• Tokstollen

Bergvärme?

Hej.
    Jag och min sambo funderar på att hyra ett som har Bergvärme.
    Så nu tänkte jag höra hur mycket ni betalar i månaden för värmen exklusive lån?
    Så det vore bra om ni skrev hur stort erat hus är och ungefär hur varmt ni har det inne.

Tack på förhand

• Svar på tråden Bergvärme?
  • planerat09

Bergvärmen går på el så svårt att säga. Beror på hur stort huset är hur nya vitvarorna är ja det finns många olika faktorer. Vi betalar nu under vinterhalvåret ca 4000 var tredje månad i el. Vad som är bara värme vågar jag inte svara på.

//Stefan

• planerat09

Glömde att skriva det att hör efter med han som äger huset idag om vad de betalar.

• Tokstollen

planerat09 skrev 2009-01-06 16:12:32 följande:

Glömde att skriva det att hör efter med han som äger huset idag om vad de betalar.
    Han som äger huset ska hyra ut det och han sa att värmen kostar ca 3000kr i månaden på vinter halvåret och 1000kr på sommaren.
    Så det var vad vi skulle få betala till dem. Men jag tyckte att det lät som lite väl mycket.
  • katjasruta

Vi har bergvärme och huset är på 100 kvm, inne har vi nu 22 grader. Kostar högst 1600 i månaden vinter och ca 600 kr under sommaren. Vi hade direktverkande el tidigare och då låg räkningne på 3000 kr/mån under vintern. Bergvärmen funkar klockrent, vi är jättenöjda med både värmen och kostnaden/mån!

• Eofrysina

Vi värmer ca 400 m2 och inklusive alla annan el som förbrukas så ligger vi på 22000 kwh/år. Vi har jordvärme, men det funkar ju på samma sätt som bergvärme. 

Jag har varit med om att bo i ett hus med ett rejält gammalt värmepumpsystem. Tror den pumpen installerades sent 1970-tal. Den var inte alls lika effektiv. Troligen för att de beräknat fel när den installerades och den drog mer el än vad vår pump gör idag. Kan tillägga att om man har en rejält gammal pump så får man inte laga den utan man måste byta ut den helt vilket kan resultera i ökade kostnader. 
Svar på tråden Bergvärme?