• mimmamum

Fler som får riktigt ont i magen av Niferex?

Jag har riktigt dåligt järnvärde (8) och får lov att äta två tabletter Niferex plus en tablett Folsyra per dag. Detta resulterar i riktigt ont i magen! Är inte hård i magen så det beror inte på det. Någon som har det lika?

• Svar på tråden Fler som får riktigt ont i magen av Niferex?
  • lövet2

Jag kräktes flera gånger om dagen av Niferex. I efterhand har jag fått veta att en del inte tål själva kapseln, och att man då kan ta i sär kapseln och bara ta själva järnet som ligger inuti.

• Mewz

Jag har valt att använda Duroferon istället.

• mimmamum

Tack för svar! Kan ju vara värt att ta bort kapseln och testa först nu när jag köpt de dyra tabletterna. Jag står snart inte ut!

• Kararola

Jag blev kass i början av Niferex, men nu är det mkt bättre. Man kan ju ta laktos tror jag och så finns det en hel del annat som du kan köpa på apoteket som gör så att det skonar magen:) Lycka til!!

• Fru Humla

jag fick jätteont av niferex och blev lös av duroferon så jag provade att ta dem varannan dag och det funkade faktiskt.
    om du har så lågt järn kanske du även skulle prova blutsaft och lite sånt där, det ska tydligen inte påverka magen alls men jag har sjäkv aldrig provat.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • fotbollstjejen

Jag fick jätteont i magen så jag tar inte dem varje dag nu. Ska prata med bm nästa gång om jag kan prova något annat istället.

• CeeJay

Jag är iofs inte gravid men lider ändå av lågt HB och har precis köpt FEXIM på Apoteket, det är brustabletter man löser upp i vatten. Funkar bra på mig än så länge (jag har problem med magen även som ogravid och även känslig för laktos). Bara som ett tips om någon vill testa

• snöbebis

Jag äter Hemofer. På två och en halv vecka ökade mitt hb från 106 till 122 med 2 sådana plus en apelsin varje kväll. jag undvek också mjölkprodukter och fullkornsprodukter två timmar innan eftersom det kan hindra järnupptaget. Det är mycket mindre järn i dom men de innehåller ett slags järn som lättare tas upp av kroppen. De är mycket, mycket mildare och skonsammare för magen än både Durofen och Niferex.

• Biz

Denna tråd kan ju kanske förklara en hel del utav mitt problem då :)
    Jag har spenderat denna natt i vaket tillstånd. Trott att jag haft ngn form utav förvärkar (lr va de nu kallas) då det gör ont i magen o det känns som om jag behöver gå på toa hela tiden. Har nu käkat dessa järntab, Niferex i fyra dagar...det känns som om de kan vara tab som spökar ist för att bäbisen är på väg ut. Jag är för övrigt i vecka 31..man vet aldrig

• lottaloppan

Jag blev helkass i magen i början med Niferex, fick vänja mig successivt med halv kapsel om dagen några veckor (halva innehållet alltså, nersvalt med c-vitaminbrus). Nu kan jag ta två om dagen utan problem. Så mitt förslag är att ta det lugnt i början och vänja sig successivt.

• 22april2009

jag har tagit en tablett av niferex och efter 2 dagar har jag fortfarande ont i magen, är det tablettens fel?

Det växer en Elsa i min mage!
  • FrökenBäver

Förra graviditeten drack jag Blutsaft men boostade upp med Niferex några gånger i veckan. Då tömde jag kapseln på järnfilspånen och svalde ned dem med juice, magen mådde jättebra! Jag tror inte jag skulle palla att äta Niferex varje dag, mitt järnvärde var bra hela graviditeten och tre dagar efter förlossningen var det perfekt! Åt också mycket blåbär och spenat (är vegetarian!)

• liin

På min 4de dag m,ed Niferex fick jag värsta diareerna, satt på toan en hel natt. Ringde bm o kollade med henne och hon sa att jag skulle fortsätta men varannan dag i stället. Gjorde som hon sa och sen har det gått jättebra. Har inte blivit hård i magen av Niferex som man kan bli av andra järntabletter. Har senaste månaden tagit dom varje dag och det har gått bra det oxå.

Lycka till!!

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Biz

Nu har jag fått svar på min onda mage. Visade sig vara njurbäckeninfektion..hade inget med tabletten att göra. Jag har spenderat en hel vecka på BB bland alla nyblivna föräldrar legandes med intravenöst antibiotika var 8timme. Sen jag kommit hem har jag ätit Niferex just innan sänggående med ett glas juice och magen har aldrig varit bättre! :)

• Biz

Appropå att jag trodde det var magen jag hade ont i var bara för att smärtan spred sig. När läkaren tryckte mig i sidan, där njuren på höger sida sitter så tjöt jag! Gjorde så ont..
    Tänkte bara säga det så det inte misstolkas :)

• Jessie86

jag tog mina första Niferex-tabletter igårkväll. Och inatt sov jag ingenting från klockan tre för att jag mådde illa. Sen var magen i lite obalans imorse. Kan detta bero på tabletterna eller håller jag på att bli magsjuk? Nån mer som mått illa av dem?

• Jessa6
    Jessie86 skrev 2009-01-29 11:35:23 följande:
    jag tog mina första Niferex-tabletter igårkväll. Och inatt sov jag ingenting från klockan tre för att jag mådde illa. Sen var magen i lite obalans imorse. Kan detta bero på tabletterna eller håller jag på att bli magsjuk? Nån mer som mått illa av dem?
    Jag mår illa av dem, tar bara en varannan dag men det känns ändå...
Svar på tråden Fler som får riktigt ont i magen av Niferex?