Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Plugga till studievägledare?

Den här tråden lägger jag till mina favoriter, pluggar andra terminen på SU på Campus i samma klass som Sakoline.

SKa kolla mer när jag kommer hem från skolan i dag...;)

• Anna Paulita
    Guru skrev 2009-04-03 00:17:45 följande:
    Verkar vara många kvinnor som läser syv.Någon som har statistik?Eller en uppskattning av fördelningen i klassen?
    Jag är lite osäker på exakt hur mångavi är i vår klass, men jag tror runt 30 och de är 3 stycken killar. Så 10%. :P

Just nu har vi en fd syv som lärare, han är man. Men visst är det få män i branchen.
  • Anna Paulita
    Guru skrev 2009-04-03 00:19:03 följande:
    Wow! Hur länge ska man ha läst innan man kan få jobb?
    Jag kan tänka mig efter termin 4, om man inte har tidigare syv erfarenhet som outbildad.
  • Anna Paulita
    Bästamorsan skrev 2009-04-03 08:23:16 följande:
    Har 3 småbarn (upp till 4år) hur långa dagar kan man tänka att de behöver gå på dagis för att man ska fixa att hinna med allt pluggande?Och jag är inte helt "dum" men ha inte superlätt för mej med studier heller =)
    Tänker du att du ska distans eller på campus?
  • Anna Paulita

Jag tror att distasarna går ungefär en vecka i sträck med lärareledda lektioner. Precis i början av ett nytt moment, de är det ju bra om man kan medverka på, det är kanske tom obligatoriskt. *osäker* Och jag tror att det är ganska långa dagar den veckan.

Resten av tiden disponerar man nog lite som man vill, men jag vill varna för att vår utbildning har en "hook up" på grupparbeten, det är väldigt mycket sådant som ska lämnas in. Jag vet inte hur de som går distans gör dock, om de ses eller kör sina grupparbeten över internet.

• Anna Paulita
    Vad har du för planer att göra sen när du är klar? Jobba inom skolan? Vad lockade dig till att läsa syv?
    Det beror ju mycket på hur det ser ut då, helst skulle jag faktiskt jobba med rekrytering och jag hoppas det inte är helt omöjligt då jag har en kurs som heter "Arbetsmarknadskunskap och personaladministration" i bagagat också, den finns som b kurs också och den kommer jag nog söka som back up när jag är klar på SYV programmet.

Jag är också nyfiken på att jobba på arbetsförmedlingen eller jobbtorg, i vilket fall jobbar jag helst med vuxna. Men kommer förmodligen söka jobb på gymnasieskolor och universitet också. Om det finns några. ;) Skulle även tycka att ett jobb på ett större företag som har god karriärsutveckling internt vore hur kul som helst. :) Såg ett sådant jobb på IKEA precis när jag började min utbildning. :)

Vad som lockade mig...det var väl delvis att jag har själv alltid haft ganska dåliga syv:are och haft väldigt svårt att komma underfund med vad jag ville själv, jag vill vara en bättre förebild och hjälp än de jag har träffat. Kan jag hjälpa någon förvirrad person med framtida studie och karriärsval är det toppen. :)
  • Anna Paulita
    mrmarple skrev 2011-01-24 21:37:09 följande:

Hej. jag drar upp den här tråden igen. Hoppas någon svarar:)

ja funderar på att bli studievägledare. har dock lite frågor ja skulle vilja ha besvarade först.

1. hur mycket arbetar man? är det ungefär en vanlig 40 tim vecka? varierar det mycket med hur mycket man arbetar i olika perioder och så?  är det ett stressigt jobb helt enkelt? jag är väldigt intresserad men detta är ju endå ett jobb man har länge så vill ju enna inte jobba 50 tim i veckan de närmaste 40 åren..

2. är det mycket frihet/eget ansvar? altså kan man bestämma lite själv hur man vill göra?

3. jag är kille (för ovanlighetens skull). finns det några som helst killar som går denna utbildningen och vilka åldrar är det mest på utbildningen?

som sagt hoppas någon svarar tråden är ju lite gammal:)

1. Ja, det skulle jag påstå. Men inte alla skolor har heltidstjänster utan man får kanske kombinera två 50% tjänster. Jag tror och hoppas dock att det ska förändras då det faktiskt blir klurigare hela tiden att ansöka till gymnasiet. eller iallafall mer regler att ta ställning till, om man nu vill arbeta i grundskolan. Tänk på att det mesta jobbet gör man när eleverna är i skolan, därför tror jag det är ovanligt med övertid.
    Jag är mellan år 2 och 3 nu, är egentligen mammaledig men fick erbjudandet att arbeta 40% på min gamla praktikplats, och jag tycker det är stressigt. Om det beror på att jag är oerfaren, bara jobbar 2 dagar i veckan, att det är precis innan gymnasievalen ska göras eller en kombo vet jag inte. Men jag tycker det ä rmycket, just nu iallafall. Men man kan väl säga att tiden fram till gymnasievalen ska vara inne är det koncentrerat på vägledingssamtal, efter det ska 8orna ut på prao och så är det omvalsperiod för 9orna....där imellan är det möten med föräldrar, andra lärare och beroende på om man tillhör eht (elev hälso teamet) har man även möten med rektor, kurator osv om eleverna i skolan.

