• Blåklocka

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jag har också svårt att tro att det finns en sådan tråd för kejsarsnittade. Av alla jag känner som snittats har ingen problem mer än lite känselbortfall och i något fall ett lite fult ärr rent kosmetiskt.

Ni tjejer som har livmoderframfall, läs under "discussion" i denna artikel. Här står lite om olika metoder. Här skriver de bla att sk manchesterplastik inte har bra resultat. Bara så att ni är pålästa och kan kräva er rätt till bra och korrekt vård  

www.jmedicalcasereports.com/content/3/1/99

Här står också att man ska ta hänsyn till alla prolapser och åtgärda alla samtidigt. Tänker mest på dig Hemlig kvinna, att de bara vill börja med din bakvägg. Jag tycker att det är lite konstigt. Jag frågade Jan Zetterström om kirurgi av min bakre vägg skulle kunna hjälpa min livmoderprolaps (som är liten). På detta svarade han nej.

Tänker också på dig Erica, för det var väl du som fick din livmodertapp kortad och har gjort bakre och främre vägg? Det är ju sk manchesterplastik. Och kollar man studier så har ju inte dessa metoder något bra resultat. Och det gör mig ARG och LEDSEN att de ändå utförs, och dessutom på unga kvinnor. När det finns bättre metoder med bättre resultat. Men de gör väl som de alltid att ha gjort. Att hänga upp livmodern med nät är ju ganska ny metod. Jag kan tänka mig att läkare som är lite äldre säkert kör på med sina gamla metoder sorgligt nog.

Nä, usch och fy för vår "fina" landstingsvård. För ett år sedan var jag lyckligt ovetandes om hur det verkligen ligger till.

Styrkekram till er alla! 

• Blåklocka

Nej, jag tror inte att nät i bakvägg är så bra idé. Men jag har läst en massa studier på PubMed och som jag förstår det så är det mest optimala att man först fixerar livmodern på sin rätta plats. Det kan göras bla genom förkortning med de uterosacrala ligamenten eller med nät till sactrum. I detta fallet så tror jag inte att nät har alls samma risk som om det ligger under slemhinnan i främre eller bakre vägg. Som jag har förstått det så blir det bäst resultat om man har livmodern på rätt plats så att säga. Man får rätt vinkel (någon speciell vinkel, vet inte vad den heter...) osv. Därefter gör man framvägg och bakvägg, och det är större chans att få detta att hålla om ingen livmoder ligger och trycker ner det hela igen. Dock verkar det inte alls vara speciellt vanligt i Sverige med att hissa upp livmodern på detta sätt, även om det görs. De verkar vara rädda för att göra det (av någon anledning). Men i alla studier jag har läst så verkar det vara de vanliga riskerna med infektion osv. Det är det som jag tycker är så konstigt. Den amerikanska bok jag har läst, där skriver läkaren att manchesterplastik kanske är ett bra alternativ för äldre damer där riskerna med narkos är för höga, då machesterplastik kan genomföras utan att patienten är sövd. Och fram till för bara 10-15 år sedan så fanns det ju inga metoder för livmoderframfall förutom manchesterpalstik eller hysterektomi. Det är därför jag tror att läkarkåren inte riktigt har hängt med här eller att det tar väldigt lång tid för dem att lära sig hantera nya metoder. Att sätta fast livmodern på plats är tydligen lite trixigt och genomförs ofta med robot. Kanske är det en fråga om kostnad också (tyvärr)

• Blåklocka

Här kommer lite länkar på intressanta artiklar, eller rättare sagt abstracten till artiklarna. 

