• Anonym (kräkan)

Illamående och spyfärdig länge nu. Vad är det frågan om??

Jag har varit illamående och spyfärdig, ibland också yr, men inte lös i magen, i en vecka nu.. Jag brukar kunna må illa ganska ofta (har väl en känslig mage kanske) men det brukar bara vara några timmar, max en hel dag. Och jag är inte spyfärdig då. Men nu har det som sagt hållt sig en vecka. Förra måndagen blev jag plötsligt väldigt illamående och var nära att kräkas flera gånger. Mot nyårsafton, alltså ondags, var jag bättre och kunde äta. Sen har jag mest bara haft lite ont i dagen

Imorse hade jag klipptid och när frisören hade klippt i 20minuter så svartnade det lite för ögonen, jag kände mig kallsvettig och akut illamående. Jag kräktes inte då heller, men det var otroligt pinsamt och vi fick avbryta klippningen.

Jag ringde vårdcentralen för en stund sedan, och hon frågade om det kunde vara magkatarr. Hur ska JAG kunna veta det? Det är ju dom som är kunniga.. Hon kunde iallafall inte göra något idag, och inte sen heller, för några läkartider hade dom inte. Och hon hade inga råd. Men hon frågade om jag provat receptfritt från Apoteket. Vad kan hon ha menat då?
    Hoppas nån kan hjälpa mig att bli av med det här lite bättre än vårdcentralen! Jag har mens just nu, så gravid borde jag inte vara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-28 17:07
    Kanske dags för en uppdatering.. jag mår fortfarande illa och har ont i magen. Inte helt otippat så har jag dålig aptit och svårt att äta. Jag har gått ner ca 3,5kg på fyra veckor. Jag var äntligen till doktorn i måndags (26/1) men han kunde inte hitta något fel på mig, men misstänkte magkatarr lite. Han tog blodprov och urinprov och resultatet skulle väl vara klart idag.
    Han skrev ut Primperan mot mitt illamående och det verkar funka bra.. Jag dricker proviva dagligen, och försöker att få i mig nåt att äta varje dag. Oftast äter jag det som jag känner går ner och jag är sugen på, mycket kardemummaskorpor!!
    Jag har provat receptfritt Rennie och Rani-Q men det hade ingen vidare effekt. Nu är jag också lös i magen, nästan dagligen, men det beror nog på min brist på mat.
    Återkommer när provsvaren kommit.. än så länge verkar det alltså vara magkatarr, men svårt att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-01 10:40
    Uppdatering igen!
    Mina provsvar kom tillbaka utan något.. Jag har köpt Omeprazol efter att många rekommenderat det i tråden, men inte börjat använda det än. Jag har mått bra de senaste dagarna, förutom i fredagskväll då jag fick stressa upp mig o då gjorde magen mer ont o jag mådde illa! Så jag chansar ganska hårt på magkatarr, doktorn verkar inte vilja göra något mer iallafall.
    Jag har haft ett par bra dagar förut, men sen kom ett bakslag igen - blir det så nu så ringer jag doktorn igen.

• Svar på tråden Illamående och spyfärdig länge nu. Vad är det frågan om??
  • HemligaMamman

Så får jag när min magkatarr är som värst. Har gjort en gastro och det är "bara" stressmage, inga sår. Jag kräks också och mår illa och tappar matlusten. Så man kan faktiskt ha så av magkatarr. Jag har även IBS.

Hoppas det ordnar sig till det bästa!!

• Anonym (kräkan)

Nu är jag hemma! Resan dit var inte den enklaste, jag mådde SÅÅ illa och fick stanna för att jag trodde att jag skulle kräkas. 10.30 var jag på VC, dvs. precis då jag hade tid. 11.00 fick jag komma in .. hmpf!
    Läkaren hade svårt att förstå vad jag sa, och jag hade minst lika svårt att förstå honom.. Jag mådde fortfarnade väääldigt illa och var spyfärdig men han var ju tvungen att göra sin undersökning. Han klämde på magen, hamrade på ryggen, lyssnade överallt, blodtryck osv.. Allt verkade normalt. Inget ömt eller så.. sen skulle jag ta blodprover, o passade på med ett toalettbesök medan jag väntade på det. När sköterskan kommer säger hon att jag ska lämna urinprov. SUCK! Men dom tog iallafall 3rör (jag låg ner!) o jag ska återkomma lite senare för urinprov. Jag fick medincin utskriven för illamåendet - Primperan. Undra om det funkar...
    Anonym (LillaJag) skrev 2009-01-26 09:27:45 följande:

Jo, jag har inte kunnat göra nummer två på egen hand sen i somras nångång. Därför får jag dom här anfallen sen att allt kommer ut på ett eller annat sätt... Jag fick utskrivet starkare laxermedel nu så jag skulle klara mig.
  • Anonym (kräkan)
    får du någon medicin mot det? eller något annat?
    Jag har varit hos doktorn idag och fått utskrivet Primperan mot illamåendet
    HemligaMamman skrev 2009-01-26 11:05:06 följande:
    Så får jag när min magkatarr är som värst. Har gjort en gastro och det är "bara" stressmage, inga sår. Jag kräks också och mår illa och tappar matlusten. Så man kan faktiskt ha så av magkatarr. Jag har även IBS.Hoppas det ordnar sig till det bästa!!
  • Anonym (LillaJag)

Vad trodde dom du hade för problem då?? Vad det beror på??