2.Ja, det är det där jag jobbar, men det kan nog bero lite på rektorn också. Jag  får i princip lägga upp mina dagar som jag vill. frihet under ansvar.

3.  I min klass var det nog 5 stycken som började, två hoppade av, en böt läroverk och när jag fick barn var det två kvar. En av dem är dock precis som jag föräldrarledig läsåret 10/11. Den yngsta i min förra klass var 23 och den äldsta runt 45. Men majoriteten var kring 30.
  • Anna Paulita
    Nikhita skrev 2011-01-27 07:34:32 följande:
    Jag undrar om man kan bli studievägledare genom något annat program? t.ex. socionomprogrammet.
    Nej det kan man inte. SYV programmet är precis som Socionomprogrammet en yrkesutbildning, så man måste gå det specifika programmet för att få den utbildningen.
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 08:05:38 följande:
    Hej på er!

Ville kolla om någon av er har börjat detta program och ville fråga hur det går?

Jag funderar lite på det här med distans. Jag bor i Borlänge och undrar om det är möjligt att under dessa veckor pendla hemifrån varje tåg, vi har ju jättebra tåg alternativ under dygnet och funderar lite vilka tider man går i skolan dom dagar när  man väl är där?

Jag tror att distans oftast är i skolan mellan 9-16 de veckorna de har föreläsningar. Tror att de brukar börja lite senare på måndagar så alla ska hinna in och sluta lite tidigare på fredagar så alla ska hinna hem. Hur långg tid tar det med tåg?
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 11:46:49 följande:
    Det tar knappt två timmar, så jag hinner. Känner att jag vill pendla på dagarna, och jag pratade med ansvarig för programmet och hon trodde att det skulle funka bra...
    Går du där? 

Jag läser på campus och går nu sista terminen, men vi träffar ju distansstudenterna när de är på plats. Det blir ju väldigt långa dagar de veckorna ni har föreläsningar, men känner du att det funkar för dig är det ju bara att tuta och köra.
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 11:47:50 följande:
    Och det handlar alltså om 8 veckor per år? eller är det mer?

Januari, februari, mars, april, maj, augusti, september, oktober, november och december. 10 tillfällen/veckor,
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 15:39:13 följande:
    En till fråga, när man räknar sitt meritvärde, kan jag tillgodoräkna mig mina tidigare 72 högskolepoäng?

Det tror jag inte, jag vet inte om det finns poängförtur. Däremot kan du ev tillgodoräkna kurser på programmet om det är sådant vi läser som du redan läst. vad har du läst?
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 21:25:40 följande:
    Samhällsvetarprogrammet inriktning kulturgeografi som inte alls blev som jag trodde, känns lite misslyckat då jag började 2010 och nu när vi kommer till huvudinriktningen så blir det helt fel

Vad har du läst för kurser? Jag vet inte alls vad som ingår men om du berättar så märker jag om det matchar alls med våra.
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 21:26:41 följande:
    en vecka i månaden som kommer bli extrem tuff med andra ord.. Undrar om det är någon annan som gett sig på pendling..?

Det finns det nog, men det är nog folk med någon timmes resväg. Du har inte möjlighet att bo över de veckorna?
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-31 16:46:43 följande:
    Vi har läst om sveriges politik, EU, turismen och den globala ekonomin och såna saker men nu den här terminen började vi med Geografiska informations system och det gav mig kalla kårar...
    Senaste terminen har vi läst med turistprogrammet och själva kulturgeografin här är nerlagd, så vi är sista kullen som går ( vi är för övrigt 4 elever) Det råder stort missnöje över läraren som har konstig inställning och många har haft problem att komma vidare i kurserna..

Vi läser en kurs i Politik/statsvetenskap dock med inriktning mot skolväseendet, men eventuellt skulle de kunna låta dig tillgodoräkna det. Annars låter det inte som om något av det du läser matchar det som vi läser på syv programmet.

Usch då, 4 missnöjda elever som har svårt att komma vidare. Låter inge vidare alls.
Svar på tråden Plugga till studievägledare?