• Anonym (Karro)

Någon som lyckats gå ner i vikt fast ni äter kortison?

Tänkte höra om det finns någon där ute som lyckats gått ner i vikt
    trots att ni äter kortison. Jag har gått upp fasligt mycket i vikt ca15 kilo sedan jag var tvungen att börja äta kortison varje dag, jag mår väldigt dåligt över detta och trots mina försök att gå ner i vikt så står vågen helt stilla..
    Är det ens möjligt att gå ner i vikt om man ärter kortison dagligen??

• Svar på tråden Någon som lyckats gå ner i vikt fast ni äter kortison?
  • Grannen

Hur mkt äter du? Äter jag 5 mg per dag så ligger jag stabilt på låg vikt, nu med 40 mg så samlar jag mkt vätska. Försöker tänka på vad jag äter och inte ta större portioner än vanligt med inte så lätt.
    Har det iofs för att min tarm är dålig så det "kompenserar" iom att allt kommer ut snabbt. Så just nu väger jag inte mer men ansikte och buk svullnar ju ändå.

• Anonym (Karro)

Hej och tack för sitt svar!
    I Början så åt jag betydligt mer kortison än vad jag äter idag...
    just nu ligger jag på 5mg om dagen.
    Förtillfället går jag inte upp mer i vikt det är kilorna som jag la på mig i början
    som inte vill gå bort, det sitter som berg Jag tänkte om det är möjligt att gå ner i vikt
    när man fortfarande "matar" kroppen med kortison varje dag

• Grannen

Kan ta ett tag innan kroppen är inställd på lägre dos. Är nog tyvärr inte så mkt att göra förutom att röra på sig, äta nyttigt och hoppa över den goa kakan!

Varför äter du kortison och hur länge ska du hålla på med det?

• Anonym (Karro)

Jag har en reumatisk sjukdom som gör att jag är tvungen att äta det. Och jag vet inte hur länge jag måste fortsätta, det enda jag vet är att kroppen säckar ihop om jag inte äter kortison. Grejen är att jag inte upplever att jag ätit mig till dom här extra kilorna, dom kom som ett brev på posten när jag började äta kortison för 2 år sedan. Jag har alltid levt hälsosamt med varierad kost o lagom med motion. och har aldrig haft några större problem med att gå ner något extra kilo förut.

• Grannen

Nej det är en av de sura biverkningarna! Är det prednisolon du äter? Det äter jag. När jag äter så här mkt så sätter det ju sig i andiktet och det har jag väldigt jobbigt med, det och att tygla humöret! På 5 mg blev jag inte lika arg.

• Anonym (Karro)

Japp det är Prednisolon jag  äter! På mig så har jag mest svullnat upp precis som du säger i ansiktet och buken även nu när jag bara äter 5mg, jag har fått många komentarer och frågor av folk som undrar när bebisen ska komma! Skit kul Har även fått problem med acne i ansiktet till och från.
    Samtidigt så har Prednisolonet gett mig mitt liv tillbaka, jag kan röra mig och leva i stort sett som vanligt. Men som sagt jag mår så dåligt av att vara överviktig!

• Grannen

Vi får hoppas att forskningen går framåt så att vi slipper kortsionet! Jag hade mkt acne förra omgången kortison men peppar, peppar så har jag klarat mig från det denna gången. Har ätit i ett år och en månad.

Svar på tråden Någon som lyckats gå ner i vikt fast ni äter kortison?