• Josron

Fyra barn, en tvillingvagn och en hund - vilken bil?

Hej!

Den vanligaste kommentaren från alla och envar när vi berättat att vi väntar tvillingar är - jamen då blir det till att byta bil. Har länge tänkt att det är det minsta bekymret - men nu visar det sig att det inte är så himlans enkelt... Och jag har svårt att släppa taget om bil för att gå till buss... men hur gör man om man har två barn sedan tidigare (8, 6) och väntar tvillingar och har en labrador?

Först var det lite knepigt att hitta bilar med sittplatser så det räcker - men nu inser vi ju att det riktigt svåra är att hitta en bil med tillräckligt många sittplatser OCH ett ordentligt lastutrymme (med plats för vagn, hund och annan packning). Tips - någon! Eller kan man tro att våra resvanor ändras - att det blir sällsynt att vi reser alla tillsammans samtidigt (och med barnvagn) eller att vi kommer åka i två bilar...

• Svar på tråden Fyra barn, en tvillingvagn och en hund - vilken bil?
  • varfördåför

vi köpte en toyota buss.. en hayace citty med nio säten.. för ibland är det ju andra som ska med också om man åker någonstans, typ kompisar till barnen osv..

nu har vi ju iof ganska små barn så de har ju bilstolar alla fyra och tar mycke platts, men då har vi ju åandrasidan en mindre hund än er

det är jätte pracktiskt med bussen och den drar inte direkt nåmer soppa än volvon vi hade innan, men däremot så gillar jag inte at köra den i vintervöglag, men man vänjersig väl

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Impreza

Har 4 fyra barn, bla tvillingar, vi har en Ford S-Max

Mamma till 4 fantastiska barn
  • Angelven

Du måste nog inse att det är buss som gäller - och sannolikt inte ens en minibus . Moderna minibussar är dock smidiga - vår är som en Saab 9-5 i yta på marken och vikt. Stora backspeglar+backvarnare+hög sits hjälper till.

Peugeot 807 skulle ge er möjlighet att få med allt utom tvillingvagnen eller hunden.(vi har en 807'a + tvillingar).

Jag har iofs klämt in:
    Mig, sambon, tvillingarna i babyskydd, bonustonårsdotter, dennes biopappa, en engelsk springerspaniel, tvillingvagn och helgpackning. Men hunden satt mellan benen på biopappan - inte optimalt.

Men, det är inget jag skulle rekommendera till vardags. Utan hunden fungerar det!

Måste hunden med ? Måste vagnen med ? Vid alla tillfällen alltså ?

Jag tror ni får titta på snäppet större bussar - Chrysler GRAND voyager och uppåt - typ Renault Traffic eller mercedesbussen om det är krav på att allt skall med till vardags eller ni reser mycket.

Dessa faller nog bort:
    Peugeot 807/Citroën C8/Fiat Ulyssé (Identiska sånär som på märket fram och klädsel)
    Ford Galaxy/Seat Alhambra/WV Sharan - mindre än 807.
    Renault Grand Espace (storlekt som en 807 ungefär)
    Chrysler Voyager (faller även den på bagageutrymmet).

• mamma me tre

vi har en chevrolet transsport och den är jätte bra! var lite skeptisk då vi köpte den , men nu är vi suuper nöjda. Kan inte bli bättre:) vi har 3 barn. Bilen har 7 sitt platser.

• Lokatt

Vi har en toyota previa, dock tre barn, men å andra sidan ett säste tomt där vi skulle kunna sätta en fjärde Vi har större hund än er oxå En grandis.
    Rymlig och bra!

• Impreza

Vi har oxå hund men hon är inte med i bilen så ofta. I bilen har vi en tvillingvagn som är på längden, en Acta  Graco som tar 2 babyskydd stolar och tar lika liten plats som en singel vagn, den stora BT tvillingvagnen har vi hemma. Ett tips

Mamma till 4 fantastiska barn
  • pojkarnasmamma

Förstår ditt problem, vi har samma sånär som på hunden... Och jag vill inte heller ha en minibuss... Vi kollade på Peugeot 807 och den borde funka om man tar bort det sjunde sätet. Men då har vi ju "bara" 4:a barn + tvillingvagn med liggdelar att ta hänsyn till.

Sen kollade vi även på en KIA som oxå borde funka. Fördelen med dessa var att det är skjutdörrar, tar ju mycket mindre plats på en parkering när alla skall i och ur.

Sen har även maken kollat på en Toyota Previa som han är mest förtjust i. Som ni märker är jag dålig på detta, har lämnat det till honom, vi har ju tid på oss, tvillingarna är beräknade till 15/5.

Vi räknar med att ha takbox på när det är dags för semesterresor mm. Ialla fall när de små har liggkorgar på vagnen.

• Angelven

Skjutdörrarna på 807'an är för en tvillingförälder ett fynd - att de på våran är elektriska och fjärrmanövrerade (från nyckeln) är ju ett extra plus. En tvilling på varje arm och en matkasse i handen - inga problem, klick och dörrarna glider upp...

807'an (och dess syskon) fungerar utmärkt utan hunden eller utan vagnen. Med båda är jag tveksam - också pga säkerhet, du vill väl kanske ha hunden i bur dessutom ?

• Josron

Tackar tackar - toppentips, tycker jag! Nu fick jag reda på modeller som jag inte hade en aning om. Och mer att fundera över. Kanske är det inte så ofta som alla och allt ska med - kanske kan man ha hunden på taket och vagnen hemma? Skämt åsido - det verkar dock finnas många olika lösningar. Tack igen!

• Sesamfröet

En underbar tråd! Tack för att den finns!
    Nu till min fråga:
    Toyota Previa, finns den inte ny längre eller?

