• Yosa

Skulle du låta sin 11 månaders bebis få leka med en hink full med kastanjer?

Skulle du låta sin 11 månaders bebis få leka med en hink full med kastanjer?

En väninna till mig (vi har båda varsin 11 månaders) hade låtit sin son leka med en hink med kastanjer på köksgolvet medan hon lagade mat idag. Jag höll på att döööö ( ) när jag hörde det. Jag kanske är en extrem hönsmamma men det skulle jag ALGRIG VÅGA låta min 11 månaders göra. Jag sa detta till henne och hon tyckte inte det va konstigt, hade gjort så länge, sa hon.

Barn är olika, det vet jag. En del stoppar allt i munnen och en del gör inte alls det. Men min 11 månaders gör det och jag skulle aldrig våga göra som hon gjorde.

FL beroende som man är tänkte jag att jag måste fråga på FL

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-04 21:19
    Kanske jag överreagerar för att sambon jobbar på ambulansen. En del har svarat mig att de är för stora att sätta i halsen. Det håller jag inte med om. Visst kan de täppa till halsen som ju inte är "bara ett hål rätt in" utan mer som en kon där en kastanj mycket väl kan fastna.

• Svar på tråden Skulle du låta sin 11 månaders bebis få leka med en hink full med kastanjer?
  • Pysen

En dum fråga; vad är kastanjer?

• zuzzan

Det skulle jag göra. Min dotter stoppar visserligen saker i munnen men de är så stora så jag tror att hon bara skulle tugga på dem. Jag skulle ju heller inte rummet utan ha koll. Sen tycker jag att en del är helt sjukt hönsiga med sina barn men det är jag det.

• Kaldorei

JA dem e giftiga. om de e hästkastanjer vi snackar om, men det antar jag??

zuzzan skrev 2009-01-04 21:07:52 följande:
    Är de giftiga? det har jag aldrig märkt
  • tempo21
    zuzzan skrev 2009-01-04 21:07:52 följande:
    Är de giftiga? det har jag aldrig märkt
    Det finns 2 sorters  kastanjer. Den ena som är ok att äta och den andra sorten är väl inte alltför bra för magen.

Jag skulle låta dem leka med dem så länge jag övervakar. Har ändå fått springa och plocka smålego ur min minstings mun sen han blev rörlig.
    Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
  • Pysen

HALLÅÅÅÅ, VAD är kastanjer? En frukt, eller.....??

• Kaldorei

Nej, inte blommor, de e *frukter* från hästkastanjeträdet. finns ett bildgalleri du kan kolla på sidan jag länkade.

Pysen skrev 2009-01-04 21:13:03 följande:
    Kaldorei skrev 2009-01-04 21:12:17 följande:
    Tack! Barnen har alltå lekt med blommor...
  • ThisIsMe

Självklart!! De är för stora att sätta i halsen och för hårda för barnet att bita sönder (om de inte är väldigt färska). Varför vara så nojig?

• Yosa

Pysen skrev 2009-01-04 21:05:56 följande:

En dum fråga; vad är kastanjer?
    Mörkbruna runda hårda "grejer" som sitter på kastanjeträd. ca 2-3cm i diameter.
  • P ä r l a n

jag hade INTE låtit henne leka med de

• Yosa

Kanske jag överreagerar för att sambon jobbar på ambulansen. En del har svarat mig att de är för stora att sätta i halsen. Det håller jag inte med om. Visst kan de täppa till halsen som ju inte är "bara ett hål rätt in" utan mer som en kon där en kastanj mycket väl kan fastna.

• Bitja

Nä, jag skulle aldrig låta min 11-månaders leka m såna. Det kan ju dyka upp nån som är lite för liten ju... Just när det gäller såna där gränsfall så tar jag det säkra före det osäkra, för det slinker ju ner jättesnabbt.

Svar på tråden Skulle du låta sin 11 månaders bebis få leka med en hink full med kastanjer?