I denna artikeln så säger man bla att det är avgörande att man tar hänsyn till den apikala delen (dvs livmoder eller slidtopp) för att minska risken för återkommande prolapser.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22020436

I detta abstractet står det att det är viktigt att alla prolapser fixas för optimalt resultat

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22528116

Detta abstract tar upp att fixering med de uterosacrala ligamenten bör vara förstahandsval vid livmoderprolaps och i andra hand fixering med nät
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16141770

Här är en artikel som tar upp en patient som blir gravid och får barn efter att ha gjort en livmoderfixering och operationen håller! Sånt gillar jag att läsa

www.endogynecology.gr/pdf/Prolapse_surgery/Successful_pregnancy_outcome_following_laparoscopic_sacrohysteropexy_for_second_degree_uterine_prolapse.pdf

Så det finns absolut en del studier och jag vet att dessa typer av kirurgier genomförs även här i Sverige bla i Malmö/Lund dit jag tillhör. Men det kanske inte riktigt samma förutsättningar om man kommer som prolapspatient till ett mindre sjukhus och får träffa en äldre läkare som exempel. Men jag vet att de operar med robot här. Frågan är dock när de är beredda att göra det! Hur mycket prolaps krävs. Tänker lite på dig HK som har så stora problem med din livmoder och ändå är det inte självklart att operera . 

Jag är ju inte riktigt där än. Jag väntar fortfarande på tid för bedömning. Men jag ska verkligen printa ut alla vetenskapliga artiklar jag kan komma över och ladda och vara påläst.

Den där boken jag har läst. Hon tar upp en massa olika tekniker bla den med uterosacrala ligament. Just den metoden har hon gjort en egen variant på nämligen att göra den vaginalt. Men det är inte så att boken handlar specifikt om det.  

När man söker efter vetenskapliga studier så finns det skrivet i flera studier att mer forskning/sammanställning behövs. Det är verkligen ett eftersatt område. Inte klokt egentligen med tanke på att prolapsoperationer är så vanliga. Men som sagt, kvinnovård, inte precis högprioriterat.

• Blåklocka
    Hemligkvinna skrev 2013-03-16 08:25:25 följande:
    blåbklocka
    som det är nu så säger nina att hon inte ens vågar komma i närheten av min livmoder då jag har så ont i den. Måste få reda på varför det gör så ont, innan det blir diskussion om att åtgärda livmodern och oavsett så är det ju olika operationsmetoder. Man kan ju inte opereras med roboten och vaginalt samtidigt.

Så nej, det känns inte så kul att läsa om att det bästa är att fixa allt samtidigt, då jag själv redan är övertygad om det utan att ha läst på någonting om det. Tänker därför inte läsa dina länkar, men det är ändå bra att du delar med dig Glad
    Får lite dåligt samvete HK, men det är inte alls min mening att det ska kännas jobbigt för dig Vill bara sprida information så att man som patient kan ställa krav på optimal behandling. Och i ditt fall så är det ju faktiskt korrekt att inte åtgärda livmodern just nu med tanke på dina smärtor. 

Man kan faktisk göra alla operationer samtidigt. Man gör först det som man ska med roboten och fortsätter sedan att göra det man ska vaginalt. Sedan kanske olika sjukhus hanterar detta på olika sätt och har olika rutiner.

Som sagt, förlåt HK, vill inte få dig illa till mods Men tycker ändå att det är viktigt att så mycket information som möjligt sprids. Och jag tror tyvärr att det är lite av ett lotteri också vilken behandling man får. Tex fick jag ju en total sfinkterruptur vid min förlossning. Jag hade "tur" och födde på ett stort universitetssjukhus och lappades ihop på operation. Hade jag fött på ett mindre sjukhus någonstans kunde jag ha haft oturen att bli ihoplappad under lokalbedövning i förlossningsrummet. Och så ska det verkligen inte vara! 

Stor kram till er alla som kämpar. 
  • Blåklocka
    MsCaptaine skrev 2013-03-15 21:14:28 följande:
    Blåklocka; vad bra med lite utländsk forskning. Kan jag ta och lägga dessa länkar på bloggen?

