• Cox Orange

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hej alla!

Tack för en bra tråd!  Mycket klokhet och stöd på samma plats. Nu har tråden fått en ny medlemGråter 
    Vilket lidande alla får utstå!

Jag fick barn i början av oktober och sedan dess fungerar ingenting som det skall därnere. Ursäkta långt:

1. Känner ej när jag är nödig. Är nu svårt stressinkontinent och har även fått knappt 10 st spontana tömningar, dvs jag har kissat ner mig utan att veta om det. Vågar knappt gå utanför dörren pga detta.

2. Blev klippt och det sprack upp ner till anus och nu har den skinnflik som bildats gett två analfissurer. Nice...
    Kan ej trycka på när jag krystar, har liksom ingen kraft och måste hjälpa till manuellt från slidan. Det känns helt annorlunda när jag känner inuti, som att något fattas bakåt mellan slidan och tarmen. 

3. Främre slidväggen är totalt nedsjunken. Tydligen bara en normal försvagning, men den sjunker ju ner vid minsta lilla krystning! Stor som en flyghangar därinne... Mitt knip var tydligen 1 av 10.
    Det kluckar och klickar när jag går, det kommer in så mycket luft för att jag är så öppen.

Snälla alla ni kloka, vad skall man göra?!  Och säg inte kniiiipa nu...
    Hur vet man att det är muskelfästena som gått? 

• Cox Orange
    cinderella skrev 2013-11-19 10:42:02 följande:

Hej! Välkommen men beklagar att du behöver skriva här. Spontant tycker jag det låter som att du borde söka gyn, men det kanske du gjort? Känner igen det du skriver om att inte kunna krysta. Jag har samma känsla och misstänker att det beror på att jag saknar mellangård. Ska opereras om 2v. Fråga hur tjock din mellangård är. Alla gynekologer kollar inte det spontant. Jag fick insinuerat att jag nog slarvade med knipet, trots att jag knep som en galning. Tog lång tid innan någon kollade mellangården. Hoppas att det blir bättre för dig snart!
    Tack, det skall jag fråga! Var skall du opereras? Är det uppbyggnad du skall göra?

Jag behöver tips om någon bra gynekolog. Ringde till Linköping och försökte få tid hos Eva. Det är jättekö och osäkert om hon kommer operera nästa år. 

En BM och två gynekologer har tittat på mig på BB och hittade ingenting. Allt var så fint, så fint och helt normaaalt..
    Kissa ner sig efter förlossning var helt normalt, enligt den ena gynekologen, en ung tjej.

Var hos urogynekolog som direkt konstaterade försvagning av främre slidväggen och att hela upphängningsapparaten för urinröret är förstört. Mitt urinrör gapar och jag skulle kunna få in en tops där, förut syntes det knappt. Men jag misstänker att det är problem i mellangården också.
  • Cox Orange
    Hemligkvinna skrev 2013-11-19 11:59:53 följande:
    cox orange
    Den urogyn du träffade skickade inte hon remiss till en massa undersökningar?  

Du kan inte lita på vad de säger på förlossningen, för de vill bara få ner skadeantalet.  
    Hej!

Jag bor i Stockholm, men jag reser gärna för en bra doktor.  

Undersökningarna på BB var ett skämt.  Var även hos en uroterapeut på sjukhuset igår som sade att "massor av kvinnor lever med Tena-byxor och tycker att det fungerar sååå bra".
    Allvarligt?! Hur kan man ens vräka ur sig något sådant? Ja, kanske om jag är 90+, men inte när jag bara är strax över 30. Sjukhuset sätter jag inte min fot på nu.

Urogynekologen är privat, dock under landstinget. Tyvärr har jag ju problem med varje hål så att säga, och han kollade bara på urinröret. Jag tror definitivt på någon nervskada. Reflexerna fungerade iallafall och då menade han att det kunde läka ihop.

Kanske borde jag propsa på att komma tillbaka? Nu skall jag bara knipa i 3 mån och se om det blir bra. 
    Vem gör VUL och kollar mellangården i Stockholm? Eller skall man försöka komma till Uppsala?
    Jag vill bara bli hel igen.
  • Cox Orange

Tuttan:

Tack för tipset! Jag skall ringa honom.

Hoppas det löser sig med dina problem nu efter operationen.  Jag lider med dig. 
    Vad jag förstått så har du gjort en bakre plastik och tagit bort ett rektocele? Ursäkta ingående fråga, men går de in via slidan då eller gör de snitt i mellangården?

