Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?

Det finns ju en traditionell uppdelning av pojk- och flickleksaker som trycks på en men vi och våra barn har ingen sådan uppdelning. De stereotypa leksakerna väljer vi dessutom att ge till båda gemensamt eller en till dem var ! De leker lika gärna med typiska pojk - som flickleksaker, fast helst fantasilekar, utklädning och med duplo och kojbygge !

Har en pojke och en flicka!

• örtagård

Det som är tråkigt är väl att handeln och samhället anser att vissa färger och utseedenden är förknippade med kön. Det irriterar mig mycket. Min dotter blir bedömd som en söt flicka i rosa tex men något inslag av värdering att vara skörare än en pojke. så när det gäller kläder letar jag efter objektivt könsneutrala kläder då och då men jag köper också steotypt flickiga till min son.

När det gäller leksaker, irriterar det mig som sagt att handeln indelat leksakerna i typiska färger - att det finns färger som ANSES vara pojk - eller flick - men i mina ögon ser jag väldigt gärna att sonen har en rosa babydocka - och han får de rosa leksakerna också så klart. Det är ju en trevlig och glad färg !

Båda leker med bilar men jag fattar själv inte riktigt vad billek går ut på mer än att det ser kul ut men ungarna fattar väl . Bäst går dock hem leksaker som stimulerar låtsaslek av social situationer, matlagning, handling, städning, resande, packande av väskor osv. Men bilarna har varit både utflyktsmat och dukade som tårtor. Min stora tjej åker däremot gärna låtsas bil, tåg och båt på en madrass eller stol. Men de kör bilar också!

• örtagård

Folk!

Min son är 18 mån nu och älskar låtsalek med kaffekoppar, precis som hans storasyster gjorde i samma ålder. De gillar ju härma vårt beteende. Syrran leker ju nu mer avancerat med dem men de kan faktiskt leka kafferep ihop på med hennes ledning. Han följer som en trogen hund!

Nhelia skrev 2009-01-05 08:26:45 följande:
    Som de flesta i tråden tycker jag det är tråkigt att affärerna är uppdelade i flick- och pojkavdelningar vad gäller leksaker. Jag virkar och syr egna kakor och bakelser för barn att leka med och ha kak-kalas. Men jag har fått komentarer som "vad fina saker du gör, synd att du inte har en dotter som kan leka med de" (jag har en son). Jag blev så paff att jag inte fick fram ett ord! Klart min son ska få leka kafferep när han blir stor nog. Just nu är kakorna bara roliga att suga på dock
Svar på tråden Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?