• Sickan

Finns det något vitt bröd utan socker?

Vi har tänkt börja ge små bitar av smörgås till vår 6-månaders. Finns det egentligen något vitt bröd typ formfranska som inte innehåller socker? Har läst på innehållsförteckningarna och tycker att det ser ut som om alla innehåller mer eller mindre socker.

• Svar på tråden Finns det något vitt bröd utan socker?
  • storhumlan

Allt bröd (nästan) innehåller socker.
    Socker lägger man i deg för attge näring till jästen under jäsning.
    Allt socker går åt under jäsning.

Varför inte ge mörkt bröd utan bitar i?

• LaFontaine

Det finns en formfransketyp som inte ska innehålla något socker alls enligt förpackningen. Om du hittar något lär det verkligen stå på förpackningen att det inte innehåller något socker alls.

Annars får du nog baka det själv. Om du vill kan jag under morgondagen ta reda på ett recept som min mormor gör, vitt bröd utan socker som är kanongott!

• BymBym

vitt bröd utan socker kan du nog hitta på ett bageri om du inte vill baka själv. Mörkt bröd går nog också bra om det inte är fibrer i.

• Sickan

Jag trodde att mörkt bröd innehåller för mycket fibrer för en bebismage som precis börjat med mat.

Det är väl förstås sant att lite socker i bröd inte är någon fara men man blir ju lite nojig när det hela tiden pratas om sockerfällor hit och dolt socker dit!

Iseika: Jättesnällt att du erbjuder mig ett recept men jag känner mig lite lat för tillfället och köper nog hellre färdigt. Tack ändå!

• Pirella

Jag brukar köpa ett grekiskt lantbröd som jag tror är osötat. Jag ska inte svära på att det verkligen är det, men jag har för mig det. Tyvärr har jag inget hemma nu, så jag kan inte kolla fabrikatet, men jag har sett det i flera olika mataffärer. Det är en bred, stor limpa som ligger i en genomskinlig plastpåse med små, små lufthål i. På ovansidan av plastpåsen står det "Grekiskt lantbröd" och så tror jag att det är en bild på grekiska flaggan, eller åtminstone de grekiska färgerna. Det finns ett italienskt lantbröd från samma tillverkare.

Svar på tråden Finns det något vitt bröd utan socker?