Inlägg från: moeder |Visa alla inlägg
  • moeder

Marsvinstråd nr2

Har lagt in tråden i favoriter! Har en gammal dam på drygt 5 år som är inne på sin fjärde burkompis som är snart 3 år. Hon piper nästan inte alls men slickar gärna på vår hud när hon kommer åt! Några hanar och ungar har vi haft tidigare, men de lever inte längre.

Jag har också läst att c-vitaminet försvinner snabbt ur vattnet. Broccoli har jag hört innehåller mycket c-vitamin, och det är en favorit hos våra marsisar.

Hittade en lista på bra och inte bra grönsaker till marsvinen:

Grönsaker/Rotfrukter

* morot
    * morotsblast
    * vitkål
    * grönkål
    * persilja
    * broccoli
    * blomkål
    * rödbeta
    * potatis (i ganska liten mängd, och inte för ofta)
    * kålrot
    * sallad
    * paprika
    * tomat
    * kålrot
    * gurka
    * squash
    * zucchini
    * selleri
    * nässlor (nog torkade? eller små?)
    * salladskål
    * brysselkål
    * bladpersilja
    * bladselleri
    * dill
    * groblad
    * majs
    * kirskål
    * kinakål
    * rödkål
    * röllekeblad
    * rotselleri
    * palsternacka

Frukter/Bär

* äpple
    * päron
    * melon
    * apelsin
    * mandarin
    * kiwi
    * banan
    * nektarin
    * persika
    * ananas
    * tranbär
    * lingonris
    * blåbärsris
    * honungsmelon
    * gaiamelon
    * jordgubbar
    * hallon
    * katrinplommon
    * bigarå
    * körsbär
    * grapefrukt
    * vindruva
    * vinbärsblad

Giftigt

Avocado, tidlösa, vildpersilja, odört, belladonna, potatisväxter, potatisgroddar, gullregn, idegran, råa bönor, smörblomma, lökväxter, rabarber, överdosering av spenat.

• moeder

Folkracetjej skrev 2009-01-22 16:36:27 följande:

här vill ja gärna vara emd! Jag har två marsvin som vi köpt från eragons omplacering i Göteborg vi har 2 hanar som bor ihop går jätte bra! Vi köpte dom via omplacering för att göra en god gärning dom var ca året gammla när vi köpte dom och hon som har omplaceringen fick ju in pengar och plats för att hjälpa flera vi tycker så mycket om våra små grisar!
    Vi har också köpt från Eragons! De första två marsvinen köpte vi från en uppfödare, men när det ena marsvinet dog köpte vi ny kompis från Eragons. Det har blivit tre stycken eftersom de två första dog - vi har varit mycket nöjda med Irene på Eragons och har nu en liten virvlig Fia (snart 3 år) som kompis till gamla Mazda.
  • moeder

bimmer skrev 2009-02-01 09:13:55 följande:

Är det ngn som trimmar sina teddys?
    Har just nu en teddy, och har tidigare också haft några, men trimmat dem har jag aldrig gjort. Gör du det? Jag kammar dem ibland, de har ju ganska tät päls.
  • moeder

mamma är bäst skrev 2009-02-08 16:18:48 följande:

Hej, ansluter mig hit. Har precis, idag, fått hem två små killar. En "virvel", abessinier (Felix) som är 5 månader och en långhar, sheltie (Findus), som är 3 månader. Detta är mina första marsvin, har dock erfarenhet av kaniner och hamstrar. Skulle vilja ha lite tips om hur man får dem tama och trygga. De har tydligen bara bortt lite drygt en månad i sitt tidigare hem. Innan dess har Felix bott i djuraffär och Findus kommer från en uppfödare. Felix verkar supernervös och piper när man tar i honom. Findus verkar lugnare och mer nyfiken. Tror jag har ett jobb att få abessiniern trygg. Tips?
    Grattis till ett bra val av husdjur! Det är mysiga djur.

Har hört att abessinier är lite mer nervösa av sig, fast vi har en (vet dock inte om den är "uppblandad") som är hur lugn som helst!

