• Dinturiel

Ni med lättlärda barn!!

Har börjar fundera kring vår son. Han är 5½ och drar åt sig kunskap som en tvättsvamp. Han räknar till 200 på svenska och till 100 på engelska. Han ber oss stava till olika ord, namn etc och så skriver han, visst vissa bokstäver har han lite problem med..men det är inte många. Han läser lite lätt och ser logiken i allt.
    Han har börjat addera också nu.

Tycker allt går lite för lätt för honom, men samtidigt vill man inte hindra honom från att lära sig heller.

Så nu börjar jag fundera på hur det blir för honom när han börjar skolan. Vid de enskilda utveklingssamtalen på förskolan i våras berömde fröknarna honom för hans kunnande, när det gällde läsning och stavning, och sa att om det fortsätter så kan han få hoppa direkt från sexårsskolan till andra klass. Lite oroar det mig om han får hoppa en klass, men samtidigt är jag lite oroad för hur det blir om han inte kommer få göra det.
    Mest eftersom han blir fruktansvärt rastlös när han är uttråkad.

Finns det fler med barn som min son, som gått igenom samma funderingar? Hur gick det när skolan började? Fick de hoppa eller fick de ta ett år i taget?

• Svar på tråden Ni med lättlärda barn!!
  • anne h

Varfr hoppa över ett år? Bättre att läsa i sin takt i den vanliga klassen.
    Jag har ett barn som ligger lååångt före sina klasskompisar, läser gymnasiekurser på högstadiet, samtidigt som jag har en unge som ligger långt _efter_ sin årskull.

De är och förbli  i nivå med sina klasskompisar socialt sett, så det bästa har varit att få stanna kvar i den årskull de går i/hör till.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trisse78

Det är ni som föräldrar som bestämmer om han ska byta upp en klass eller inte, skolan kan bara erbjuda det.

Skolan har skyldighet att erbjuda alla elever individanpassad undervisning i den klass där de går.

Om det var min son som det handlade om så skulle han få gå kvar i sin "rätta" klass, dvs den han har åldern för. Det kan komma en dag när det plötsligt inte är så lätt längre, kan vara med kompisar, social utveckling och även kunskaper. En dag så behöver han också ha en viss ålder inne för att få göra vissa saker t ex ta körkort, gå ut mm (vet att det är långt tills dess) men då kommer han att få göra det ett år senare än sina klasskompisar om han har bytt upp en årskurs.

Men som sagt, skolan har skyldighet att erbjuda din son undervisning på hans nivå.

• tru

det finns forskning som säger att de bästa för ett begåvat barn är att hoppa över klasser. i och för sig är denna forskning inte i sverige så det kanske inte går att översätta forskningen helt bra. men dock finns det forskning som säger att dessa barn utvecklas bäst socialt,kunskapsmässigt och på alla områden genom att hoppa över klasser.

• anne h
    bzzzz skrev 2009-01-05 09:04:04 följande:
    det finns forskning som säger att de bästa för ett begåvat barn är att hoppa över klasser. i och för sig är denna forskning inte i sverige så det kanske inte går att översätta forskningen helt bra. men dock finns det forskning som säger att dessa barn utvecklas bäst socialt,kunskapsmässigt och på alla områden genom att hoppa över klasser.
    Instämmer med att det förmodligen inte går att översätta rakt av till våra förhållanden här i landet, kanske stämmer den forskningen inte ens i det land där de gjort den, nu längre.. då man studerar på olika sätt, allt går framåt hela tiden.

Fast det är klart; Om det är flera ungdomar som hoppar över klasser och därmed kan bilda en egen grupp så de får utbyte av dem i den egna åldern, det vore en annan sak, tyvärr skulle det inte hända här i vår kommun eftersom det är så få som bor här, men i större städer skulle det med all säkerhet kunna fungera bra.