Hur går det för dig annars, har du fått någon tid hos Eva i Linköping än? Eller kommer du någon vart i ditt landsting? (håller tummarna!)
    Självklart!
  • Blåklocka
    Gladhannapanna skrev 2013-03-16 13:33:34 följande:
    Blåklocka: jag födde på KK östra i Gbg och syddes med lokalbedövning i förlossningsrummet, de höll på i flera timmar. Det är ett av mina absolut värsta minnen i livet!!!!
    Fy sjutton. Jag ryser bara jag läser det. Det är väl försent att anmäla det för din del. Men har du funderat på om det har att göra med att du senare fick framfall och hade en dåligt sydd mellangård? Jag vet förvisso något fall även här i Lund där man sytts på förlossningssal, men det verkar som tur är vara undantag.
  • Blåklocka

Och jag har förvisso fått framfall trots att jag sytts enligt konstens alla regler på operation, så det kan ju bli så ändå

• Blåklocka

Jag kan verkligen tänka mig att det är svårt att sy efter en förlossning, särskilt om man har spruckit mycket.

Vissa hemorrojdoperationer sker ju under narkos, därför känns det nästan som ett skämt att man syr en allvarlig förlossningsskada under lokalbedövning. Vad är det att skära av en hemorrojd jmf med att sy ihop ett fullständigt söndertrasat underliv och sfinkter. Men det är klart, hemorrojder finns ju även hos män...... 

• Blåklocka
    MsCaptaine skrev 2013-03-25 21:36:42 följande:
    Var på konsultation hos Eva på Strandkliniken idag....jag trodde ju att jag bara skulle behöva göra framväggen men nu när hon visade med spegel och jag fick krysta så såg jag ju att bakväggen också buktar fast längre upp så det inte riktigt syns i mynningen. Typiskt, jag som trodde jag skulle klara mig undan större operation och narkos och allt.

Men, men nu känns det ju som att det är lika bra att göra båda på en gång.

Hon är ju lite lustig också, lite svårt att förstå vad hon säger. Men jag tycker att hon verkar kunnig om anatomin i underlivet och om hur allt ska hänga ihop för att funka.

Hon säger ju själv iaf att hon kan operera på ett sånt sätt att det ska hålla bra. Och att landstingsläkarna inte kan det för dom väntar för länge och inte orkar anstränga sig, därför håller inte deras resultat. Det kan ju ligga något i det....

Ahhg, men nu känns det ändå jobbigt. Jag vet ju att jag egentligen behöver den här operationen men sen oroar jag mig ändå att nåt ska gå snett och allt ska bli värre. Sen ser jag ju inte fram emot att ha ont och vara så där begränsad igen heller första tiden efter operationen. Eftersom jag är egen företagare kan jag ju inte heller vara sjukskriven. Äsch, nej, bäst är väl ändå att bara göra det så fort som möjligt ändå så det är över!
    Jag tror att det är klokt att göra bakväggen samtidigt. Jag läste någonstans att det fanns risk för rectocele i bakväggen (även om man inte hade det tidigare) om man bara opererade framväggen. Fråga mig inte varför! Kommer inte ihåg var jag läste det, men om jag hittar det igen ska jag länka. Förstår att det är tufft, men det är nog det som är klokast. Och Evas uttalande om landstingsläkarna bekräftar det jag redan tror, de väntar för länge och gör det inte bra. Och det gör mig så ledsen! 

Förstår att du är rädd för att det ska bli värre. Den rädslan finns nog alltid tyvärr. Men om man inte vågar, så finns ju inte heller möjigheten att bli bättre. Och man måste ju våga tro på det positiva! 
  • Blåklocka

Så himla tråkigt Erica Jag tycker att du ska kräva att få komma till en annan läkare faktiskt. Det känns inte som någon bra idé att gå till den som opererat och som du inte har förtroende för. Jag förstår också att du bröt ihop när knipträning kom på tal. De borde ju också inse att knipträning inte är lösningen på alla problem. Stor kram till dig!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder