Det som är tråkigt är väl att handeln och samhället anser att vissa färger och utseedenden är förknippade med kön. Det irriterar mig mycket. Min dotter blir bedömd som en söt flicka i rosa tex men något inslag av värdering att vara skörare än en pojke. så när det gäller kläder letar jag efter objektivt könsneutrala kläder då och då men jag köper också steotypt flickiga till min son.
När det gäller leksaker, irriterar det mig som sagt att handeln indelat leksakerna i typiska färger - att det finns färger som ANSES vara pojk - eller flick - men i mina ögon ser jag väldigt gärna att sonen har en rosa babydocka - och han får de rosa leksakerna också så klart. Det är ju en trevlig och glad färg
!
Båda leker med bilar men jag fattar själv inte riktigt vad billek går ut på mer än att det ser kul ut men ungarna fattar väl
. Bäst går dock hem leksaker som stimulerar låtsaslek av social situationer, matlagning, handling, städning, resande, packande av väskor osv. Men bilarna har varit både utflyktsmat och dukade som tårtor. Min stora tjej åker däremot gärna låtsas bil, tåg och båt på en madrass eller stol. Men de kör bilar också!