• mandrarinen

Lokatt skrev 2009-01-05 10:20:40 följande:

Vi har en toyota previa, dock tre barn, men å andra sidan ett säste tomt där vi skulle kunna sätta en fjärde Vi har större hund än er oxå En grandis.Rymlig och bra!
    Vad har ni för tvillingvagn då? Har också en previa som jag är jättenöjd med men får inte in vår syskonvagn i den. Har dock en emmaljunga så det borde ju finnas mindre...
  • Heli77

Vi väntar vårt 4:e barn på 4 år (!), och vi är enormt tacksamma för att nyligen köpte en Chevrolet Transporter.
    Den är 7-sitsig med möjlighet att ta bort säten, om man skulle behöva. Tvillingvagnen får plats bra och de elektriska dörrarna är super när man har händerna fulla av småbarn.
    Det finns även bra med plats mellan sätena att gå mellan barnen.

Nackdelen är väl att den drar en del i bensin, men det gör nog de flesta minibussar skulle jag tro.

• Kottarnasmamma

Jag har inget bra tips om någ bil men jag kan avråda från en ford Windstar pga plastbristen och att tar man bort sätet längst bak försvinner hela tre platser då det bara är två säten i mitten av bussen. Vi väntar vårt tredje barn och funderar redan nu hur vi ska lösa det med vagn och tre hundar. I dag kan hundarna sitter längts bak och vi skjuter fram tresätet en bit, packar i det sätet idag men sen när det är dags för vagn där bak så kommer inte hundarna få plats jämte, skulle tro att det blir till att plocka bort att ett av mittensätena och ha de äldsta barnen i sätet längst, liten i den stolen som är kvar i mitten av bussen och så låta hundarna åka inne i bilen på golvet där så vi i lastutrymmet kan ha vagn och packning, ingen optimal lösning
    men det är nog den enda när vi ska åka till mina föräldra och liknande. Får säkert skaffa takbox med.
    Så nu hoppas jag att vi inte får veta i dag att det är tvillingar som det först va då de hittade två hinnsäckar men sen vid nästa vul bara såg en eller hon trodde att det bara va en då men hon va så osäker så ja vet inte säkert nu. Vore underbart med två små men då blir det transportproblem

• Jensine

Vi har 2 barn, 7 & 10 år + en hund samt väntar tvillingar i Maj - vi tittar på en Hyundai Trajet - den har 7 säten + utrymme att lasta en vagn i. Grannarna har 4 barn & har en Trajet och dom säger att det funkar bra. Vi räknar med att plocka bort 1 av sätena (den är 7sitsig) och stuva in hundbur + vagn där på nåt sätt. Sen är det bara att inse att man kanske får lämna hunden hemma lite oftare än vad vi gjort tidigare. Semestertider = takbox, en kompis som har 5-barn & en VW Sharan har takbox + liten släpkärra på semestern
    En Trajet kanske inte är världens säkraste bil, men med vår ekonomi så får man en hyfsat ny bil med inte alltför många mil runt 100'.

• snabbavinden

Vi har en Toyota Previa XL vi är två vuxna 4 barn som är i åldrarna 7 år, 4 år och tvillingar på 6 månader samt tvilling vagn och en hund som är blandras av bordi colli, labbe o golden.

Hunden brukar sitta på golvet mellan förarsätet och packning får man ju in då vi har två säten över o så finns det ju trotts allt lite plats brevid tvillingvagnen och nedanför babyskyddet på golvet.

Jag tror nog att man ändrar lite på sina resvanor när man blir så pass stor familj. Å ska man resa så får man väl skaffa skidbox..

• mandrarinen

snabbavinden skrev 2009-01-21 11:05:54 följande:

Vi har en Toyota Previa XL vi är två vuxna 4 barn som är i åldrarna 7 år, 4 år och tvillingar på 6 månader samt tvilling vagn och en hund som är blandras av bordi colli, labbe o golden. Hunden brukar sitta på golvet mellan förarsätet och packning får man ju in då vi har två säten över o så finns det ju trotts allt lite plats brevid tvillingvagnen och nedanför babyskyddet på golvet. Jag tror nog att man ändrar lite på sina resvanor när man blir så pass stor familj. Å ska man resa så får man väl skaffa skidbox..
    XL, ä det när det är 8 platser? För i så fall har vi med det. Men vad har du för tvillingvagn som får plats??
  • gyll

Hej!!

Vi har en Mazda 5, kan rek den! Snygg dessutom!
    Eller en Mitschubitschi(den stora modellen de har)

• Josron

Tacksam för alla tips - tror att det kanske börjar klarna något...
    Måste säga att jag blev mycket förtjust i Ford S-Max - och även Mazda 5 som man kunde öppna med knapptryckning - men de - och så många andra verkar bli för små.

Men jag tror också att det kommer att bli en del förändrade resvanor... Just nu lutar det åt en VW Sharan eller också en Chrysler Grand Voyager. Vi vill gärna att storebrorsorna ska ha "riktiga" stolar att sitta i.

Tänker att jag kanske inte alltid behöver stora klumpiga vagnen - att man kanske kan bära en i babyskyddet (och sätta i kundvagn om man ska handla) och funderar på att skaffa en singel Acta Graco som man kan sätta fast det andra babyskyddet i. För en sådan vagn kan ju inte ta så mycket plats.

Och jag undrar om vi inte kommer att behöva en "singelvagn" också - för vad är det som säger att båda alltid åker samtidigt?!

Vi får väl se - men är glad över alla synpunkter, råd och tips som strömmar in. Vad många nya märken och modeller som man får lära sig...

Svar på tråden Fyra barn, en tvillingvagn och en hund - vilken bil?