Inlägg från: killika |Visa alla inlägg
  • killika

Plugga till studievägledare?

hej Lady J!
    Studie- och yrkesvägledarprogrammet finns på 3 ställen i Sverige. Stockholm, Malmö och Umeå. jag tror alla 3 har distansutbildning, men du får räkna med att du ska vara i skolan 3-4 veckor per termin vid kursstart och kursavslutning så ta inte den skolan längst bort från där du bor.

själv går jag sista året på Stockholms universitet, fast jag går på campus. Det är mycket grupparbeten (även om man går på distans), man jobbar en hel del via skolans interna nätverk. Sedan är det mest hemtentamens, vi har nästan inga salstentor alls.

utbildningen innehåller ungefär hälften samhällskunskap hälften beteendevetenskap. vi har också 15 veckor praktik. gå in på universitetens hemsidor o sök på utbildningen så får du veta mer exakt vilka kurser man läser.

det är en skitkul utbildning och man utvecklas oerhört som person också. det ingår mycket självreflektion...

Lycka till!!

• killika

lady j: det är en del litteraturseminarium, seminarium i mindre grupper, auskultationer och framförallt redovisningar. Vi drillas i att lära oss att tala inför folk och dessutom bli bra på det. Lite läskigt i början men otroligt värdefullt. Det är inte sällan som arbetet som SYV innebär att ha information inför grupp och då är det rätt skönt att ha övat kan jag lova dig!

kör på bara!

• killika

lallis: arbetet som vägledare beror mycket på vart du arbetar någonstans. Glöm inte att arbetsmarknaden även sträcker sig långt utanför skolans värld... Det är bara din fantasi som sätter gränser där, för vår kompetens är oerhört bred!

Av vad jag har förstått så är det (iaf i skolans värld) väldigt vanligt att du som vägledare själv bygger upp din verksamhet, så hur mycket du vill jobba och på vilket sätt bestämmer du många gånger själv. Det fina uttrycket frihet under ansvar passar rätt bra in!

Jag såg senast statistik framtagen av Saco, det var för ett år sen och gällde vägledare i skolor. genomsnittslönen var ca 26000. Männen låg lite över genomsnittet (varför kan man ju undra, men man blir ju inte direkt förvånad).

De vägledare i skolor jag har träffat har inte så kallad uppehållstjänst, som jag tror är det uttrycket du söker, utan vanliga semestertjänster.

lycka till
    /en som går sista terminen

• killika

Lady J: vilken svår fråga! utbildningen är ju så pass bred så det blir ju så mycket olika innehåll i allt vi gör.

Nu senast t ex fick vi konstruera en fiktiv vägledningsverksamhet, presentera våra idéer för klassen om upplägg och samtidigt knyta det till olika teorier om hur människan formar sin karriär!

Fast just nu sitter jag mest och svettas över en hemtenta där vi ska beskriva och jämföra olika karriärutvecklingsteorier med varandra. Mycket intressant däremot.

Man känner nu (jag som går sista terminen) att säcken håller på att knytas ihop.

Detta blev nog ett riktigt dåligt svar på din ursprungliga fråga, men det är svårt att beskriva. ta innehållet i kurserna och försök applicera det på sättet vi jobbar på (som skrivits tidigare i tråden) - seminarier, redovisningar, föreläsningar, auskultationer osv.

• killika

shit! vi har både lady J och lady K i tråden. Finns hela alfabetsuppsättningen av lady här på f-liv eller? =)

• killika

tillägger till Lady K.. Utbildningen är både en yrkesexamen och den ger dessutom en kandidatexamen! Två flugor på smällen!

På SU i Stockholm är det nytt med praktikupplägget. Man har 5 veckors praktik vid 3 olika tillfällen. har inte riktigt koll på när, men allt sånt där finns att se på utbildningens kursplan på skolans hemsida.

• killika

Jag tar examen nu till sommaren och måste säga att det är enbart din egen fantasi och "säljförmåga" som sätter gränserna var någonstans du kan jobba med den kompetensen du erhåller via utbildningen. Många, de flesta, tror att vi bara har kompetens att jobba i skolans värld, det är upp till dig att informera de om att så inte är fallet.

Själv har jag fått jobb som arbetskonsulent på ett privat företag som arbetar med att stötta, coacha individer med funktionsnedsättningarna adhd o asperger syndrom mot arbete på den reguljära arbetsmarknaden . En annan i klassen har fått en PA-funktion på det flygbolag hon jobbade på innan utbildningen. Det kan se väldigt olika ut. Att jobba som karriärcoach är väl det minsta problemet. Vem som helst kan ju kalla sig för coach nuförtiden.

Från och med nästa år ändrar de dessutom titeln på kandidatexamen till "fil kand i pedagogik med inriktning mot karriärutveckling och vägledning", det tror jag absolut kan bredda arbetsmarknaden ännu mer.

Ett hett tips är att utnyttja alla tillfällen som ges under utbildningen att gå ut till potentiella arbetsgivare utanför skolans värld och sälja in syv-kompetensen och dig själv.

lycka till

• killika

gulletroll: nästan alla kurser är utformade just för det programmet därför ges de inte somf ristående kurser på annat håll. Personligen tycker jag distansarna är inne på gränsen till för lite. Mycket av utbildningen bygger på reflektion och diskussion och inte att man ska sitta och plugga in teorier som man sedan ska tenta av. Man får ut jättemycket av att ses.

• killika

som jag skrivit förut så är det enbart du själv som begränsar dina möjligheter till arbete utanför skolans värld. problemet ligger inte i utbildningen och innehållet i den utan problemet ligger hos arbetsgivare som inte vet vilken bred kompetens vi faktiskt har. de flesta tror ju att vi bara kan jobba inom skolans fyra väggar för att det är ingen som har sagt något annat.

det är alltså upp till dig om du vill ha ett arbete utanför skolans värld med högre lön.. Sen så måste jag säga att medellönen för studie- och yrkesvägledare inom skolans värld ligger på ca 26000 idag och det är väl inte så lågt? finns massa andra yrken där folk pluggar tre år på universitet där man ligger mycket lägre (lärare, sjuksköterskor etc).

Kör så det ryker!

• killika

mi vida: jag tar som sagt examen nu i sommar och talar enbart utifrån egna erfarenheter (íaf när det gäller mig och min klass). Där är det inga som stött på problem än så länge att hitta jobb utanför skolans värld. Men man måste ju såklart tro på det själv, det förstår jag. Känner du att det kan bli svårt att hitta jobb utanför skolans värld redan innan du ens har sökt utbildningen så kanske du borde kolla efter något annat? Det finns ju hur mycket som helst att välja på =)

o angående lönestatistiken var det från en utbildningsdag på Saco som jag fick de siffrorna.

Gulletroll: utbildningen på distans och campus ska vara likvärdiga så det borde de väl inte göra? många som går campus börjar jobba som vägledare (eller liknande) långt innan de är färdiga, då är man ju redan inne på arbetsmarknaden och har samlat en massa erfarenhet.

Himla kul att det är så många som är intresserade!

• killika

många som går distans börjar jobba under studiernas gång menar jag såklart!

• killika

måste också passa på att berätta att från och med i höst startar även ett jättespännande Masterprogram i karriärutveckling och vägledning (för den som inte nöjer sig med 3 år...)

Det kommer gå på distans med uppsamlingsort Stockholm (än så länge, sen kanske det blir lite i Umeå och Malmö också..)

Svar på tråden Plugga till studievägledare?