• Maja F

Någon fler som har en liten bebis som är vaken hela dagarna?!!

Min lilla bebis, som är 3 månader, är vaken hela dagarna! Hon kan sova ca 1 timme totalt under en dag. Oftast vaknar hon vid 6 på morgonen och somnar för natten ca kl 20. Hon sover däremot jättebra på nätterna.

Jag tycker det är på tok för lite! Har pratat med BVC om detta. Där säger de att det är rätt ovanligt men det förekommer och är inget jag behöver oroa mig över. Kan tillägga att hon växer jättebra både på längden och bredden, samt är pigg och glad.

• Svar på tråden Någon fler som har en liten bebis som är vaken hela dagarna?!!
  • Limja

Jag har en 4,5-månaders kille som inte sover mkt dagtid. Det är nog max 60 min delat på 2-3 tillfällen. "somnar" för natten vid 21.30 (kan bara sova intill mamma, så han ligger i min famn under kvällen tills jag själv går till sängs) och är helvaken vid 8. Vaknar dock minst varannan timme för amning.
    Har inte reflekterat över att det är lite, storebror var likadan. Men mest är det så opraktiskt - man hinner aldrig göra något när han sover.
    De ser till att sova det de behöver tror jag. Häromdan somnade han i overallen på min höft när vi var inne på mio, då var det nog med intryck verkade det som.

• Maja F

Limja skrev 2009-01-06 00:50:57 följande:

Jag har en 4,5-månaders kille som inte sover mkt dagtid. Det är nog max 60 min delat på 2-3 tillfällen. "somnar" för natten vid 21.30 (kan bara sova intill mamma, så han ligger i min famn under kvällen tills jag själv går till sängs) och är helvaken vid 8. Vaknar dock minst varannan timme för amning.Har inte reflekterat över att det är lite, storebror var likadan. Men mest är det så opraktiskt - man hinner aldrig göra något när han sover.De ser till att sova det de behöver tror jag. Häromdan somnade han i overallen på min höft när vi var inne på mio, då var det nog med intryck verkade det som.
    Åh tack! Skönt att höra att d e fler! Har inte hört talas om ngn tidigare.

Jo som du säger e d väldigt opraktiskt. Hinner absolut ingenting på dagarna! Till saken hör att hon vill bli buren mest hela tiden. Hon sitter i babysittern tillräckligt långa stunder för att jag ska hinna duscha lr slänga i mig lite mat som tur e, men blir väldigt ledsen om d blir längre stunder (trodde d var som man vande/"skämde bort" sina barn men nu vet jag bättre ).

På nätterna äter hon en gång och ibland sover hon hela natten igenom. Dagarna är det mat varannan timme som gäller.

Du gör d då väldigt bra som klarar av att ta hand om 2 "vakna" barn!
  • lövet2

En av mina flickor sov redan tidigt bara 2x15 minuter på dagarna. Sammanlagt alltså en halvtimme - varken mer eller mindre. På nätterna sov hon 8 timmar, men hon sov åtminstone alltihop i ett sträck, så jag hann bli rätt utvilad ändå!

• Maja F

lövet2 skrev 2009-01-06 22:54:56 följande:

En av mina flickor sov redan tidigt bara 2x15 minuter på dagarna. Sammanlagt alltså en halvtimme - varken mer eller mindre. På nätterna sov hon 8 timmar, men hon sov åtminstone alltihop i ett sträck, så jag hann bli rätt utvilad ändå!
    Som sagt skönt att höra att d e fler. Hur gammal e hon nu och hur sover hon nu? Har sovningen ökat/minskat?
  • lövet2
    Maja F skrev 2009-01-06 23:13:33 följande:
     Som sagt skönt att höra att d e fler. Hur gammal e hon nu och hur sover hon nu? Har sovningen ökat/minskat?
    Hon har nyss fyllt 14 år.
    Från ca 2 månaders ålder sov hon 8½ timme/dygn. När hon slutade sova på dagtid (vid ca 2 år) gick hon över till 9 timmar/dygn. Det har hon hållit fram till ca 10 år, då hon drabbades av barnreumatism och under skoven behöver mer sömn. Mår hon bra, så sover hon 8 timmar/dygn nu, och under hennes dåliga perioder behöver hon ett par extra timmar.
  • sonicgirl

Hej
    Vår 3 månaders pojk är likadan, han vill inte sova på dagarna längre. Max en halvtimme åt gången sen vaknar han igen. Han har dock börjat med detta på senare, fram till för några veckor sen så somnade han av sig själv lite här 6 där under dagen. Nu verkar det finnas så mycket spännande att titta på så han inte kommmer till ro. Han sover mellan ca 21,30 - 08,00 med två matningar på natten. Inget att klaga på där alltså, men dagsömnen är det sämre ställt med, känns lite jobbigt - ska man tvångslägga eller?

Svar på tråden Någon fler som har en liten bebis som är vaken hela dagarna?!!