• min Albin

Pergo fråga...julstängt, när gör man ultraljud då??

Hej!

Jag har nästan precis avslutat min andra pergokur. Åt 2 tabl/dag i 5 dagar (dag 3-7) och sista dagen var i lördags...

Nu undrar jag när kommer ägglossningen? OCH min läkare har julstängt, sist gång skulle jag komma tillbaka på dag 14 och göra ultraljud. Nu öppnar dom inte förrän om 1 vecka (nästa måndag alltså). Vad gör man? Någon som vet??

• Svar på tråden Pergo fråga...julstängt, när gör man ultraljud då??
  • Sagn

När ägglossningen kommer beror på hur din menstrationscykel ser ut. Man kan ha ägglossning från runt dag 10 och framåt. Har man en "normal" cykel sker ägglossningen runt dag 14. Jag äter alltid pergotime dag 5-9, eftersom du äter dag 3-7 borde du ha en tidigare ÄL.

Nästa måndag, då är du alltså på dag 14 i cykeln? Du kan ju alltid ringa och se om du kan få komma och göra VUL samma dag. Annars kan du ju testa själv med ägglossningsstickor, temperaturmetoden eller sekretmetoden. Men om man inte gör VUL vet man inte hur många ägg som har mognat och det finns ju då risk för flerbörd.

• min Albin

Hej!

Tack för svar!

Jo jag får väl ta och ringa på måndag och se om jag kan få en tid då eller på tisdagen.

Jag tycker det är svårt att veta med ägglossning då jag inte riktigt är säker på min menscykel. Innan pergo så hade jag mellan 25-32 dagar, men nu mellan mina 2 pergokurer så var det inte många dagar...

Min första pergokur åt jag mellan dag 5-9 (1 tabl/dag) och min mens startade den 4 december.
    Nu andra gången så åt jag mellan dag 3-7 (2 tabl/dag) och min mens startade den 28 december.

Kanske blev det så denna gången pga att jag fick min Ovitrelle spruta samma dag jag gjorde VUL efter första pergokuren...Eller någon som vet?!

Svar på tråden Pergo fråga...julstängt, när gör man ultraljud då??