• Anonym (?)

Ränterabatt på bolånet, får banken ta bort detta?

Sitter och tittar på vår eknomi. Vi har bolån och fick en ränterabatt 0,65% på det rörliga lånet för ca 3 år sedan.

Nu när jag tittar på SEBs räntor som är idag, så har jag en ränta på 3,60% och deras 3 mån ränta är på 3,59%. (SEB redovisar inte längre rörliga lån, tror bara att de har 3 mån lån som kortast)

Vad hände med min ränterabatt?
    Borde inte banken säga till om de tar bort rabatten?
    Någon som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Ränterabatt på bolånet, får banken ta bort detta?
  • Anonym

Då kanske ni hade en tidsbegränsad ränterabatt?

• Anonym (räntan)

Deras rörliga är mycket högre än 3 månaders räntan. Jag tror det är i 5 år man har ränterabatten, sen måste den förhandlas om. Din ränta verkar rimlig om man går efter SEB standard. De har höjt jättemycket det senaste året.

• Anonym (?)

Men SEB redovisar ju inte sin rörliga ränta! De har ju gått ut och sagt att de bara ger 3 mån ränta nu.

• Anonym (räntan)

Men vi som redan har rörlig ränta behåller den ju. Men det är så det funkar. De höjer den rörliga räntan och samtidigt höjer de rabatten för att få nya låntagare. Det är de gamla kunderna som får betala kalaset. Du kan ju alltid byta bank om du inte är nöjd med din ränta. Just nu tror jag mer på rörligt än 3-månaders iaf. Men så har jag mer ränterabatt än dig också.

• Carisma95

Nu vet jag inte exakt vad deras rörliga ligger på, men det är en bra bit över 3-mån räntan! (Och de har ingen bra förklaring på varför...) Så det är inte helt omöjligt att du fortfarande har kvar ränterabatten.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Anonym (räntan)

Du har definitivt kvar rabatten. Det ser du ju också på räntbeskedet du får varje månad.

• Anonym (?)

Anonym (räntan) - vilken ränterabatt har du?

• Anonym (räntan)

Jag har 1,5% i kundbonus. Hade 3,45% i ränta sist jag kollade. Har de sänkt något sen 10/12? För jag borde ha lägre ränta än så om jag jämför med dig :-S

Tog lånet för ca 1,5 år sen så det är därför jag har högre rabatt än dig. SEB är en jättebra bank de första åren men håller man inte koll så blir det sämre och sämre för deras äffärsidé verkar vara att höja räntan och rabatter hela tiden. Men banken måste ju gå i vinst så den bra dealen man får i början försvinner pga det...

• Anonym (?)

Anonym (räntan) - Tack! I morgon ska jag jaga banken!

• Anonym (räntan)

Anonym (?) skrev 2009-01-04 15:50:19 följande:

Anonym (räntan) - Tack! I morgon ska jag jaga banken!
    Försöka duger ju men de skulle gå i förlust om de justerade rabatterna på gamla kunder efter att räntan höjs så kolla om du kan få bättre bud från andra banker först innan du börjar förhandla. Då har du ett bättre förhandlingsläge.
  • Anonym (räntan)

TS, kommer du ihåg hur mycket de sänkte räntan förra gången? För mig sänkte de 0,75 enheter.

• Anonym (räntan)

Carisma95 skrev 2009-01-04 17:42:11 följande:

SEB sänkte sina rörliga över lag, med 1,75 % om jag förstod det hela rätt (?)www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2146309...
    Ok, då kan jag ju anse mig själv blåst på rabatten. Det är väl bara ett sätt att slopa individuell ränterabatt antar jag... Fast jag ska inte klaga. Har inget att vinna på att binda om lånen nu så mycket som värdet sänkts.
  • skåne tjej
    Anonym (räntan) skrev 2009-01-04 15:48:07 följande:
    Jag har 1,5% i kundbonus. Hade 3,45% i ränta sist jag kollade. Har de sänkt något sen 10/12? För jag borde ha lägre ränta än så om jag jämför med dig :-STog lånet för ca 1,5 år sen så det är därför jag har högre rabatt än dig. SEB är en jättebra bank de första åren men håller man inte koll så blir det sämre och sämre för deras äffärsidé verkar vara att höja räntan och rabatter hela tiden. Men banken måste ju gå i vinst så den bra dealen man får i början försvinner pga det...
    vad är det för kundbonus som SEB erbjuder? det har jag inte hört innan och jag som är kund där Förvånad!!
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Anonym (räntan)

skåne tjej skrev 2009-01-04 23:51:39 följande:

vad är det för kundbonus som SEB erbjuder? det har jag inte hört innan och jag som är kund där !!
    Har du kvar Villkorsbilagan till dina skuldebrev så står det där. Kundbonus är samma sak som ränterabatt. Fast den kan man ju uppenbarligen köra upp någonstans nu...
  • skåne tjej
    Anonym (räntan) skrev 2009-01-04 23:57:34 följande:
    skåne tjej skrev 2009-01-04 23:51:39 följande: Har du kvar Villkorsbilagan till dina skuldebrev så står det där. Kundbonus är samma sak som ränterabatt. Fast den kan man ju uppenbarligen köra upp någonstans nu...

usch tala inte om den där jäkla villkorsbilagan. massor med text på liten yta så man behöver förstoringsglas som hjälpmedel

jag funderar faktiskt på att byta bank. tycker SEB är dyra. någon som har erfarenhet från länsförsäkringar bank?

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Anonym (?)

Nu har jag fått ny rörlig ränta. Prutade ned till 3,45%.

Fick erbjudande om 3 mån ränta, 2,87%

• Anonym

Vi har 1.05 procent rabatt på seb´s rörliga ränta. Räntan kan man se på sin banksida. Där ska även rabatten synas. Det kan dock vara någon dags fördröjning innan aktuell ränta syns.

• Anonym

Men helvete vad dyr bank, har ni alla så många procentenheter rabatt och ändå högre rörligt än flesta andra banker innan kundrabatt?

Byt bank?

Svar på tråden Ränterabatt på bolånet, får banken ta bort detta?