Varför finns det taurin i ersättningen?
Läste innehållsförteckningen lite noggrannare på dotterns Nan 1 och blev väldigt förvånad över att se att den innehåller Taurin. Nån som vet varför det är nyttigt för små bebisar?
Läste innehållsförteckningen lite noggrannare på dotterns Nan 1 och blev väldigt förvånad över att se att den innehåller Taurin. Nån som vet varför det är nyttigt för små bebisar?
googla!
sv.wikipedia.org/wiki/Taurin
Taurin är en aminosyra som människan själv bildar i kroppen. Taurin förekommer i alla livsmedel från djurvärlden, men inte i grönsaker och frukter.
Den finns alltså i där för att det är gjort på komjölk.
Jag har googlat men inte hittat nån info om varför det är bra för växande bebisar. Det står mest om taurin i energidrycker. Har läst både på Wikipedia som du länkade till och på Livsmedelsverkets sida http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11624&epslanguage=SV och där läste jag:
Är det farligt med taurin?
Det finns inga belägg för att intag av taurin är skadligt, men det är inte visat att intag av mycket höga doser och under lång tid är säkert.
Därav min fråga. För en bebis som bara äter ersättning måste ju den få i sig en hel del?!
Och det där med stort intag, det är ju om du dricker mycket red bull, men det är ju inte alls såna tillsatta mängder i ersättningen! :)
En liten fundering bara... Eftersom taurin finns i alla animaliska produkter, alltså i komjölk... Borde det då inte även finnas i modersmjölk då? (Finns kanske ingen forskning bakom allt som modersmjölk innehåller) Kom bara att tänka på det eftersom vi också är "animaliska"? Då borde taurin i den mängd spädbarn får i sig inte vara skadligt.
taurin från djur finns inte längre i red bull utan den är numera konstgjord. De är därför de har tagit bort etiketten att gravida inte ska dricka den. Hormonen som finns i taurinet hos djur är det som är farligt inte själva taurinen.