• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • born2011
    nevvan skrev 2015-03-10 13:56:53 följande:

Hej

Finns det någon här som har erfarenhet av att ha blivit gravid med nästa efter ett lättare livmoderframfall?

Jag fick livmoderframfall efter förra förlossningen, lite olika hur långt ner den ligger men ibland känner man livmoder tappen alldeles vid öppningen. Läkarna tyckte dock inte det verkade vara ett större bekymmer och efter något år besvärade det mig sällan (förutom ibland när man hoppar, cyklar eller springer).

Nu råkar jag vara gravid med nästa baby och skulle gärna ta del i erfarenheter. Det känns ju lite läskigt ibland när man känner livmodern så långt ner. Jag har undvikit sex under grav av risken att sabba slemproppen eller bakterier ska leta sig in. MVC barnmorskan verkade inte ha så mycket info på ämnet att komma med.

Hur högt upp kände du tappen när det var "som bäst"?

Kan du inte få en prolapsring under graviditeten? Kan avlasta dina slidväggar från tyngden tänker jag.

Jag tycker att du ska kräva kejsarsnitt! Föd inte vaginalt det kommer bara göra framfallet ännu värre och troligen även ge dig flera olika framfall. Om du föder med kejsarsnitt så undviker du ju att få fler vaginala skador och även bristningar och inkontinens. Kejsarsnitt ger bara ett ärr på magen medans vaginal förlossning kan förstöra hela din vardag.

Efter ditt kejsarsnitt har läkt sedan, så förstärker du livmoderns upphängningsligament med nät så lyfts din livmoder upp och då får en längre slida igen.

det är mina tips :)
  • nevvan
    born2011 skrev 2015-03-11 09:01:08 följande:
    Hur högt upp kände du tappen när det var "som bäst"?

Kan du inte få en prolapsring under graviditeten? Kan avlasta dina slidväggar från tyngden tänker jag.

Jag tycker att du ska kräva kejsarsnitt! Föd inte vaginalt det kommer bara göra framfallet ännu värre och troligen även ge dig flera olika framfall. Om du föder med kejsarsnitt så undviker du ju att få fler vaginala skador och även bristningar och inkontinens. Kejsarsnitt ger bara ett ärr på magen medans vaginal förlossning kan förstöra hela din vardag.

Efter ditt kejsarsnitt har läkt sedan, så förstärker du livmoderns upphängningsligament med nät så lyfts din livmoder upp och då får en längre slida igen.

det är mina tips :)
    Hej och tack för svar.

Ligger man ner med ett längre tag brukar livmodern glida uppåt. Tror det var därför det inte sågs som ett större bekymmer eftersom den antagligen låg rätt långt bak när jag satt i gynstolen. Därför fungerar också sex förutom vissa ställningar.

Prolapsring har jag testat tidigare men det var väldigt obekvämt den gled ner direkt och det fungerade inte. Jag har också ett bakre framfall som ska opereras när jag fött klart de barn jag vill ha plus ett främre som inte är något större bekymmer. Det bakre är rätt obehagligt när man är hård i magen. Tror att det inte direkt fanns något som höll prolapsringen på plats.

Enligt läkaren var skadan redan skedd och det borde inte bli värre av att föda fler barn. Hon lovade också att jag skulle få operation om saker blev värre. Dock är jag lite inne på samma spår som du, jag vill absolut inte att detta ska bli sämre eftersom jag redan är på gränsen till vad som fungerar i vardagen. Jag är knappast rädd för ärr på magen. Däremot tog det rätt många månader efter förra förlossningen innan jag kunde känna mig säker på att leva ett normalt liv- 

Nu verkar dock babyn ha vandrat uppåt i magen permanent, det känns jätteskönt. Kanske ligamenten får en chans att återhämta sig nu när de inte är utsträckta jämt. 
  • mormia

Hej! Vill bara berätta att jag blev opererad i Linköping av Eva. Min mellangård var 6 mm. Och då hadde jag blivit opererad flera gånger.

