Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Jag har också svårt att tro att det finns en sådan tråd för kejsarsnittade. Av alla jag känner som snittats har ingen problem mer än lite känselbortfall och i något fall ett lite fult ärr rent kosmetiskt.
Ni tjejer som har livmoderframfall, läs under "discussion" i denna artikel. Här står lite om olika metoder. Här skriver de bla att sk manchesterplastik inte har bra resultat. Bara så att ni är pålästa och kan kräva er rätt till bra och korrekt vård
www.jmedicalcasereports.com/content/3/1/99
Här står också att man ska ta hänsyn till alla prolapser och åtgärda alla samtidigt. Tänker mest på dig Hemlig kvinna, att de bara vill börja med din bakvägg. Jag tycker att det är lite konstigt. Jag frågade Jan Zetterström om kirurgi av min bakre vägg skulle kunna hjälpa min livmoderprolaps (som är liten). På detta svarade han nej.
Tänker också på dig Erica, för det var väl du som fick din livmodertapp kortad och har gjort bakre och främre vägg? Det är ju sk manchesterplastik. Och kollar man studier så har ju inte dessa metoder något bra resultat. Och det gör mig ARG och LEDSEN att de ändå utförs, och dessutom på unga kvinnor. När det finns bättre metoder med bättre resultat. Men de gör väl som de alltid att ha gjort. Att hänga upp livmodern med nät är ju ganska ny metod. Jag kan tänka mig att läkare som är lite äldre säkert kör på med sina gamla metoder sorgligt nog.
Nä, usch och fy för vår "fina" landstingsvård. För ett år sedan var jag lyckligt ovetandes om hur det verkligen ligger till.
Styrkekram till er alla!