Inlägg från: Lady J |Visa alla inlägg
  • Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Lady J

Killika: Jag har kollat på universitetets hemsida både gällande kurser och hur ofta jag måste vara där. 3 veckor per termin och jag har släkt där så det är rätt lugnt :) Ahaa, har funderat på om det är mycket hemtentor men där fick jag mitt svar. Vad är det för arbeten ni får göra osv? Har valt fel en gång och vill helst undvika att göra det igen om vi säger så :) Därav alla frågor.

piddersfru: Oj då var det en bit till skolan! Jag kommer ha ca 26 mil och har som sagt släkt där. Går du kvar eller har du hoppat av?

• Lady J

killika: det låter ju skitkul! kan tänka mig det, jag har lite svårt att prata inför människor haha :) men det är ju bara bita ihop och göra det! jag hoppas jag kommer in bara, har jobbat men vet inte om det räcker men jag hoppas :) vart är det du läser?

piddersfru: åh vad tråkigt :/ det är synd att den finns på så få ställen!

Mithera: tack! det är alltid roligt att höra av någon som redan jobbar som det man tänkt bli :)

• Lady J

Mithera: Skönt att höra! Jag tycker inte om att prata inför massa människor, eller det är ju som lite jobbigt tycker jag allt. Men eftersom jag hemskt gärna vill gå utbildningen känns det skönt att höra vad du tycker :)

• Lady J

Jag har en till fråga också! Vad läser ni för nånting i era kurser? Eller jag har tittat på kurserna 1000 gånger, jag tänkte mer vad ni gör arbeten om och sådär och om vad? Ungefär iaf :) Jag har redan läst ett halvår, dock på fel utbildning, och vill helst inte hoppa på fel utbildning en gång till. Det jag läste om sist kom jag på inte intresserar mig för fem öre!

• Lady J

Killika: Jag tyckte det var ett bra svar :) Det är inte så lätt att förklara för någon som inte redan pluggar till det man ska förklara. Det låter helt intressant tycker jag :) Tur familjeliv finns så man kan fråga. Känns som bättre på nå vis om man vet vad man ger sig in på tycker jag. Då vet man ungefär vad man kan förvänta sig :)

• Lady J

Haha, här är vi fin i kanten allt :) Nej, jag skojade bara! Hade svårt att välja namn när jag ville vara anonym. Man kan ju inte använda sitt vanliga namn eller de vanliga "smeknamnen" då blir man ju igenkänd :)

• Lady J

Lavolina: Ja det var ju en bra fråga! För mig kommer det inte funka att ha praktiken i Umeå!

• Lady J

Jag har också en fråga! Vissa utbildningar har ju som krav att man måste läsa en hel termin för att få ta studieuppehåll. Har ni någon aning om hur det är med studievägledarprogrammet?

Plussade i tisdags och har bf i slutet av oktober, men skulle gärna börja läsa ändå! Dels för att slippa de första veckorna jag måste vara i skolan, som är 2 v i sträck, så det som är bortgjort :D

• Lady J

Mi vida: I vilken stad ? :) Jag skulle söka till hösten men blev gravid och eftersom det är en bit till skolan för mig får det vänta till nästa år. Fast lika glad för det är jag :D

• Lady J

Trippel: Dig känner jag ju igen :) Visste var det du som skulle sluta röka? Ska du söka till nästa år istället?

• Lady J

Trippel: Okej :) Bor du i Sthlm? Jag har 26 mil att åka ifall jag kommer in och även fast det inte är så ofta jag måste vara där så blir det ju strul med amning och sånt, så jag får snällt vänta till nästa år. Skönt att plugga på distans, då slipper vi skola in vårat barn på dagis så himla tidigt, sambon får vara ledig när jag måste till skolan i början. Perfekt :)

• Lady J

Trippel: Ja om man bor i samma stad är det ju tusen gånger enklare :) Jo jag hade också velat plugga samtidigt på ett sätt. Fast jag vet att när bebisen väl är ute kommer jag inte alls vara sugen på plugga utan bara vara mamma ett tag :) Får se vad jag får i fp, någorlunda mycket hoppas jag :D Haha! Nåja, det löser sig nog.