Här i våra skolor i min kommun så har iaf alla elever individuell studieplan, vilket alla elever ska ha. Den innebär att lärarna anpassar studierna efter den enskilde eleven (mina båda ungar är utmärkta exempel på detta) så de går framåt i sin takt hela tiden, så de inte behöver ha tråkigt som jag hade när det inte fanns mer att göra och jag var tvungen att invänta de andra..

Detta har varit mkt bra för min unge som går på högstadiet som läser gymnasiekurser men som inte i psyket ligger på "gymnasienivå", h*n vill ju ff umgås med dem i samma årskull vilket h*n får på detta viset. (jag märker själv att det är stor skillnad på eleverna i högstadiet och gymnasiet då jag har barn i både och)
    Samma med den ungen som ligger långt efter sin årskull; det skulle vara rena döden för den ungen att gå med dem som är yngre, då skulle h*n missta den draghjälp h*n har nu i klassen, samtidigt som de klasskompisar h*n haft sedan förskoleklassen skulle försvinna.
  • tru

ja jag tror nog oxå att de bästa är individanpassad utbildning i åldersklasser. men väldigt svårt att uppnå för lärarna.men det är klart jag har själv endast en treåring så jag vet inte så mycket om dagens skola. när jag själv gick blev jag satt till att ta hand om de som inte kunde så mycket och de som bråkade.

• anne h
    bzzzz skrev 2009-01-05 10:06:52 följande:
    ja jag tror nog oxå att de bästa är individanpassad utbildning i åldersklasser. men väldigt svårt att uppnå för lärarna.men det är klart jag har själv endast en treåring så jag vet inte så mycket om dagens skola. när jag själv gick blev jag satt till att ta hand om de som inte kunde så mycket och de som bråkade.
    Då hinner de fixa till detta bra tills ditt barn börjar i skolan.
    I annat fall så VET du ju iaf att det går att anpassa numer, så då får ni kräva det.

visst var det trist när man var tvungen att stå still och stampa, bara föra tt man var lite snabbare än de flesta andra.. så jag är glad att man får läsa i sin takt numer, får olika böcker utefter behovet osv.

Att min unge på högstadiet skulle läsa gymnasiekurs var faktiskt en lärare som ringde hem och föreslog, före detta hade den ungen alltid tyckt det var så tråkigt i skolan, gjorde inget.. vilket jag förstår när det inte var någon utmaning överhuvudtaget.. Nu med MVG i gymnasiekurserna har h*n återfått studieglädjen.
  • carola 79

min dotter va jättetidig med att skriva och läsa och jag e väldigt nöjd med hur dom har hanterat detta i skolan, dom har väldigt indviduell lärning och hon behöver aldrig "vänta" på nån annan
    Jag ville inte sätta henne tidigare i skolan eftersom jag tycker att hon e ju den åldern hon e och då blir det kanske fel senare

• Dinturiel

Tack för alla svar!!

Mitt kusinbarn har fått sådan individuell läroplan. Hon har fått studera i förväg, utan att behöva hoppa över en klass. Är lite vad jag hoppa på för grabben också... men är rädd att de kommer "hålla honom tillbaka".

Antar att det bara är att vänta och se. Har upptäckt att lillasyster inte vill vara värre utan har börjat traggla bokstäver och så med nu.

• Miss Lau

Har bara läst TS men varför skulle han hoppa över en klass?

Min dotter är snart 7 år och väldigt lättlärd. Hon läste flytande och räknade hyffsat (alltså även multiplication och divition) vid 5 år. Men socialt var hon ändå som vilken 5 åring som helst vilket gjorde att jag absolut inte hade velat ha henne med enbart äldre barn. Istället valde vi aktivt en bra skola som ser alla barn som individer och tillåter även tidiga barn och vi är väldigt nöjda! Kan tillägga att hon redan nu i F-klassen klarat målen för åk 3 i vissa ämnen, men samtidigt finns det alltid mer att lära om man bara har tillräckligt bra lärare som tillåter det.

Svar på tråden Ni med lättlärda barn!!