• Anonym (kräkan)

Haha han visst inte tummen upp! Han chansade lite smått på magkatarr, men eftersom jag inte har nå sura uppstötningar o så, så nja.. Han visste inte. Så nu hoppas jag på proverna :s

Anonym (LillaJag) skrev 2009-01-26 12:31:36 följande:

Vad trodde dom du hade för problem då?? Vad det beror på??
  • HemligaMamman

Nej, jag tar inga. Jag måste sköta mig ordentligt om jag vill slippa det. Sen har jag ju ångest och då blir det värre(av stressen). Men läser tillsjuksyrra och primperan använder vi på sjukhuset mot illamående ex. efter op.
    Jag har inte heller särskilt mycket sura uppstötningar eller halsbränna överhuvudtaget, inte i samband med illamåendet o så iaf. Men jag blev insatt på daglig losec och innan det tog jag snabbverkande som neutraliserar magsyran.
    Finns det orsaker i ditt liv som kan göra det värre?
    Hursomhelst, än vad det är ska du kollas upp, bara det kan lätta det lite. Psyket kan påverka mycket!!
    Väntar man på illamående och fokuserar på det så blir det värre(inte för att bagatellisera dina symtom, inte så jag menar hoppas du förstår mig rätt!!)

Varma kramar

• HemligaMamman

Jo, kan ju även nämna att jag haft ca. tre episoder då jag haft som värst illamående lite längre tid, då jag i ca ett dygn haft magkramper och kräkts i omgångar. Kallsvettats och ont i kroppen, men inte sjuk. Detta efter att gått med illamåendet ett bra tag. Det kunde läkaren inte ge nåt bra svar på, men jag antar att det var magkatarren det med som var väldigt illa just då!!

• Anonym (kräkan)

Jag har ju provat Rani-Q och Rennie, men ingen skillnad. Funkar Primperan mot sånhär typ av illamående också tror du då?
    Nja, jag kan inte komma på några särskilda anledningar till att jag borde må dåligt.. jag är ju arbetslös så ingen vidare stress (även om det är lite stresande och gnagande att inte ha något jobb heller).

Jag förstår precis hur du menar med "väntar på illamåendet".. det är däremot jättesvårt att veta om man gör det. jag kan vakna på morgonen och må bra, men bara kort stund senare mår jag dåligt. jag har bara kräks jättelite och bara en gång. de andra gångerna har jag bara hängt över toaletten och hulkat tills de sitter i halsen, men jag spyr aldrig! såå irriterande

HemligaMamman skrev 2009-01-26 14:40:18 följande:
    Nej, jag tar inga. Jag måste sköta mig ordentligt om jag vill slippa det. Sen har jag ju ångest och då blir det värre(av stressen). Men läser tillsjuksyrra och primperan använder vi på sjukhuset mot illamående ex. efter op.Jag har inte heller särskilt mycket sura uppstötningar eller halsbränna överhuvudtaget, inte i samband med illamåendet o så iaf. Men jag blev insatt på daglig losec och innan det tog jag snabbverkande som neutraliserar magsyran.Finns det orsaker i ditt liv som kan göra det värre?Hursomhelst, än vad det är ska du kollas upp, bara det kan lätta det lite. Psyket kan påverka mycket!!Väntar man på illamående och fokuserar på det så blir det värre(inte för att bagatellisera dina symtom, inte så jag menar hoppas du förstår mig rätt!!)Varma kramar
  • Anonym

jag har haft problem med min mage till och från i omgångar, och tycker att jag blir bäst hjälpt av Omeprazol. Fast jag har väldigt lindriga problem jämfört med er, och inte så långdragna.
    Men förra våren hade jag gått omkring med illamående länge och väl, höll på att spy i affärer etc. Sen en kväll kom det världens kaskadspya, efter det mådda jag helt bra. Konstigt.

I mitt fall är det typ inre stress som gör att jag får ont i magen. har inte varit hos doktor, men tror det är magkatarr. man behöver inte få sura uppstötningar av det.

• Anonym (LillaJag)

Hej! Hur mår du idag? Har medicinen hjälpt??

Svar på tråden Illamående och spyfärdig länge nu. Vad är det frågan om??