Tips för att få bort insyn i STORA öppna fönster...
Alla tips är välkomna och bilder är ju självklart guld värt!
Alla tips är välkomna och bilder är ju självklart guld värt!
Vi satte upp film i våra köksfönster. Fanns på IKEA förr men nu vet jag inte. 1*1,5m. Jag skar ut lite mönster så barnen skulle kunna titta ut. Film finns dessutom i snygga mönster på tex designtorget.
M C skrev 2009-01-05 14:00:57 följande:
Min mans bror o hans sambo har tunna, lite transparenta gardiner som hänger för hela fönstren. Man ser bra ut genom dem o de släpper in mycket ljus men konstigt nog ser man nästan inget in... De är i nåt lite "silkigt" material o går i grått
magdalena 80 skrev 2009-01-05 14:02:50 följande:
Massa stora krukväxter? Om man tycker sånt är kul?
när jag bodde hemma med föräldrarna bodde vi i ett typ kråkslott och miljarder burspråk från golv till tak. Vi skippade gardiner och satsade på stora maffiga krukväxter istället för att minska insynen . Vart helballt!!
Stora golvväxter som kränger sig uppåt - och amplar i fönstren med klängväxter som växte både neråt och runtom fönstrena...
tända lampor i fönstren minskar insynen...
men annars är det ju svårt om man både vill ta bort insyn, men ändå vill ha det öppna fönstret kvar... man kan ju inte liksom både äta kakan och ha den kvar
men, växter, lampor och tunna gardiner som du redan fått tips om,och så nån slags plastfilm (kanske inte det snyggaste?)
men sedan att möblera på ett sätt så att man inte ser rakt in kan ju vara ett alternativ? eller att alltid vara påklädd, så då gör det väl inte så mycket om grannarna glor in?
Beror lite på vilken stil ni har förstås...men har några förslag
Blästerfilm - finns antagligen hos en glasmästerifirma eller bygghandel kanske
Franspaneler
mosaiksnören
fördragna spetsgardiner
sonen målade tavlor på duk som jag ställt på fönsterbrädan! att sätta upp som "wallies" tror jag blir jätte snyggt
Vi satte bara halva. Ville inte förlora så mycket ljus. Krukor å sånt tar bort för mycket dagsljus. Hellre gardinerna då.
Fröken Svår skrev 2009-01-05 14:01:40 följande:
Det skulle ju kanske gå att sätta flera panel gardiner i nåt tunt tyg då? Du vet som de brukar ha i katalogerna, att gardinerna är delvis framför varann. Då blir ju åtminstone fönstret "mindre", = inte lika mycket insyn
- Tunna markiser som fälls mot fönstret
- Blommor
- Fönsterfilm/frostning. Har sett grannar som har fönster från golv till vägg som bara satt film på mitten, fötterna och taket gör ju inget att man ser, men det är ju minfre kul att man ser när man ligger i soffan och vilar.
- Lamellgardiner
Jag håller med föregående talare. Jag var faktiskt i samma situation förut, så jag drog upp en fönstermarkis och det funkade bättre än förväntat. Såhär inför sommaren kan det också vara bra för att skydda för solen.
Lamellgardiner är supersnyggt tycker jag... Då kan man ju ändra ljusinsläppet hur man vill också!!
Belysning i fönstret!
När jag flyttade hemifrån för x antal år sedan, så hade jag samma problem Plus att det blev väldigt varmt inomhus på sommaren när solen gassade på. Så jag köpte mig en fönstermarkis, och det fungerar galant! Har aldrig varit nöjdare! När jag från början hörde ordet markiser tänker jag på en jäääätte stor duk som är mer ful än till nytta. Men jag har ändrat min uppfattning om de kan man säga. Köpte från internet butiken markisonline.se/
inga problem, perfekt leverans.
Vi har köpt lamellgardiner på www.dittsolskydd.se snyggt och stilrent.
Angående plastfilmer:
Jättebra tycker jag! Man kan klippa former, bara göra en bit av fönstret osv.
Finns i olika varianter- en snygg är den som ser ut som frostat glas.
Finns t o m med fisk-, prinsess- och Nalle Puhmotiv
K-rauta har och tror Bauhaus har.