• Elater

Jäkla Quinoa ;-) Hur gör man bäst för att skölja de klibbiga små djävlarna?

Jag älskar att göra det här www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=630821 receptet till frukost!

Det är gott och nyttigt, men det är lite jobbigt att göra...

...för den jäkla quinoan är så små och de ska sköljas i ljummet vatten innan de kokas.

De tränger precis igenom hålen på mitt durkslag, och de är klibbiga och sätter sig precis överallt!!!

Hur gör ni för att inte kleta ner hela köket med fuktiga quinoagryn?

De är precis överallt!!!

• Svar på tråden Jäkla Quinoa ;-) Hur gör man bäst för att skölja de klibbiga små djävlarna?
  • lurv

Eller så skaffar du dej en stor sil istället för ett durkslag Det har vi och då är det inga problem att skölja quinoa

• Elater
    Svar på #1
    Åhå!!!!!!!!! Tack för värsta grymma bra tipset - krav-märkt var det också!!! Tack så jättemycket!!!
  • Viewsonic

Elater skrev 2009-01-04 23:16:14 följande:

Jag älskar att göra det här www.ica.se/FrontServlet&state=re... receptet till frukost! Det är gott och nyttigt, men det är lite jobbigt att göra... ...för den jäkla quinoan är så små och de ska sköljas i ljummet vatten innan de kokas. De tränger precis igenom hålen på mitt durkslag, och de är klibbiga och sätter sig precis överallt!!! Hur gör ni för att inte kleta ner hela köket med fuktiga quinoagryn? De är precis överallt!!!
    Ta en sil istället. (Ah, såg att någon föreslagit det redan).
  • Elater
    Svar på #5
    Vad gör man med grynen som fastnar i silen? Jag tycker att det är så jobbigt med durkslaget?
  • lurv

Vänd silen upp och ner och slå den försiktigt mot kanten på vasken, spola sedan silen med vatten så ramlar grynen ner i vasken

• schapanna

Hej hopp!

Absolut lättast är att använda ett kaffefilter med "tyg". Kan återanvändas en miljon gånger. Man sköljer och vänder filtret ut och in i kastrullen och häller vatten på så "tadaaa" alla frön i kastrullen. Ska man göra många portioner kan man ju ta en duk som man har när man gör saft. Lycka till!

Svar på tråden Jäkla Quinoa ;-) Hur gör man bäst för att skölja de klibbiga små djävlarna?