• stjernfall

Marsvinstråd nr2

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Här är länk till den förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m37059561.html

• Svar på tråden Marsvinstråd nr2
  • Flaxa1

Ja, nu har jag oxå hittat hit.

• kakin 82

hejsan
    jag hoppar oxå in här, är ny på marsvins fronten, skaffade 3 små killar i december så jag kan behöva lite tips och råd...

• Vintergäck

Jag har fyra små grisar på lösdrift i köket :=)

• Flaxa1

Jag har förresten ett rätt bra tips. Vi har köpt matskålar i rostfritt stål på en hundutställning. Tanken är att man ska ha dem i gallret på transportburar (det medföljer en faststättningsanordning för detta, ungefär som till vissa vattenflaskor) men vi sätter fast dem i gallret på rätt hög höjd och har en "logs" under så att grisarna kan ta sig upp till skålen.

Vi har bara kraftfoder i den här skålen så på det här viset får grisarna jobba lite för maten. Den största fördelen är dock att marsvinen skålen inte blir smutsig, varken inuti eller undertill.

• Flaxa1

Elsinore:

Går de alltid lösa? =)

• Vintergäck

Ja, mina grisar går alltid lösa. Det funkar kanonbra. De har två burar som står öppna, och på golvet ett hus med handduk under, en tunnel och en innebandyboll :=). De är rumsrena!

Ska när jag får tid ordna så jag kan ha dem i en bokhylla istället, som man lägger ner "på rygg", och så göra någon utgång från den. Tror det blir bra, lite mer plats, och så slipper man gallret. Det ser så trist ut tycker jag.

• stjernfall

Elsinore:

Åh så skönt det måste vara när dom är rumsrena. Det är INTE mina tyvärr.

Och apropå liggande bokhylla så har jag gjort en sådan, bild finns här stjernfalls.blogg.se/2009/january/ny-marsvinsbur.html Inte så bra dock men om någon vill kan jag lägga upp fler bilder.

Det är inte alls svårt att göra och är inte heller speciellt kostsamt. Mycket billigare och större än att köpa det största kaninburen.

• Vintergäck

Stjernfall - Jättefin bokhyllebur! Det är något i den stilen vi ska ha. Vår blir dock bara 80*106 cm, men så har de ju hela köket att springa rundor i också.

Ja det är guld att de är rumsrena. Jag vet inte riktigt hur det gått till, för jag har inte direkt tränat dem. Men även nytillskottet, en unge jag köpte i somras, blev rumsren. Fantastiskt skönt. I början hände det ju dock lite olyckor för henne, men nu är hon lika duktig som de andra.

Fick Mia Winges nya bok om marsvin. Den kan rekommenderas om ni inte har den!

• Vintergäck

Jag har också tänkt att man måste ha någon slags golvmatta i botten på bokhyllan. Limmar man fast den..?

Svar på tråden Marsvinstråd nr2