Inlägg från: skoom |Visa alla inlägg
  • skoom

Plugga till studievägledare?

Hej på er alla!

Jag följer denna tråd - om än så länge ganska tyst - med stort intresse då jag planerar att söka Studie- och yrkesvägledarutbildningen till hösten, distans Malmö. Härligt med erfarna som kan svara på frågor och ge tips, mycket värt för oss "ovetande"!

/Skoom

• skoom

LadyK: tack för fin malmöbeskrivning! Jag kommer i första hand - och troligtvis endast - söka Malmö via Varberg då jag bor i Göteborgsområdet. Du då - Växjö eller Varberg (du har säkerligen skrivit det någonstans i tråden, men jag minns inte just nu)?

• skoom

LadyK: Falköping hade eventuellt t.o.m. varit bättre för mig? Synd att de har tagit bort den. Låter bra det dina lärare har informerat er om angående jobbmöjligheter i Göteborg, då jag i dagsläget känner att jag gärna vill arbeta inom skola efter examen. Hoppas att det ser likadant ut om 3,5 år när jag är klar :)! Var och som vad önskar du få jobb sen måntro?

• skoom

Ett par frågor till experterna :):

1. Är det någon här som vet om Stockholms distansutbildning erbjuder distansorter (så som Malmö har Varberg och Växjö)?

2. Ni som läser distans Stockholm:
    Vid hur många tillfällen per termin (och antal dagar per gång) måste man befinna sig på studieorten (i Stockholm i detta fall)?

/Skoom

• skoom

Hej allihopa,

nu har det varit tyst på denna tråd allt för länge :), därför har jag några frågor till dig som läser distansutbildningen på Stockholms universitet! Är det någon som vill och hinner svara?

Varma hälsningar Skoom.

• skoom

Gulletroll: Jag bor också i Göteborg och planerar att söka till någon av de tre distansutbildningarna! Ja, tänk om den fanns på GU - det hade varit mer än fantastiskt! Men du vet väl att du kan läsa distans Malmö via Varberg?

Mvh Skoom.

• skoom

Gulletroll: Förstår hur du tänker. Å jag är i samma sits vad gäller csn-lån i mängder och jag är t.o.m. orolig för att de inte ska räcka till för hela syv-utbildningen..huu!

Vart lutar det åt för din del - Malmö, Stockholm eller Umeå?

• skoom

Gulletroll: Okej! Jag kommer fömodligen att söka Stockholm i första hand pga att min bror bor där samt lite annan släkt och några vänner, vilket kan underlätta boendekostnaderna och ev.sega och ensamma kvällar. I Malmö känner jag ingen. Undra hur många timmars skillnad det är att åka från Gbg-Malmö och Gbg-Sthlm? Ska checkas!

Som svar på dina frågor har jag läst fem terminer inom pedagogikämnet med olika inriktningar och jag hoppas på att få tillgodoräkna mig några av dessa kurser i SYV-utbildningen för att på så sätt inte dra på mig onödigt mycket csn-lån. Idag är jag hemma på halvtid med min dotter och läser en halvfartskurs (pedagogisk psykologi) på GU. Vad har du läst och vad gör du idag?

Jag är 28 år. Hur gammal är du?

Mvh Skoom.

P.S. Betygen ja för att komma in..ska kolla in antagningsstatistiken på VHS nu.

• skoom

Det finns säkert flera här i forumet som kan svara på hur det är att studera samtidigt som man är förälder. Själv stortrivs jag med det av då den frihet det innebär att gå i skolan ger mig så mycket tid tillsammans med min dotter. Min kurs har schemalagd skoltid tre timmar i veckan bara och så kan läsa läxor när hon sover och därmed ägna all övrig tid åt henne. Ur ekonomisk synpunkt så är det för min del helt okej, det går t.o.m. att sätta undan pengar på sparkontot. Du borde ge dig in i barndjungeln direkt Gulletroll, det är så fantastiskt roligt!

Ja, jag tog ett studieuppehåll fr.o.m. att min dotter föddes och fram till att hennes pappa - ett år senare - tog över föräldraledigheten. Vänta alltså inte..:)

• skoom

Gulletroll: Jag förstår. 2010 är inte så långt kvar och 30 år är ingen ålder!

Jag har läst de flesta av kurserna inom lärarprogrammet men tyckte inte riktigt att det kändes helt rätt. Jag önskar dock gärna stanna innanför skolans väggar men på ett annat vis, varför jag tror och hoppas att SYV passar mig fint.

Dags att väcka dottern min, nu ska det ut och solas! :)

Ha det gott så länge!

Svar på tråden Plugga till studievägledare?