Guru: Jag funderade på pao-programmet där ett tag men ändrade mig när jag läste om studievägledarprogrammet och kände att det är min grej på en gång! :)

• Lady J

Trippel: Jo exakt, det är ju en helt annan sak när det är på distans än om man hade varit tvungen att vara där varje dag. Man får nog rätt bra självdisciplin gällande pluggandet när man har barn också kan jag tänka mig. Har pluggat en del på universitet och om man bara tar tag i det och gör det man ska så går det bra och tar inte så lång tid :)

Guru: Fast jag har inte ens sökt än haha :) Men det kändes helt rätt när jag läste på universitetets hemsida om utbildningen. Hoppas verkligen att det kommer kännas rätt när jag väl börjar också, har redan börjat på en utbildning och sen hoppat av. Och dessutom lånat pengar 1,5 år redan, huja det blir mycket att betala tillbaka :P Det undrar jag också, så vi får hoppas någon har ett svar!

• Lady J

Gulletroll: Av vad jag har läst är det inte möjligt att läsa ihop kurser till en syo-examen. Jag kollade där jag ska läsa ifall det går att söka enstaka kurser (tänkte nu innan jag kan börja om jag kunde läsa någon kurs i alla fall) men inte en enda kurs går att söka som fristående. Men, jag är ingen expert och någon annan kanske kan svara bättre på din fråga :)

• Lady J

Marlene1980: Det är till Umeå jag ska söka. Om du tänkte på distansutbildningen så ligger schemat för förra starten ute så du kan kika om du vill. Lite klurigt att hitta på deras hemsida bara.

Jag hoppas det kommer gå bra att plugga med barn, såg att ni diskuterade det. Har bf i slutet av oktober och planerar att börja plugga nästa höst. Då slipper vi skola in barnet på dagis alltför tidigt eftersom det kan vara hemma med mig och jag får plugga när hon/han sover och på kvällar. Sen får sambon vara hemma de veckor jag måste vara i skolan. Har som sagt 26 mil dit. Var väl var 8:onde vecka man var tvungen att vara där tror jag, så inte så ofta även om man helst hade velat vara hemma liksom :)

• Lady J

Gulletroll: När jag pluggade, icke på distans och heltid, hade jag hunnit jobba. Fast jag valde att inte göra det :P Men hade jag gjort det jag skulle på en gång hade jag haft massor med tid att jobba :)

• Lady J

Marlene & Gulletroll: Jag lär nog också göra så, men inte första terminen och kanske inte första året heller. Men sen ska jag nog försöka jobba lite så jag inte behöver låna fullt. Har redan lånat över 1,5 år nämligen :( När barnen blir lite större så är det ju möjligen roligt för dom att vara på dagis också, och man behöver ju inte ha dom där på heltid som någon av er sa :)

Gulletroll (igen): Ja när jag pluggade var det inte alls så. Eller visst, ibland var det ju lite mer men ibland mindre. Och det var inte direkt så att jag kände att jag la ner all min tid på skolan heller. Fast kring tentor och sånt är det klart att det är mer, då skulle jag nog faktiskt inte vilja jobba så mkt :P

• Lady J

Marlene: Jag tror det var en vecka på skolan, 2 månaders hemmaplugg, en vecka i Umeå osv. Finns ett schema för distansare på deras hemsida. I början måste man dock vara där två veckor. Vart bor du om du har 32 mil dit? Tänkte eftersom jag har 26 typ :)

• Lady J

Jag har en fråga till er som redan läser. Det är så att jag fått intyg på allt jag jobbat förutom på ett stäle där de inte hade kvar alla papper (litet privat ställe, klantskallar) och jag tänkte att jag kanske ska prova söka i år och se om det räcker ändå. Annars får jag skriva ner alla datum jag har på att jag jobbat där och be dom fixa intyg på det. Plus att jag jobbat mer sen jag bad om intyg från kommunen.

Frågan då kanske, haha. Hur gör man när man ska skicka in papperna? Går det att skanna in dom eller måste man skicka de via vanlig post? Studera funkar inte, och jag har försökt leta tidigare men inte hittat.

Och sen undrar jag ifall någon vet, om jag kommer in i år, om jag kan skjuta upp det så att jag börjar nästa höst?

Svar på tråden Plugga till studievägledare?