• Cox Orange

Tack alla för den här tråden! Ger mycket tröst.

Minnie7:
    Går upphängningen för urinröret inte att reparera?! Bröt ihop efter ditt svar. Jag hade väl inbillat mig att en TVT skulle fixa det, men vid en TVT flyttar de ju inte urinröret, nej. Nu är urinröret stort så att det skulle gå att få in en tops där!  Har du fått värre besvär med urinvägsinfektion efter förlossningen? 

Eva skall operera handen. Borde jag be om någon kollega där, tror du?

Hemligkvinna:
    Ja, det är definitivt bristen på känsel som är värst. Är de bra i Danderyd? Är det där du tvingats igenom alla undersökningar? Har bokat tid på Strandkliniken för att iaf få en bedömning av utseendet, så att säga. Men sedan kommer ju nervbiten och vad jag tror är bortklippta muskelfästen i mellangården.

Cinderella:
    Herregud, din berättelse kring FL är exakt vad jag var med om! Jag gick hos Aurora för det var precis detta jag var rädd för. Eller rättare sagt: Detta är värre än min värsta mardröm. Förlossningen i sig var helt fruktansvärd, tror jag faktiskt har posttraumatiskt stressyndrom. En del av problemet är att jag är besviken på min sambo, att han inte gjorde mera och ingrep under FL, han litade blint på BM. Jag har svårt att acceptera att man kan låta en annan människa lida så, det var helt fasansfullt. 

Jag är mycket tacksam för rekommendationer om någon bra doktor. Visar inte gärna upp mig i onödan och sedan blir fönedrad, det får vara slut på det nu.

• Cox Orange

HK: Tack för länken! Jag skall träffa Eva och se vad hon säger, sedan skall jag boka in mig där. 

MsCaptaine: Tack för tipset, haha! Jag får ha en checklista med frågor, mitt problem är att jag kommer på dem i efterhand... Men jag tar fasta på ditt råd och skall först och främst be henne kolla mellangården, där är någonting totalt fel.

Minnie7: Jag har inte haft ork att skriva någon "förlossningsberättelse" - börjar bara störtlipa -  men jag känner någon sorts moralisk skyldighet att anmäla.  Precis just nu får någon annan kvinna sitt liv förstört! Säkert händer ingenting med en anmälan och det är i princip ingen som blir beviljad ersättning, men dimper det ned ett dussin till dem kan de inte sluta ignorera detta. Orkar du, så skall jag också ta mig samman. 

• Cox Orange

Sådär, då har jag varit hos Eva E. Väldigt bra! Jag rekommenderar henne. Framför allt är hon den första gynekolog som tagit sig tid att förklara ordentligt.

Sorry långt, det är väl någon typ av terapi för mig att skriva av mig.

Det är nu svart på vitt att det är både främre och bakre framfall jag har eller "försvagning". " Vi får inte säga framfall, men det är framfall", sade Eva. (Det skulle väl innebära att man får operera nästan alla som fött vaginalt.)

Jag har ju ingen känsel av att vara kissnödig.  Det gav hon en anatomisk förklaring. Blåsan har åkt ner en rejäl bit och trycker inte mot blygdbenet längre. Detta kommer alltså inte att bli bättre. (Urogynekologen sade nervproblem som skulle bli bra på sikt.) 
    En TVT mot mina inkontinensbesvär såg hon som direkt kontrindicerat då jag skulle få ännu svårare att tömma blåsan. Jag har sedan tidigare pga mina UVI:er fått det konstaterat att jag har en hel del resturin, och jag har svårare nu att få ut allt nu när blåsan ligger i slidan. Nu ökar risken för UVI ytterligare. Nice.

Baktill samma sak. Mellangården inuti var okej, tyckte hon, men det är massa tarm som buktar. Musklerna var det inget fel på, tyckte hon, men all vävnad är väldigt uttänjd.
    Det går inte att stärka upp vid en operation så långt upp som framfallet går heller, eftersom det går stora blodkärl högre upp i slidan. Det var väl det som du räkade ut för Minnie7, med en jätteblödning?

Eva menade att blåsan/tarmen hänga ut ut slidmynningen för att landstinget skall operera. Jag blev nekad KS och nu skall jag betala själv för mina bestående men?!  Jag hade hellre betalat för ett KS ur egen ficka, om den möjligheten hade funnits!

