När kan man sluta oroa sig för att föda för tidigt?
Jag är gravid i vecka 32 och ständigt oroad över att lilla tjejen ska komma för tidigt.
När kan man sluta oroa sig att det ska vara skadligt för barnet att komma?
Tacksam för svar.
Kram kram.
Jag är gravid i vecka 32 och ständigt oroad över att lilla tjejen ska komma för tidigt.
När kan man sluta oroa sig att det ska vara skadligt för barnet att komma?
Tacksam för svar.
Kram kram.
Jag har för mej att efter v 36 försöker de inte stoppa en påbörjad förlossning.
Jag har fött i v 31+3 och 37+4, bägge mår prima!
det kan du redan göra. den kritiska gränsen är tom v 26 tror jag. från v 34 anses det normalt. det är iaf vad jag blivit tillsagd o läst.. jag är i v 36 och det skulle inte vara kostigt att få nu.
Det är iaf mycket sannolikt att hon överlever och mår bra om du skulle få nu idag. så sluta oroa dej ;)
Okej, men skulle jag föda nu så skulle vi få ligga kvar ett tag på BB och pärlan i kuvös och grejer va?
Jo, jag ska nog sluta oroa mig :) Men har haft mycket sammandragningar nu och igår så kom dom väldigt tätt. Tänkte på om något kanske var på G?!
nej då... det kan vara så att du e stressad av tex din oro. Vid jul hade jag sammandragningar tätare än själva sammandragningarna i sej. Ont gjorde det med. tror att det e normalt oxå.
Jag tror det kan vara olika med det du säger om kuvös. Olika ungar utvecklas olika, det är väl lungorna som är mest kritiska. Du hade nog vart kvar ett tag på sjukhus men om du frågar mej så tror jag ni båda hade klarat det bra. Dom e duktiga här i sverige!
Det e bara 1 o en halv månad kvar!
Vecka 37 sa de till mig
Jag hade sängläge fram till 35 fullgångna veckor pga hotande förtidsbörd. Sedan fick jag röra på mig normalt. Går in i v 40 imorgon och ännu ingen bebis i sikte
frånochmed vecka 37+0 så räknas bebisen inte längre som prematur.
Åh, vad härligt att det gick bra för dig :)
DÅ får vi hoppas att din lilla snutt vill komma ut strax då :)
Tack för ditt svar.
Ja, sammandragningarna är inte alls härliga. Fick en precis när jag skulle betala för mig i Ikea kassan. Det var lite pinsamt att stå där och flåsa samtidigt som man skulle försöka dra kortet :)
Ja, jag har hört att stress kan göra så man får mera sammandragningar. Därför har jag bara legat i sängen idag och vilat och känt på den vilde i magen.
Efter v. 34-0 gör man inget för att förhindra en tidig förlossning (då behöver man alltså inte ge läkemedel som skjuter upp förlossningen något dygn så att man ska hinna gede två doser kortison som hjälper babyns lungor mm att mogna ut). V. 37+0 räknas inte babyn som för tidigt född längre. (Redan efter v. 28+0 är barnet inte "extremt prematurt" om det föds, bara prematurt och 97% av alla barn som föds efter v. 28 överlever.)
En annan gräns som jag hört neonataloger nämna är att det är mkt bra om babyn väger över 1,5 kg när den föds, då brukar det inte bli några större problem.
Paron: Ja nu är jag less på att vänta. Har haft regelbundna smärtande sammandragningar dygnet runt och även i vila och varit sjuksriven sedan v26, men nu när jag inget hellre vill än att bebis tittar ut så gör den inte det.....Lagen om allts jävlighet kanske?
Haha, jag förstår dig.
Vi får väl hoppas den ska komma ut innan veckan är slut iaf.
Jag längtar redan nu tills BF dagen och tills jag får hålla om lilla flickan.
Men men 2 månader kvar.. OM hon nu inte vill komma för tidigt då.
Jag hoppas jag inte ska behöva ha dessa sammandragningar i 2 månader till. Det tar på krafterna.
Tack så jätte mycket för svaret :)
jag oroar mig ganska mkt för förtidig födsel jag med... är idag 30+4. har inte så mkt sammandragningar tror jag,eller....jag blir ibland väldigt hård om magen (först föderska så förstår mig inte på allt )