Trivs de ihop? Isåfall kan man ju ta upp båda i knät, så känner de sig tryggare. Jag tycker att alla marsvin som vi haft, och som varit rädda, lugnar ner sig i famnen (även om inte kompisen är där). Ta upp dem varje dag, så blir de till slut tama. Man kan ju också försöka med något godis (som gurka eller något annat de gillar) när man har dem i knät - fast när vi "tränat" våra räddaste så har de inte varit intresserade av att äta, men testa kan man ju göra.

Lycka till!
  • moeder

Eragons i Göteborg är ett omplaceringshem för marsvin. Men jag var inne på din sida/blogg, och det verkar som du bor i Örebro? Då är det ju en bit till Göteborg.

Marsvinshjälpen, som verkar ligga i Vallentuna har också omplaceringshem. Men det är ju också en bit...

Med omplaceringshem så vet man att marsvinen får det bra. Ni har inga kompisar som vill ta över dem?

• moeder
    Milkina cerka skrev 2009-03-07 22:37:56 följande:
    Har inget marsvin ännu - men en fråga som kanske någon här kan besvara. Är det sant att pälsdjursallergiker tål marsvin bättre än tex. kaniner? En mamma på dotterns dagis sa nämligen det, när vi kom att tala om husdjur..
    Det är nog väldigt olika. Min man är jätteallergisk mot katt, hund och häst, men marsvinen har vi haft i många år nu, och det funkar bra (när vi är i stugan med dem=mindre utrymme, kan han känna av dem lite).

En kompis till oss som är lite allergisk mot katter och inte alls mot häst, är väldigt allergisk mot våra marsvin! Han kan vara hos oss någon dag med clarityn, och då har vi ändå marsvinen i vardagsrummet. Så det borde inte vara några problem om personen bara ska komma på besök.
  • moeder

Förväntansfull0406: andra har skrivit bra om hur man går tillväga om det är ungar - jag måste bara tillägga att marsvinsungar är hur söta som helst! De har päls när de föds, till skillnad från t.ex. kaniner, och fötterna är stora i proportion till hur små de är!

När vi fick marsvinsungar märkte vi inte att de föddes, de bara var där på kvällen. Har hört att de behöver få sina ungar innan de är ett år (när det är första gången) för sedan sluter sig bäckenet. Så det borde ju inte vara några problem om marsvinet är 8 månader.

• moeder
    Milkina cerka skrev 2009-03-08 09:22:46 följande:
    Ja, låter mer o. mer som att jag förhoppningsvis kan lova de yngre barnen ett marsvin när storasyster flyttar för sina studier. Då har de något att se fram emot o. storasyster kanske inte blir f ö r illa däran.
    Det gör du nog rätt i, marsvin är mysiga och roliga djur! Hoppas att det funkar med storasyster.
  • moeder

M Hellin skrev 2009-03-08 11:19:49 följande:

jag tänkte kastrera mina hanar för de slåss, och det skulle gå på runt 1000/ marsvin, så jag övervägde att bara kastrera den som är dominant, men nu har de slutat slåss, så jag vet inte hur jag ska göra, det är mycket pengar. Någon som vet om marsvin kan äta råa rödbetor och rå potatis?
    Vet inte så mkt om kastrering, men har förstått att kastrerade hanar löser problem i marsvinsgrupper med honor.

Rå potatis ger vi ibland, och det gillar de, men det är mkt stärkelse i - så för ofta är nog inte bra.
  • moeder

Mama Africa skrev 2009-03-25 17:53:47 följande:

Någon som vet om man kan bli allergisk mot djur i vuxen ålder? Jag hat haft våra marsvin i knappt två månader. Under HELA den tiden har jag varit snuvig, det rinner tunnt genomskinligt från nästan, kliar och svider i ögonen ibland. Jag är uppväxt med hundar, katter och kaniner och har aldrig varit allergisk mot något. Känns helt sjukt om jag skulle bli allergisk nu, 30+, men det kanske är möjligt?
    Tyvärr kan det nog vara så... Vi hade två katter i ett par år innan mannen blev allergisk - då var han 25.

Men det är ju inte säkert att du blir allergisk mot andra pälsdjur. Min man blev det då mot katter, hundar och hästar (de två sista hade han nästan aldrig träffat på) - men marsvinen har vi haft i fem år nu, och det har ju fungerat hittills.
Svar på tråden Marsvinstråd nr2