Jag tror inte folk fattar vilket enormt problem det innebär att inte känna sig kissnödig! Först när blåsan är fylld bortåt halvlitern får jag fyllnadskänsla där nere, som att något är ivägen, det är allt. Då kan jag ha kissat ner mig redan. När jag skiter kan jag ju inte krysta och måste hjälpa till och trycka på i slidan. Detta kommer inte heller att bli bättre.

Nu till frågan: Jag vägrar att acceptera att inte kunna skita och pissa normalt. Efter denna läkare, som jag faktiskt litar på, förklaring ställer jag mig ytterst tveksam till en TVT-operation senare. Så jag är inkontinent for life också.
    Var skall jag ta detta vidare, för jag accepterar det inte!

• Cox Orange

Ja, jag vill bli opererad av henne. Typ den enda gynekolog jag litar på. 

Samtidigt blir jag urförbannad, för jag hade hellre betalat för ett snitt än en operation för att kunna skita! Jag vill inte ha en slidförsnävning, jag vill kunna känna mig kissnödig! 

Vården ville att jag skulle föda vaginalt och då tycker jag att de kan få stå för fiolerna. Dessutom var förlossningen det absolut värsta jag varit med om, så den upplevelsen hade jag gärna blivit besparad.
    Är så ledsen nu.

• Cox Orange

Tack för alla svar. Nu har jag sansat mig lite, har varit så ledsen. Hade väl hoppats på att knipövningarna skulle funka...

MsCaptaine
    Tack för tipset med Eva, förresten! Jag såg henne på Styrmansgatan, Strandkliniken hänvisade mig dit. 
    Hur opererade Eva dig? Var det den här Manchestermetoden jag hört talas om här i tråden eller något annat? 

Hon opererar ju bara privat, kan detta ha påverkat, tro? Hon kanske inte vill skicka remiss till någon i landstingsvärlden? Det var inget som slog mig heller, bara något som gjort mig förbannad såhär i efterhand, att först förstör de våra kroppar (och psyke) och sedan skall vi betala för det...ghaaa! Om jag åtminstone gillat min förlossning litet grand då.

Minnie7
    Blödde du två liter?! Kunde ha sluta riktigt illa!
    Vad jag förstod på läkaren så skulle en framväggsplastik skjutsa tillbaka blåsan i sitt utgångsläge, urinröret hänger då med och då kommer också kissnödighetskänslan tillbaka och jag kan tömma blåsan som förut. Kvarstår då ändå inkontinensen kan man göra en TVT, men inte utan framväggsplastik.

HK
    Ja, detta med nät, är det istället för Manchestermetoden? Hon sade bara att tappen åkt ner en bit, och det känner jag ju själv. 

Om man läser de nationella riktlinjerna för inkontinens och prolaps så uppfyller jag de krav som krävs för operation. Där finns inga krav på hur "stort" framfallet skall vara, det är besvären som avgör, och det här tar knäcken på mig. Sedan vill jag naturligtvis inte ha någon klåpare där nere och rota, det har jag haft nog av redan...Flört

• Cox Orange

HK
    Bra! Men måste du boka in dig ens? Är det inte bättre att bara ringa dit och prata med läkaren? Med tanke på alla undersökningar du tvingats igenom så borde de ju faktiskt kunna fixa en remiss utan att du skall dit på nytt besök och undersökning. 

Cinderella
    Nej, jag håller med. Den här historien har verkligen fått en att tänka efter att man inte vill ha "vemsomhelst" att fixa
    underlivet. Eftersom det är rätt centrala kroppsfunktioner är det desto viktigare. 

Jag kommer att operera mig hos Eva, det var ju idén med att gå dit och få ett utlåtande. Pengarna är peanuts för att kunna bli återställd och gå vidare i livet. Det var först när hon sade att landstinget tycker att man skall kissa på klocka och peta ut bajset och gå på laxermedel resten av livet som jag blev riktigt förbannad.
    Hur känns det nu efter din op? 

Jag kollade hur det såg ut igår, det blir bara ännu värreGråter Hela mellangården är bucklig, ser inte klokt ut. Slidöppningen håller på att vandra nedåt, stor blir större... Jag är helt vanställd. (Det är förmodligen heeelt normaaalt)

Vi testade att ha sex, men det gick inte. Brände som eld i främre väggen, gick bara inte. Kan det bara ha varit torrhet? Jag ammar fortfarande. Eller hur är det för er andra?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder