• Ell

Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!

Vi har en liten tjej på 5 månader (egentligen 3 månader men hon är född för tidigt) och senaste veckorna har hon börjat trassla jättemycket med maten, hon vrider och vänder sig och slår med händerna mot flaskan, allt för att inte äta! Hon verkar inte alls hungrig längre! Innan åt hon ca 100 ml var tredje timme med ett längre uppehåll på ca 5 timmar på natten men numer äter hon typ 40-60 ml var fjärde timme efter sååååå mycket trugande och på natten kan hon sova 7-9 timmar utan mat! Vi provar såklart att väcka och mata men då vägrar hon, bara ligger med flaskan i munnen men suger inget.

Detta har gjort att hennes viktökning stannat av helt och då hon är prematur och bara väger 3700 gram är det katastrof! Vi vet inte vad det är för fel och BVC vet inte heller och tycker sond kan vara ett alternativ. Men vi vill ju veta VARFÖR hon inte är hungrig och på så sätt lösa problemet! Hon är inte förkyld, har ingen infektion, är inte gnällig utan glad och pigg men vill knappt äta.

Nån som varit i samma situation eller har nåt tips?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-07 15:37
    TACK så jättemycket till alla som engagerar sig och tar sig tid att utförligt beskriva och förklara! Jag uppskattar det verkligen!
  • Svar på tråden Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!
  • ulrikahö

Ajdå vad tråkigt! Tjejerna här gjorde likadant för ca en månad sen då de var 4 mån (2 mån korrigerat). Först gick de upp till att äta 200ml x 4 ggr från ca 160 ml x 5 ggr, i samband med att de skippade sista kvällsmålet. (Häftigt hur de korrigerar det där själva...). Men efter en vecka ca så gick ena tjejen tillbaka och åt mindre och gjorde precis så som du beskriver. Helt onitresserad. Höll på så ca en vecka. Trodde oxå det var någon infektion eller nåt, men icke. Andra tjejen gick upp igen till 200 ml efter ett par dagar bara. De var oxå glada och så hela tiden och verkade ej besvärade eller påverkade i allmäntillståndet...

På BVC hade de heller ingen "förklaring", så min teori är att det var någon slags fas då de upptäckte saker och annat blev mer intressant helt enkelt, än att äta. Blev oxå lite orolig då det var "den mindre" tjejen som åt mindre, men på viktkontroll var det aldrig någon "fara". *peppar peppar*

Sen börjad de alltså äte 200 igen, utav sig själva. Men, var ej kul där ett tag... så förstår din oro. Kan du inte vända dig till sjukhuset neo eller liknande där de kanske har en bra förslag på förklaring? Eller ha is i magen och vänta en vecka eller så?! Fast ej kul då hon redan är liten?!

• caspersmamma 08

hur är hennes allmänhetstillstånd för övrigt?

min son fick sond när han 10dagar gammal då han slutade äta för han orkade äta så mycket som han behövde för att vara pigg

• Ell
    solstrålen 76 skrev 2009-01-06 15:33:41 följande:
    hur är hennes allmänhetstillstånd för övrigt?min son fick sond när han 10dagar gammal då han slutade äta för han orkade äta så mycket som han behövde för att vara pigg
    Hon är pigg, glad och ingen infektion. Hon hade också sond under sina första månader men har varit utan nu i 3 månader.
  • Ell

Ulrikahö: Ja man är ju så maktlös, vad ska man göra liksom, man kan ju inte tvinga i henne maten. För typ en timme sen hade jag trugat och trugat i över en halvtimme och fått i henne typ 10 ml så då gav jag upp då hon började bli trött så jag lade ner henne i hennes säng och då började hon toksnutta på kudden så jag tog dit flaskan snabbt som attan och då käkade hon 80 ml på fem minuter! Så himla konstigt! Alltså VAR hon hungrig men ville inte äta när hon låg i famnen men ensam i sin säng gick bra. Så konstigt!

Hur gamla är dina tjejer?

• MsBeauty

Jag har också haft matkamper med min son (8 månader korrigerat). Första gången ville han absolut inte bli matad i famnen. Om han låg brevid mig gick det bra och så bytte jag till en anatomisk napp med större hål. Andra gången var det för att han höll på att få tänder. Tredje och fjärde gången var han förkyld. Han har stått stilla i vikt i 2 månader och väger bara 7,4 kg. BVC har inte sagt något än så länge, men ska dit på fredag och hoppas på hjälp då.

• ulrikahö

Det där kommer jag ihåg, när man inte visste riktigt om hon var hungrig (vilket hon borde ha varit) eller trött... Jobbigt!
    Vilket jag oxå märkte i o m detta var att det var väldigt viktigt VAR vi åt. Dämpad belysning i lugna köket stirrandes in i skåpen typ, och inget stå hej var det som blev lösningen. De sista 50ml gick nästan alltid bra (att truga i) på skötbordet. Fråga mig inte varför... men, rakt upp och ner där gick det bra, inte annars! Och faktum är att jag fortfarande tar till det ibland då hon kan krångla på slutet... Kanske kan va nåt?! :c)

Tjejerna är 5 mån igår (3 mån korrigerat).

Ell skrev 2009-01-06 15:45:32 följande

Ulrikahö: Ja man är ju så maktlös, vad ska man göra liksom, man kan ju inte tvinga i henne maten. För typ en timme sen hade jag trugat och trugat i över en halvtimme och fått i henne typ 10 ml så då gav jag upp då hon började bli trött så jag lade ner henne i hennes säng och då började hon toksnutta på kudden så jag tog dit flaskan snabbt som attan och då käkade hon 80 ml på fem minuter! Så himla konstigt! Alltså VAR hon hungrig men ville inte äta när hon låg i famnen men ensam i sin säng gick bra. Så konstigt! Hur gamla är dina tjejer?
  • ulrikahö

MsBeauty:
    Jobbigt! Kan bara önska lycka till på fredag å hoppas ni får nån hjälp!

• Klara 80

Det var precis likadant med vår lilla prematura tjej. Brjade strula vid ca 5 månader (korr 3 månader) tyvärr blev det bara värre och slutade med att hon inte äter någonting alls sedan ett halvår tillbaka. Detta är tydligen ett ganska vanligt problem hos små prematurer som har haft sond länge osv. Det är ju verkligen inte säkert att det blir så för er flicka! Hoppas allt löser sig!

• Ell
    Klara 80 skrev 2009-01-06 21:36:46 följande:
    Det var precis likadant med vår lilla prematura tjej. Brjade strula vid ca 5 månader (korr 3 månader) tyvärr blev det bara värre och slutade med att hon inte äter någonting alls sedan ett halvår tillbaka. Detta är tydligen ett ganska vanligt problem hos små prematurer som har haft sond länge osv. Det är ju verkligen inte säkert att det blir så för er flicka! Hoppas allt löser sig!
    Oj! Hur mycket vägde er lilla tjej när hon slutade gå upp i vikt? Junie väger bara 3700 gram så det känns så otroligt lite! Hon var 60% tillväxthämmad vid födseln och vägde bara 728 g vid födseln. Men hur gör ni för att få i henne mat? Har ni fått bra hjälp från läkare/BVC/neo?
  • Ell
    Klara 80 skrev 2009-01-06 21:36:46 följande:
    Just ja, glömde fråga. Hur åt hon innan hon började strula med maten? Ammade/flaskåt? Blev det gradvis sämre eller kom det plötsligt?
Svar på tråden Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!