• murmelmamma

till australien med 3- och 5-åring

Hej! Åker till Australien (Canberra) med man och två barn (3 och 5 år) om en knapp månad. Vi ska vara där ca tre månader, han ska jobba och jag kommer att vara hemma med barnen. Någon som har tips på kul saker att göra, vilka andra ställen ska man se etc? Tänkte i första hand hålla oss runt sydöstra hörnet, känns inte som att det går att se allt spännande i Australien ändå, men några utflykter måste det ju ändå bli. Om någon har goda råd inför flygresan så är jag också mycket tacksam! Det är ju ganska långt, och mina barn brukar vara rätt aktiva...

• Svar på tråden till australien med 3- och 5-åring
  • 3mamman

vi har rest flera ggr med barn till Australien. Jag tycker det är bra med ett stopp i Asien. flygresan är väldigt tung. Kanske ni redan köpt biljetter? Annars kan jag rekommendera att antingen stanna några dagar i Asien eller se till att ni har t ex 12 timmar på en flygplats i Bangkok/Singapore, bokar hotell där och sover. Vi har bara varit i Sydney med våra barn, inte orkat med några långresor. Stränderna där är ju fantastiska. Jag kan tänka mig att barn kan uppskatta barriärrevet. Längre upp kan man åka och titta på krokodiler. Ayers rock mitt i Australien brukar folk åka till, tveksamt om det är lämpligt med barn. I Canberra finns ju Houses of Parliament förstås som man väl bör se.

• Belle Amie

Hej,

Jag och maken och vår 8 månaders son åker också till Australien om en månad och ska vara borta i 2 månader. Vi ska resa runt med början i Adelaide-Barossa Valley och därefter bila Great Ocean Rd till Melbourne under 4 dgr. Just den bilturen ska vara fantastisk och kanske inte alltför långt från Canberra ifall ni flyger till Melbourne och startar turen där! (boka superbilliga inrikesbiljetter på nätet.)

Eftersom vi har gott om tid ska vi även upp till Barriärrevet, Port Douglas, Palm Cove och bo på olika ställen utmed kusten samt besöka Whitsundayöarna. Det kanske inte hinns med ifall ni bara har helgerna fria? I annat fall ska Byron Bay vara fantastiskt fint vid gränsen mot Queensland. Kanske vore något!?

Annars tror jag också att besöka Sydneys stränder och omgivningar är helt underbart och tillräckligt det med :)

Besöka djurparker kan nog vara kul för barnen också.

Vad gäller flygresan gäller nog bara att ha ordentligt med underhålling med sig till barnen, någon överrasking om de blir ledsna, extra kläder såklart, litet reseapotek inkl vätskeersättning för vuxen samt junior, (det brukar vi alltid dricka även INNAN vi åker på våra långresor.)

Hmm, vad mer...jag har en jättelång lista, men den ser lite annorlunda ut eftersom vi reser med en bebis.

Vad underbart det ska bli att resa bort snart!!!!

• krisseaz

Hej!
    Vi funderar också på att göra en långresa till Australien senare i år. Då kommer vi hA en 5-måndaders baby och en 2½ åring med oss, så vi behöver göra en hel del planering. Belle Amie, ni verkar har ha en fantastisk resplan... var har ni hittat bra information? Hur planerar ni att resa inom Australien?

• Tigerwoman

Hmmm, två månader är inte lång tid i Australien. Särskilt inte om man har en 8-månaders med sig, för allt tar så otroligt mycket längre tid när man reser med småbarn. Belle Amie, jag hoppas ni har en bebis som verkligen tycker om att åka bil, för ni lär få sitta en hel del i bilen om ni ska hinna med allt det där på bara 2 månader.

• 3mamman

Allt beror ju helt på hur aktiiv man vill vara.
    Vi tycker att det är underbart med strandliv när barnen är små + att vi lever vardagsliv, grillar, går till lekplatser osv.

Har man bara en baby kan man kanske planera in en hel del bilkörning och sightseeing.

Tänk bara på värmen, modern bil med air con, solskydd för baby osv.

• Belle Amie

Vår resa till OZ innebär INTE särskilt mkt bilåkande, de längre sträckorna flyger vi och ska sedan bo ca 2 veckor bekvämt i lägenheter som har allt. Självklart underlättar det att vår bebis är så snäll och lugn. Det är han som bestämmer tempot på vår resa.

Kan tipsa om att kika in på www.tripadvisor.com för att få bra hotelltips. I övrigt gäller bara att bestämma sig vad man verkligen vill se och uppleva och därefter sålla :)
    Det är inte sista resan!

Svar på tråden till australien med 3- och 5-åring