Klippet försökte läkaren operera ihop 2 gr utan framgång Operera Framfall P.ga. Av att jag inte kunde knipa han förstärkte främre väg och togbort slämhina. Främre delen av urinröret opererades bort P.g.a. Att en körtel där inte fungerade som den skulle. Den kunde inte tömma sig. Jag hadde också svårt att kisa. Och fick urinvägsinfektion.

Det var bara körteln som blev bätre efter operation. Efter Evas operation kunde jag knipa, kissa och behövde inte få fler urinvägsinfektioer och hadde inte lika brotom till toan då jag behöver bajsa.

Urinröret hänger fram fortfarande hon sa att det opereras inte P.g.a. Risk för inkontinens.

Läkaren som opererade mig tidigare sa att det inte skulle vara vävnad i mellangården..... Jag hadde också svårt att knipa men musklerna var normal även om muskelfästen var avsliten.

Nu har jag fått ett barn till med snitt och det blev inte sämre Snarare bättre. Livmodern kom längre upp och jag har bättr kontroll av magmusklerna och mindre ont i ryggen. Men jag har fortfarande ont då jag sitter och snittet ser fult ut.

Nu först ska dom rönka mig för att kolla alt. Man vill ju veta varför man har ont m.m. dom ska också kolla om jag har brock. Käns bra att dom ska kolla alt nu. Men nu har jag steriliserat mig. Väntetiden på rönken är lång och jag vet att det är dyrt.

Få se nu om det går att få årdning på min kropp. Säger dom nu att alt är ok ska jag gå till en privat klinik och fixa det sista som går att fixa. Ett fult ärr på magen.

Bemötandet inom förlossningsvården skapar nog mer problem än nödvändigt. Hur ska man kunna vara säker på att alt är bra om problem bara förnekas och normaliseras. Förlossnings vården skapar tillslut hypokondriska personer som leta fel. Så käner jag mig i alla fall. Va mycket pengar dom skulle spara om vården och bemötandet efter förlossningen skulle vara bätre. Och så mycket psykiskt lidande dom skulle undvika. Dom borde också tänka på barnen till alla mammor som blir drabbad hur blir deras uppväxt.

Rekomenderar snitt gör inte mycket mer ont. Och man behöver inte bli så trött och jag tyckte att jag återhemntade mig snabbare. Jag har tidigare fött två barn ett i vidöppen panbjudning och utdragen förlossning och ett barn vägde nästan 5 kg och åkte ut på en kryssning.

• che71

mormia
    var det den förlossningen när barnet låg med vidöppen pannbjudning som du fick skadorna vid?
    min bebis låg också med pannan först o blev utdragen med sugklocka (6 dragningar i 16 minuter) en fruktansvärd mardröm!
    Jag har fått prolapsring nu för lite mer än 1 månad sen, den första kasade ner obehaligt men den andra sitter på plats. Det är bäst veckan innan mens o de första dagarna vid mens, sen känner jag ändå av framfallskänslan, men det är bättre än innan ringen i alla fall o vi har haft sex 1 gång o det gick bra (han sa att han inte kände den)

• mormia

Det var inte helt bra efter första barnet men efter andra så brast nog det mesta. När jag var på efterkontroll så såg alt så bra ut. Och sedan snurrade helvetet på.. Ja ni vet ju hur det är med det. Fick inte äns träffa en läkare. Jag var panikslagen då jag tittat hur det såg ut eftersom det inte kändes ok. Problemet var bara att jag inte läkte någontin. Jag hadde snarare svårt att kissa och då är alting bra.

Jag frågade om prolapsring men läkaren sa att det inte skulle hjälpa mig. Man vill ju bli opererad så lite som möjligt.

• mormia

Tycker att det är konstigt att dom förlöser vaginalt då barnet ligger i vidöppen panbjudning. Det kan dom ju känna tidigt. Till mig sa dom att barnet kunde ändra läge hela tiden men det hände aldrig. Att föda i panbjudning ska vara som att föda i säte har jag hört. Och ligger barnet i säte så brukar det bli snitt.

• 2barnsmorsan

Gyn som opererade mig hette Natalia Cruz.

