• Anonym (artro)

Ni som gjort artroskopi/knäoperation, hur länge var ni svullna i knät?

Ja precis som rubriken, när försvann svullnaden och ni hade mindre smärta?

• Svar på tråden Ni som gjort artroskopi/knäoperation, hur länge var ni svullna i knät?
  • Missboss

När jag gjorde artroskopin så gick jag på kryckor i 1 vecka. Svullnaden gick ned efter någon vecka men kunde komma tillbaka när jag ansträngde mig. Efter 4 dagar så hade jag inte speciellt ont.

När jag gjorde korsbandsoperationen så gick jag på kryckor i 3-4 veckor. Hade jädrans ont i en vecka ungefär och knät kunde svullna upp vid ansträngning ca 1-1½ månad.

• Anonym (artro)

Tack för svaret. det är sambon som gjorde en igår och han har väldigt ont men han vill så gärna tillbaka till jobbet så snart som möjligt. han är sjukskriven en vecka iallafall nu så får vi se sen.

• Anonym (artro)

Fler erfarenheter?

• jagälskarallaminabarn

Jag gjorde artoskopi och var ryggmärgsbedövad. Blev först helt sjukskriven 1 vecka men behövde aldrig kryckor utan ingreppet gjordes på dagkirurgin så jag fick åka hem samma dag. Det var en del av menisken som togs bort. Var sedan halvt sjukskriven i någon eller några månader (minns inte exakt för det är ca 10 år sedan). Smärtan har jag för mig gick över någon vecka efter ingreppet men å andra sidan tränade jag varje dag på sjukgymnastiken vilket jag även gjorde innan operationen (lätt styrketräning samt motionscykel).

Jag antar att din sambo har kontakt med sjukgymnast, om inte är det ett råd jag varmt vill ge. Vet att det är olika om man behöver remiss eller inte, här i Västra Götaland behövs dock ej remiss för att komma till sjukgymnast på vårdcentralen. I mitt fall var det läkaren på sjukhuset som sjukskrev mig första veckan, sedan fick min dåvarande läkare på vårdcentralen ta över. Han å sin sida valde att gå på vad min sjukgymnast rekommenderade och jag fick höra att det är sjukgymnasten som har bäst kompetens om sådana saker.

Hoppas din sambo snart kommer må bättre och hälsa honom att vad han än gör så bör han lyssna på sin läkare och sjukgymnast för att komma tillbaka så fort det går och inte riskera att det blir värre igen. Lycka till!

M V H

Ulrika

• Anonym (artro)

bohuslänstös: grejen är att de aldrig fixade till något eftersom de hittade en skada som inte går att göra något åt. Så meniskerna,ledband och korsband såg bra ut så det är väll mest svullet av operationen men när den går ner hoppas man ju att det inte gör så ont.

Svar på tråden Ni som gjort artroskopi/knäoperation, hur länge var ni svullna i knät?