• Jessica

förlossnings rädsla

När jag födde våran son så sa min bm att jag hade en "lätt" förlossning, asså allt gick jätte bra och fort. När jag kom in var jag öppen 6 cm. Sen fyra timmar senare var han ute. Det enda jag hann med var lustgasen.

Men efter förlossningen fick jag värsta rädslan. Sonen är nu 17 månader. Jag är så rädd för smärtan, jag vill inte ha så ont igen. Jag vågar inte ta någon spruta i ryggen heller..
    Jag hade INGEN som helst rädsla under graviditeten med sonen.
    Är det fler som känner sådan rädsla? Jag minns fortfarande förlossningen som om det var igår fast det snart gått och och ett halvt år sedan

• Svar på tråden förlossnings rädsla
  • Tesso84

Hm låter inge vidare, speciellt inte när du hade sån "lätt förlossning" Min förlossning var lätt enligt mig och den gick inte så fort som din, och jag tog epiduralen.
    Själv ser jag fram emot att få uppleva det igen. tyckte det var världens häftigaste grej :)

• Moyo

Håller med dig totalt! Jag hann aldrig riktigt oroa mig inför min förlossning då Lillan kom två veckor tidigt.
    Jag sa direkt efter förlossningen att "Jag skulle göra om det imorgon om jag visste att det skulle gå lika bra". Nu när jag börjat fundera så känns det mer och mer som att det kommer att bli värre nästa gång. Ska jag våga igen? Jag vet inte.

• UmmAminah

jag är skit rädd för att föda igen, men inte för smärtan direkt utan alltruntom. jag hade en piss fl efter igångsättelse. Lite för smärtan kanske eftersom dom inte trodde på mig när jag sa att jag höll på avlida "vi ser inga värkar på ctgn" lät det ungefär.
    självaste utdrivningsskedet o krystvärkarna va det coolaste jag gjort!

• Jessica

Skönt att jag inte är ensam om att känna såhär..
    Jag undrar också fall jag verkligen vågar det här igen. Såfort jag ser en förlossning på tv så blir jag skit rädd, börjar lixom darra.
    Jag har verkligen blivit avskräckt, men det har kommit nu senare. Direkt efter förlossningen tänkte jag inte så mkt på det.
    Jag som verkligen vill ha ett till barn :(

• Vonkan84

Vi planerar nr 2...

Att föda barn är det häftigaste jag gjort och jag VILL så gärna göra om det igen!!!! Visst gjorde det ont men smärtan släpper ju sen. Jag är inte ett dugg orolig för en nästa framtida förlossning, ser mest framemot att få göra om det!

* Casper 080210 *
  • join

Jag hade lika förlossning som din beskrivelse. Det gick otroligt fort för mig också. Fasst fortare till och med. Jag har varit förlossningsrädd hela graviditeten. Jag han ju inte heller med någon bedövning. Nu planerar vi för syskon till våran 2 åring. Men usha vilken oro jag känner redan! :( Tror den första förlossningen gick allderles för fort många tycker ju att man inte hade så hemsk förlossning när det går fort. Men jag tror att det nästan kan vara hemskare då! Eftersom man inte hinner med bedövning. Pluss att man hinner lisom inte med att vila mellan värkarna. Allting går så fort. Oftas så spricker man ju mera när det går så fort! Men visst inte hade jga velat ligga i flera timmar & allting gick ju trots allt bra! Men det är absolut ingen bättre & enklare förlossning bara för att det går fort. Utan nästan tvärtom.

• agustina

Hej
    Måste bara få göra ett litet inlägg här.
    Vi jobbar på en nr4, trots att jag redan nu har mardrömmar om förlossningen.
    Inte roligt, men jag vill ju ha en till.
    Förlossning nr 1 tog 20h från första värken, fick dock ligga och krysta emot krystvärkarna helt öppen i över 8h innan hon föddes pga personalbrist.
    Ingen kunde ju tänka sig att urinblåsan var full och behövdes tömmas med kateter och det var därför som hon aldrig kom ner.
    Jättehemskt var det, var helt borta huhh.

Förlossning nr 2 gick på 12 h, fick dock krysta 2 1/2 h föratt få ut min tjej på 4800gr, men det gick ganska bra tycker jag.