Jag har en återkontroll om 8v, alltså 10v efter operation. Hon sa att om det inte är ok då så gör de om operationen gratis. Jag frågade om de brukade göra det men hon hade tydligen inte gjort det. Och så sa hon en extra gång att det var viktigt att ta det försiktigt tills drt är helt läkt.

Hm, att inte bära kommer bli rätt jobbigt IOM att jag är singel, kommer ju inte kunna bära tvätten till tvättstugan på 8v :/... Får väl köpa nya kläder ;)

Plusset81 skrev 2015-03-07 19:29:21 följande:

Vad härligt att höra 2barnsmorsan! Så glad för din skull, nu fortsätter vi hålla tummarna att det ska läka fint och hålla sig så. Det tror jag med tanke på att du säger att det känns bättre för varje dag!

Vad hette gyn som opererade dig?

• che71
    mormia skrev 2015-03-16 06:59:14 följande:

Tycker att det är konstigt att dom förlöser vaginalt då barnet ligger i vidöppen panbjudning. Det kan dom ju känna tidigt. Till mig sa dom att barnet kunde ändra läge hela tiden men det hände aldrig. Att föda i panbjudning ska vara som att föda i säte har jag hört. Och ligger barnet i säte så brukar det bli snitt.

Väldigt konstigt ja!
    Men jag fick aldrig veta att bebisen låg med pannan före, så jag vet inte ens om de visste det...bara att bebis mådde dåligt o behövde komma ut fort så att sugklocka behövde användas...o jag som var så förlossningsrädd o gick i samtal o ville ha kejsarsnitt men fick det inte...sugklocka var min mardröm...är så ledsen att det blev så på slutet...jag kämpade på med bara lustgas alla de andra timmarna innan det, just för att inte behöva avsluta med värkstimulerande o sugklocka o bristningar.
    Min bebis fick ju ett läskigt stort blåmärke/blödning/svullnad i pannan av sugklockan, som i o för sig la sig efter några dagar o inte alls syns nu.
  • Hybr1d
    Jag gjorde tillslut TVT-n som varit på gång rätt länge, från att jag gjorde klart miktionslistor osv tog det 1 månad till op. Gjorde den i torsdag förra veckan. Har dock fortfarande ont, har ni haft det? Hur har ni gjort med sjukskrivning? Jag jobbar natt som sjuksköterska, i par med en undersköterska, tagit 1 vecka fast det är mycket tunga lyft, smärtan har blivit värre efter jag burit matkassar. Har inte vågat känna efter, antar ett framfallet från blåsan är som det var innan men hoppas slippa kissa ner mig åtminstone.

Har op av rectocele kvar, vet inte när det ska bli av då jag är förstoppad och har varit länge, upplever att framfallet har blivit värre. Gjorde en defekografi förra sommaren som bekräftade framfallet. 
  • Minnie7
    Hybr1d skrev 2015-03-17 08:19:27 följande:

Jag gjorde tillslut TVT-n som varit på gång rätt länge, från att jag gjorde klart miktionslistor osv tog det 1 månad till op. Gjorde den i torsdag förra veckan. Har dock fortfarande ont, har ni haft det? Hur har ni gjort med sjukskrivning? Jag jobbar natt som sjuksköterska, i par med en undersköterska, tagit 1 vecka fast det är mycket tunga lyft, smärtan har blivit värre efter jag burit matkassar. Har inte vågat känna efter, antar ett framfallet från blåsan är som det var innan men hoppas slippa kissa ner mig åtminstone.

Har op av rectocele kvar, vet inte när det ska bli av då jag är förstoppad och har varit länge, upplever att framfallet har blivit värre. Gjorde en defekografi förra sommaren som bekräftade framfallet. 

Jag var hemma 1 vecka har jag för mig efter min TVT. Jobbar också inom vården men upplevde det helt ok vid lyft. Är dock fortfarande öm på en punkt om man trycker på blygdbenet. Vet inte riktigt varför men det känns bara om man verkligen trycker just där. Är ju 2.5 år sedan min operation.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder