Inlägg från: luddigamaskrosen |Visa alla inlägg
  • luddigamaskrosen

5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!

Vår son som är 5½ år berättade i helgen för mig att han inte ville ha en ny tröja jag köpt till honom och inte dom av samma sort han redan har eftersom vissa på dagis skrattar åt dom och säger att dom är fula! Det är en ur Lindex kollektion Fem myror är fler än fyra elefanter. Han har gillat dom tidigare då han själv valt ut flera av dom plaggen på affären. Han har alltid vart mycket klädintresserad och noga med vad han velat ta på sig.

Men att nåt sånt kom i den här åldern va inget jag va beredd på alls. Kändes såklart hemskt när han fick tårar i ögonen. Då förstog jag varför han knorrat mer än
    vanligt dom sista månaderna när det ska tas fram kläder till dagis. Han har till och med bytt till extra kläderna under dagarna han vart där.

Ska givetvis prata med personalen på dagis om det här imorrn. Men jag vart så paff att jag inte kom på hur jag ska tackla det här. Dom är bara 5 år!! Så såklart att han inte måste ha det på sig om han inte vill och att det är fel av hans kompisar att skratta och säga sånt han blir ledsen av! Men vad gör man, herregud!!!

• Svar på tråden 5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!
  • luddigamaskrosen

Det här är enligt honom själv tre av pojkarna och dessutom dom som han ser som sina bästa kompisar. Dom har lite mer spindelmannen/batman kläder och han har inte alltid det.
    Det han säger att dom sagt är att kläderna är fula och att dom skrattat åt dom. Men han har alltid gillat den sortens av kläder, men också såna med spindelmannen på exempel. Men nu är det bara spindelmannen han velat ha och i helgenfick jag ju svaret på varför.

• luddigamaskrosen

Jag undrar hur vanligt det här är bland små barn som honom? Är det någon annan som har erfarenhet av sånt här?

• luddigamaskrosen

Vi har pratat med fsk lärarna och dom har inte märkt något men skulle hålla alla öron och ögon öppna. Dom pratar även med barnen ofta om hur man ska behandla kompisar och andra människor. Jag hoppas verkligen att vår son (och andra) kan bli hjälpta av det. Vi gör så mycket vi kan för att hjälpa vår son ch stötta honom.

natkom skrev 2009-01-09 20:11:51 följande:
    Tyvärr kommer detta från vad barn lär sig hemma, barn som inte får lära sig att alla är olika och att man ska ha en bra självkänsla. Jag har jobbat med barn ganska mycket i alla åldrar och man märker när barn har en trygg stämmning hemifrån. Dom barnen är också trygga i livet och vågar vara sig själva och säga i från. Medan dom stackars barnen som får bråka för att få uppmärksamhet och då tyvärr fel uppmärksamhet, men de e vad dom vet att bråka för att någon ska se dom. Så de e inte barn som är grymma det är föräldrar som inte vet bättre än att uppfostra mobbare.
    Jag tycker att vi gjort/gör allt vi kan för att uppfostra våra barn att vara trygga i sig själva och inte "ta skit" men det tror jag inte är allt. Jag är trygg i mig själv och tar ändå illa upp om nån säger något elakt. Det hänger på mobbaren och inte på den som blir mobbad.
  • luddigamaskrosen

Wernerliv. Hemskt. Fick känslan av att du mena det som att fröken inte rikigt tog det på allvar utan försökte skylla på att din dotter kunnat höra fel. Rätta mig om jag uppfattade dig fel. Men bra ändå att det vart såna åtgärder och att ni fick ett uppföljningssamtal. Är det länge sen det här hände?

Jag har pratat med sonen flera gånger om hur man som kompisar bör bete sig och att om någon är dum ska man inte lyssna men tala om det för en fröken tex. Han säger att dom inte retat honom mer men å andra sidan har han haft "rätt kläder" (i deras ögon). Vi får se hur det går nästa vecka efter att fröknarna haft några dagar på sig att pejla av läget.