förlossning 3, 4 v för tidigt efter många blödningar under graviditeten.
    det var planertat ett kejsarsnitt pga föreliggande moderkaka, men när jag kom in pga vatteavgång, så kunde läkaren inte känna någon moderkaka framför och sa vi kör vanligt.
    Panik!!!
    Fick igångsättningsdropp så att huvudet skulle komma ner fort, så att inte moderkakan lossnade sa de :(
    Inte roligt att höra.
    när värkarna började kännas rejält efter 30 min, började jag gråta föratt det gjorde så ont och jag var livrädd att något skulle hända,jag var då öppen 4 cm.
    bestämde mig för eda som jag aldrig tidigare har prövat.
    när barnmorskan stängde dörren så tog det 1 min innan hon föddes.
    Det gicj jättefort alltihopa, men gjorde ondare än de andra förlossningarna.
    smärttröskeln hann liksom aldrig trappas upp på något sätt.
    så nu bävar jag redan nu på hur det kommer att bli denna gång :(
    Vet ju hur ont det kan göra och tänk om det tar jättelång tid som med första.
    vet ju att det finns eda, men har aldrig prövat.
    måste nog åka in tidigt denna gång,man vill ju inte höra att det är för sent för det och sedan lida i flera timmar till.
    Vet precis hur du känner, min förlossning känns som om den var igår, trots att det var 2 1/2 år sedan

• Jessica

Jag skulle ha fått eda men när dom kände hur öppen jag var så var jag 10 cm öppen.. så det var försent
    Men nu känner jag att jag ABSOLUT inte vågar ta den sprutan..
    Min förlossning gick relativt fort men för mig kändes det som en evighet, jag sprack ju inget så jag behövde ju inte sys, så det var ju skönt..
    Men jag vill så gärna ha ett till men jag vet inte hur jag ska våga föda vaginalt igen, men vill ju inte snittas heller..

Puuuh det känns jobbigt

• agustina

Jag känner likadant, men om vi ska ha en till så måste det bli nu, annars kommer barneet få en ganska gammal pappa.
    så om vi inte går detta nu så kommer jag troligen att ångra mig senare, när jag ångrar mig isåfall.
    får försöka förtränga förlossningen tills det nästan är dags och sedan ta fram mitt jädra anamma.
    Själv är jag lika nervös över själva graviditeten om jag blir gravid.
    det var inte roligt förra gången med störtblödningar och ilfart till förlossningen flera gånger.
    så jag är uppstressad redan nu, är säkert för stressad för att bli gravid kan jag tänka mig.

• Jessica

Ja usch så jobbigt det känns..

Har ju som sagt ont på högra sidan, har haft det nu ett par dagar. Och igår kväll när jag skulle sova så var det som att det var någon som sparka, asså jag mena VERKLIGEN sparka. det lixom putade ut på hela högra sidan, sen när jag pilla där så bara försvann det..
    Kändes precis som när min son började sparkas..
    Fattar inte alls vad det är för fel. Plus att jag var mer svullen på höger sida

• Skogsbloss

Jessica -
    jag blir lite sur på den BM som sa att din förlossning var "lätt". Hur tusan kan hon veta det, det var ju inte hon som upplevde den. Snabb förlossning är inte alls alltid lika med "lätt". Många som har en snabb förlossning upplever situationen som helt kaotisk och smärtan som helt ohanterlig. Alla "proffs" på förlossningsrädsla VET att det är mammans upplevelse som räknas, ingenting annat. Det är upplevelsen av förlossningen som bestämmer om man blir rädd efteråt, inte hur många/långa värkar man hade eller hur länge man höll på.

Jag upplever att de/vi som är rädda INTE glömmer hur ont det gjorde, jag födde mitt första barn för 5,5 år sedan och jag minns exakt hur ont det gjorde, minnet har inte bleknat ett dugg.

Du ska se till att få proffshjälp när du är gravid att möta och bearbeta din rädsla. Det finns mycket att göra, allt från smärtlindring (inte bara EDA) till mental träning. Skippa förlossningar på TV, de tillför inget. Stort lycka till!

• Jessica

Skogsbloss: Det du skriver är precis det jag behövde höra. Jag fick dock en depression när jag fick min son, den varade några veckor, och det var verkligen hemskt.. börjar tro att det är efter den jag blivit rädd för allt!

• Misty W

jag hade oxå en "lätt" förlossning, dock igångsatt och bara lustgas, men helt ok (va jag minns)
    en jag är skit rädd denna gång. jag ser inte änns fram emot april. jag vill bara lägga mig ner och dö. Jag ville inte veta nått om fl inan första, men nu vet man så mkt mer efter och jag gillar inte att tappa kontrollen och inte kunna påvärka eventuella problem eller annat. sen har jag lite skräckupplevelser från vänner som råkat riktigt illa ut och barn som till och med strykit med.

tycker inte förlossningen var så häftig, kanske för att jag mest va så hög på lustgas att jag inte mins dottern förns morgonen efter.
    Har iallafall snackat med min bm som skicka remiss till gruppen för förlossningsrädda. Hoppas på att få ett snitt trotts min nålrädsla. känns som dom snabbast kan rädda barnet om nått händer.

Hoppas du kommer fram till något som känns bra för dig..

• sassy74

Jag känner mig lite knäpp, jag väntar vårt tredje barn och mina två andra förlossningar har gått bra. Nu ska vi ha om två veckor och jag har världens ångest, vet egentligen inte riktigt varför... är nog lite rädd att jag inte kommer orka med en förlossning till..

Svar på tråden förlossnings rädsla