Kan man ge ett smörgåsrån med leverpastej till en 6-månaders utan tänder!?
Japp, hon har inga tänder än men smörgåsrån smälter väl ungefär som majskrokar, eller är jag ute och cyklar?
Japp, hon har inga tänder än men smörgåsrån smälter väl ungefär som majskrokar, eller är jag ute och cyklar?
Visst kan du det!
ja rån smälter=)
Tack! Försöker hitta en bra mellis så det får bli smörgåsrån med smör eller leverpastej och yoghurt.
det är jätte bra mellis=)
Måste bara fråga; är det bredbar leverpstej du ger? Jag har själv funderat på att börja med smörgåsrån men inte vetat vad man skall ha på....
Dunand: jag hade tänkt att använda bredbar leverpastej och antar att man kan använda vilken som helst. Ska kolla med BVC när de är tillbaks efter ledigheten. Annars går det nog bra med en ordentlig klick smör. Vet att vissa använder mjukost men det kanske är för äldre barn.
dum fråga kanske, men är det inte salt i pastej? trodde man inte fick ge det innan ett år. har nämligen funderat lite på vad man kan börja ge för mellisar sen när min lilla är lite större.. men leverpastej är ok då eller?
lilla carro: bra fråga. Ska kolla med BVC. Gav ett rån med massor av smör på till min idag och det var succé. Kom visserligen på efteråt att det var smör med salt men en gång ingen gång!
ingen fara att använda normalsaltat smör (enl. min BVC),är så liten mängd salt i. bara man inte tar extra saltat eller saltar maten.
Apropå leverpastej, ja det är salt i leverpastej men min sons dietist ansåg att det var OK med leverpastej i "normala mängder" till en 7 månaders om man samtidigt håller koll på saltinnehållet i resten av maten som barnet äter.
Min dotter sätter det bara i halsen¨¨ Så för henne går det ej
MarieHJ, det gjorde min son också första gången men nu går det bättre. Han har fått rån utan något på, som sysselsättning när han inte ska äta samtidigt som oss, men han mest suger på dem och hälften hamnar sedan på golvet... En del sväljer han i alla fall nu.
Jag och mina syskon fick mjukt bröd med leverpastej på när vi var fem månader (mamma skar bort kanterna) och vi lever ju idag =)
ja man kan ha smör på rån el inget alls.
Men leverpastej på rån??? Urk säger jag.
Här hemma så får hon antingen gröt med något pärondessert till
el en smörgås med leverpastej utan kanter i småbitar med lite yoghurt.
Rån el majskrokar får hon som tids fördrift när vi andra äter.
Jag vill bara säga att ni ska köpa de rån som innehåller fullkorn och inte de klassiska, jag har börjat läsa innehållsförteckningar på olika saker lillen får och försöker undvika de dåliga grejerna, så även till mig själv, och de med fullkorn är mycket bättre ur nyttighetssynpunkt än de utan. ska man dessutom ge det som mellis tycker jag definitivt att man ska välja det nyttigaste alternativet.
Men så små barn får inte äta fullkorn, det är inte bra för deras magar.
Jag har gett smörgåsrån både med smör och leverpastej, fastnar bara i gommen på henne. Smörgås förstår jag inte alls hur hon ska kunna äta, provade, fastnade i gommen det också.
läste i tidningen idag att barn under ett år ska inte äta lever alls Och barn från 3 år begränsat. Finns för mycket skadligt A vitamin.
Ja, vanlig lever. Men leverpastej kan dom äta. Dom skulle dom bli tvugna att äta en hel del leverpastej.
Hanni skrev 2009-01-09 09:08:06 följande: