• Bedhead

Hur får man ren en riktigt ingrodd toaskål..

.. som dessutom har "vinklar" där borsten inte kommer åt?

• Svar på tråden Hur får man ren en riktigt ingrodd toaskål..
  • Nyfiken gul

en uttjänt diskborste och klorin.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • snillis

Maskindiskmedel är väldigt effektivt.

• Lindorm
    Svar på #1
    Jepp, det är det bästa. Åtminstone om emaljen är intakt, annars ser det för jävligt ut vad man än gör. Men hur bra är klorin som kalkborttagare egentligen? Det har jag ingen koll på själv. Annars kanske det behövs något annat mot kalkavlagringarna, tänkte jag.
  • snillis

Har för mig att det står på flaskan. Använde det för att få rent glasdörrarna i vår duschkabin när vi flyttstädade.

• Bettiz

Har läst att man kan göra rent toaletter med coca cola! Har själv dock inte prövat och kan inte garantera att det verkligen är så.

• Rigmor Mortis

Ättika är bra mot kalk och Klorin mot övriga fläckar ja, men vad ni gör - använd det INTE samtidigt!

• mimmi 1

häll i 2 dl ättika och 2 msk bikarbonat... låt det fräsa o bubbla , och efter ett par timmar, så skurar du ur, det brukar vara effektivt. målartvätt är åxå ett bra knep...(miljöbov?)

är det fortfarande brunt i kröken, så bleker du med klorin. men ta bara till klorin i absolut sista hand... tänk på miljön
    (då låter du klorin få verka över natten)

• Tezsan

Köp en flaska saltsyra hos närmaste färghandel, kostar ca 40:- för en liter. Häll i toastolen 1 dl låt stå i en halvtimme, dra med ett varv med toaborsten och spola - kliniskt rent!!!

Har använt det flera gånger då vi hyrde ett äldre hus med vatten som missfärgade porslinet, funkade varje gång!

• jlhm

Tezsan skrev 2009-01-21 21:08:05 följande:

Köp en flaska saltsyra hos närmaste färghandel, kostar ca 40:- för en liter. Häll i toastolen 1 dl låt stå i en halvtimme, dra med ett varv med toaborsten och spola - kliniskt rent!!! Har använt det flera gånger då vi hyrde ett äldre hus med vatten som missfärgade porslinet, funkade varje gång!
    Komihåg att saltsyra är starkt frätande så använd skyddglasögon och gummihanskar när du hanterar det. Ha också kläder du inte är rädd om eftersom en liten droppe av saltsyran gör hål eller missfärgning på ett ögonblick.
  • Tezsan

Bra tips! Hos oss sköter sambon det där - han rörmockare så han är rätt så van.

• Xantippa2004

Toaborste, diskborste, tandborste, pressad citron, klorin och Yes diskmedel. Lovar att den kommer bli superfin!

• Julienne

Ur miljösynpunkt: vilket är bäst?

mimmi 1, din blandning av ättika och bikarbonat; vad händer rent kemiskt? Bildas det nån gas som man inte ska inandas?

• mimmi 1

nej det kan jag inte tänka mej.. jag brukar ta ättika o bikarbonat nån gång omsänder i golvbrunnarna.. tipset kommer från tv:s rent hus... och, som du undrade, ur miljösynpunkt är ju detta det bästa, eftersom det inte är några som helst kemikalier....

Svar på tråden Hur får man ren en riktigt ingrodd toaskål..