• luddigamaskrosen
    Wernerliv skrev 2009-01-10 18:59:24 följande:
    Svar på #16Jag tror att hon inte hört fel, att det verkligen har hänt att tjejerna gjort detta mot henne, men att dom har utgått från leken "bro bro breja" . Tror uppriktigt att hon inte skulle känna sig såpass nere som hon gjorde om det inte var på riktigt för henne. Men nu verkar iallafall de ha tagit upp allt på dagis, och min dotter mår verkligen bättre. Man mår såå dåligt om man märker att någonting är fel för ens barn. Tycker i ditt fall att det blir fel när man väljer att låta dom "vinna". men förstår dig absolut. I vissa situationer är det så svårt att veta vad man ska göra, hur man ska reagera. Kläder är ju verkligen någonting som barnen måste ha på sig, så det blir ju ett så tråkigt problem. Sen att ta upp det med dagis är ju också otroligt svårt. För man känner sig i underläge. Man ska ju gå in och rätta till andras "problem med barn", och för mig känns det obekvämt. Men samtidigt vill jag ju kunna rätta min dotter om hon beter sig illa på dagis. Det är så himla svårt. Hoppas att man slipper mobbing i de högre åldrarna, för då kan man inte direkt prata med fröken på samma sätt.
    Jag menade ju såklart inte att din dotter skulle ha hört fel. Utan jag menade det som att det va dåligt utan fsk läraren att få det att låta så.
    Jag tycker inte att vi har låtit dom vinna eftersom att sonen många dagar även innan har såna kläder som dom sk kompisarna också tycker är snygga. Det är ju bara vissa tröjor som dom retat honom för. Och jag vill absolut inte tvinga på min gråtande son en tröja han inte vill ha på sig. Jag förklarar för honom att han inte ska ta åt sig av dom och att han får bestämma helt själv vad han vill ha på sig även om nån säger att det är fult, att han är fin i det han tar på sig och att om han gillar en tröja ska han ha den på sig.
    Jag hoppas att dagos tar upp det här med föräldrar kanske i ett månadsbrev eller liknande och gör dom inte det kommer jag be dom att göra det. För skulle min son mobba någon skulle jag vilja ha chansen att rätta honom.
  • luddigamaskrosen
    Sunshine78 skrev 2009-01-14 20:28:11 följande:
    Det var någon som sa att det inte var så konstigt att barnen är så 'ytliga'.Har inte tänkt på det innan hon sa det,men det kan ju ligga något i det.Tex så berömmer ju vi( mest tjejer kanske ) varandra om klädet ,hår osv hela tiden.Ooo vilken fin tröja du har ,är den ny? Kanske mkt kommer från de vuxna( inte nödvändigtvis föräldrarna).
    Sunshine78 skrev 2009-01-14 20:31:34 följande:
    Sen är det ju( sorgligt men sant) många vuxna som fryser ut varandra fast de inte tänker på det.Så idiotiskt att man som vuxen inte vet bättre, och barn apar ju lätt efter..Måste vara svårt att få sina barn att behandla andra snällt om man själv är  mobbare eller 'utfrysare'.Barn ser väl mer än man tror..
    Kan inte annat än att hålla med! Många beter sig så och säkert även jag ibland.
  • luddigamaskrosen
    johanna81 skrev 2009-01-21 22:41:33 följande:
    gud så sjukt att barn som är så små retar varandra för vad de har på sig! risktigt sorligt! du har världens sötaste son! kommer nog bli en riktig tjejtjusare!;) (söt dotter oxå)
    Tack!
  • luddigamaskrosen

Förskolegruppen har nu tagit upp det här med alla barn på samlingen och efter det verkar det inte ha sagts något mer som kan ha sårat min son, har frågat honom flera gånger. Men det jag tyckte kändes fel va att fsk lärarnas svar va att "nej men det har vi inte hört/sett. Kanske har han missuppfattat något som någon sagt".
    Men jag känner det att om han tagit något som kritik så är det inte hans fel utan sättet dom andra sagt det på. Och jag tvivlar verkligen inte på min sons verision av vad som sagts.
    Nu kommer vi ju iofs flytta om en månad (absolut inte på grund av det här) så jag hoppas att han vågar ha sina fina tröjor igen. Jag försöker inte pressa honom men pratar med honom att det är viktigt att han gillar vad han har på sig och att man inte ska påverkas av andra, men det är ju inte så lätt när man är 5½ år.

• luddigamaskrosen

Tråden är ganska gammal nu men det här är ett ämne som jag verkligen tycker är viktigt så jag skriver fortsättningen...
    Båda våra barn har börjat på nya dagis nu p.g.a flytt till annan stad och jag känner redan nu skillnaden på gruppen av barn och personal. Det har bara gått några få veckor men det verkar toppen. Jag tog upp med fröknarna på särskilt sonens dagis om det som hänt på det innan och att han kanske kan vara lite känslig med vissa kläder osv. Dom sa direkt att skulle något sånt hända något av barnen så skulle det inte accepteras, varken av personal eller andra barn eftersom dom strävar efter att få starka barngrupper och därmed starka barn.
    Ett utav barnen sa till min son redan första dagen att "här får man ha på sig vad man vill och leka med vad man vill om man själv gillar det." Detta efter att min son sa att killar inte kunde ha rosa färg på kläderna. (Min son och den andra pojken satt själva och jag och förskoleläraren hörde på).

Som sagt, känns mycket bra och jag hoppas att det kan hjälpa att återigen bygga upp det som verkade försvinna iom "mobbingen" från det gamla dagiset.

Svar på tråden 5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!