på slutet lägg i lite svartvinbärsgele. Såååå gott med kokt potatis och grönsaker till.
Lycka till och säg till om du behöver mer konkreta recept!!!!
Älg kan du göra precis vad som helst med så det ska inte vara nåt problem.
Vi åt faktiskt älgtacos här om dagen Maken skivade köttet i små små bitar. Jätte gott.
Jag ska nog fråga svärfar (det är han vi fått köttet av) om vi får låna en köttmal (hm, heter det så?) så att vi kan mala lite färs.
Ska testa att göra köttbullar på det. Det låter gott.
Jag är också uppvuxen på mycket älgkött i alla dess former. Färs, stekar osv. Mamma och pappade brukade sitta en kväll hemma och mala köttet och sedan frysa in och sedan räckte det ett ganska långt tag!
Jag är iofs inte jätteförtjust i färs-rätter gjorda på älgkött, (eller så fick jag helt enkelt för mycket av det som liten )köttfärssås går an, men köttet har en rätt stark karakterisk smak, och även utseendet är annorlunda tycker jag. Fast det finns de som älskar det också. Och jag gillar älgkött i övrigt!
Satsa på stort och gör en älgstek marinerad i rödvin, med mumsiga tillbehör.
Älgskav lät förresten riktigt gott! Önskar jag hade tillgång till lite älgkött nu!
Googla efter tjälknöl, det är UNDERBART gott"!
köttfärspaj med älgfärs och lite fläsk färs finns det något godare. Älg stek är oxå något av en favorit. tyvärr så får jag sällan tag på älgkött nu mera men ibland och då har vi fest