• lisala

Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!

Hej!
    Hoppar in här:)
    Vår lilla tjej föddes i v 25 och varje måltid är numera en kamp. Hon är idag 6 månader och har varit utan sond i två månader. Hon medicineras 3 ggr om dagen då hon har pulmonell  hypertension. Hon tar bara medicinen i samband med ersättningen så det är otroligt stressande då vi måste få i henne maten vissa tider..

Hon är glad och inte alls gnällig. Men vägrar ibland att ta flaskan. Man ser att hon egentligen vill ha mat. Hon gnager på sina händer, slickar sig om munnen osv. Känns mest som om hon protesterar för att hon KAN.

Efter mycket trugande äter hon ibland. Jag är livrädd att de ska vilja sätta tillbaks sonden. Det hämmar mer än hjälper tycker jag och verkar vara en "quickfix".

Vi har börjat med gröt och andra smakportioner och det går ganska bra, till och från!

Hon behandlas med Nexium mot reflux men jag vet inte om det funkar!

Man blir såååå trött!!!! 

• lisala
    mina12 skrev 2012-12-09 18:37:29 följande:
    Hej!
    Se till att ni får någon form av hjälp. Vår tjej (född i v.24+0 2009) har haft det likadant. Redan när jag ammade så var det ett evigt trugande. Det blev bättre en kort period när hon började äta mat, men sen var vi inne i samma beteende igen. Vi tyckte att vi provade allt - trugade, tjatade, distraherade, ignorerade, berg av leksak, dansande och sjungande föräldrar. Hon fyller 4 år nu i januari och vi har fotfarande problem med hennes ätovilja. Jag tror att vi på många sätt förvärrade den (omedvetet så klart) genom allt vårt trugande och tjatande.

För ca 1,5år sedan fick vi komma till en klinik i Uppsala som jobbar med bla ätovilja hos barn. Där har vi fått lära oss hur vi ska hantera situationen. Tex har vi fått jobba jättemycket med att jobba bort kravkänslan som vår dotter fått bla pga allt trugande. Vi önskar att vi fått den hjälpen tidigare, för då tror jag det inte hade behövt bli lika stort.

Det är en enorm press på en förälder när ens barn inte äter! Jag vet inte hur många måltider jag gråtit mig igenom...

Nu är eran dotter så liten än, så det kanske inte alls behöver bli så stora problem, bara ni får rätt hjälp och handledning i att hantera ätovilja, så att den inte förstärks! 
    Hej!
    Du berättade om att ni fått hjälp i Uppsala med dotterns matproblem. Har du något namn på klinik eller person? Det här håller på att ta kol på oss!!
    Mvh Lisa 
  • lisala
    mina12 skrev 2013-09-12 22:17:48 följande:
    Folke Bernadotte regionhabilitering heter det. Ni behöver en remiss från ert landsting, men ni kan ju alltid ringa och prata med kliniken först om vad de tror om er dotter! Vi har jobbat mycket tillsammans med logooeden Eva Nordahl och vi gillar henne.

Jag hoppas verkligen ni kan få hjälp, för det kan vara helt förödande. Vi står helt still med vår dotter just nu, men vi har tagit en paus i allt i väntan på att hon ska operera bort halsmandlarna... 
    Ok.. Fick en remiss idag dit:) 
    De pratade om att man stannade där i några dagar alt en vecka. Dum fråga kanske.. men tar man in på hotell då? Vi har även fått remiss för att kolla polyper och halsmandlar. Lycka till med dotterns operation av halsmandlar.
    /Lisa 
Svar på tråden Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!